דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה הרווחה והבריאות

מאבק בעוני / משרד הרווחה: תנו לנו סמכות ואחריות כוללת לטיפול בעוני

בדיון מעקב אחר יישום דוח ועדת אלאלוף למלחמה בעוני עולה כי משרד הרווחה מבצע בעיקר פיילוטים של יוזמות שונות, ותקציבו אינו גדול מספיק כדי להרחיב אותם

ח"כ אלי אללוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
ח"כ אלי אללוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הרווחה מציע לרכז אצלו את הסמכויות והאחריות על הטיפול הממשלתי בעוני – כך אמר מנכ"ל המשרד, אליעזר יבלון, לועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת. יבלון הציג בוועדה את יישום ההמלצות של דו"ח הוועדה למלחמה בעוני משנת 2014 על ידי משרד הרווחה. במשרד הציגו פיילוטים מוצלחים של תכניות לחילוץ אנשים מעוני, אך רובן הגדול פועלות כיום בהיקף קטן ואינן חלק מבסיס התקציב של המשרד. כחלק מבחינה רחבה של יישום ההמלצות, תסקור הוועדה בהמשך גם את משרד הכלכלה, הבריאות והדיור.

"המצב היום ביחס לטיפול בעוני במשרד הרווחה הוא שהמשרד מטפל בתוצאות העוני ולא בבעיית העוני", אמר אליעזר יבלון, מנכ"ל משרד הרווחה. "הטיפול בעוני מחייב ריכוז סמכויות ואחריות במשרד אחד, ואני ממליץ שזה יהיה תחת משרד הרווחה. הנחת העולם המרכזית שלנו היא שעוני אינו גזירת גורל. אנחנו חושבים שצריכה להתקבל החלטה ל-2017 לאן פנינו מועדות. האם המשרד ממשיך לטפל בעוני, או שהוא מקבל סמכות ואחריות להובלת מדיניות ממשלתית כוללת לטיפול באנשים החיים בעוני. הרבה גורמים מטפלים בעוני אבל צריך מקום עם סמכות ואחריות כוללת, שמאגד את הכל. כשכל משרד מבצע בתחומו, זה לוקה בחסר".

הפעילות שהציגו אנשי המשרד בוועדה כוללת בעיקר פיילוטים שמתפקדים באופן טוב אך נותנים מענה מצומצם יחסית מבחינת היקף. לדוגמא, התכנית 'נושמים לרווחה', שיש בה עובד סוציאלי על כל 50 משפחות (בניגוד לממוצע העומד על 150-200 משפחות לעו"ס), 250 מלווים למשפחות, 8000 שח סל תקציב למשפחה (שאפשר לקנות איתו דברים לבית כמו מקרר, תנור וגם ייעוץ וכו'), ו-94 מרכזי עוצמה שכוללים בתוכם פעילויות קהילתיות. על פניו מדובר בתכנית מעולה, שעוזרת למשפחות לשפר את מצבן הנוכחי ומעניקה כלים להיחלצות מהעוני. הבעיה היא שכרגע מדובר על 3000 משפחות בלבד שמשתתפות בתכנית הזו, מתוך כ-430,000 משפחות מתחת לקן העוני בישראל. תכניות נוספות בהן עוסק המשרד ביחס לעוני כוללות בין השאר תכניות ממוקדות עוני, פיתוח התעסוקה, מיצוי זכויות, אזרחים ותיקים וילדים בגיל הרך והיסודי. כדי להרחיב את התכניות, מבקשים במשרד הרווחה הרחבה תקציבית של 200 מיליון ש"ח ב-2017, 146 מיליון ב-2018 ו-121 מיליון ב-2019.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), שגם עמד בראשות הוועדה למלחמה בעוני, אמר כי חלק מביצועי משרד הרווחה אינם תואמים את המלצות הדו"ח, אך ציין לחיוב כי המשרד החל בביצוע של מרבית ההמלצות הרלוונטיות לו, ומבקש לקחת אחריות כוללת על הטיפול בעוני במדינת ישראל. "עד כה לא הצלחנו לשכנע אף משרד להוביל את הנושא הזה, וזה חידוש".

פרופסור ג'וני גל מהאוניברסיטה העברית, שעמד בראש צוות "פרט, משפחה וקהילה" בוועדה למלחמה בעוני, אמר כי "הצורך במדיניות מתכללת זה אחד הדברים המרכזיים בדוח. ברור שזה צריך להיות משרד הרווחה, ואם זה לא יקרה אז כל הדברים שהתחילו יתמוססו. אני שמח שהוועדה הבינה שלעו"סים יש מקום מרכזי בטיפול בעוני. הם אלה שמבינים איך להתמודד. הבעיה היא שמדובר בכ-3200 משפחות מטופלות, כשיש 430,000 משפחות שחיות בעוני בישראל. כל עוד אין שינוי בקצבאות, יהיה קושי להוציא אנשים מהעוני. בעייה נוספת שהמשרד צריך להתמודד איתה זה מספר התיקים שעו"סים מטפלים בהם. עו"ס לא יכול לטפל ב-200 תיקים של משפחות שחיות בעוני. הנושא אולי המהותי ביותר הוא שבעצם כל השבר הזה הוא לא בבסיס התקציב. זה הכל פיילוט, כמעט כל דבר בתכנית הזאת לא בטוח ימשיך. אין קפיצת מדרגה בתקצוב משרד הרווחה, ואם התכניות להתמודדות עם עוני לא יהיו בבסיס התקציב, נהיה במצב יותר קשה".

חברי הכנסת שהשתתפו בוועדה התאכזבו מנתוני התכנית ובעיקר מכך שהחלטת הממשלה בנושא (שהתקבלה באוגוסט 2015) צמצמה את רוב מסקנות ועדת אלאלוף. ח"כ אורלי לוי אמרה, "החלטת הממשלה בנושא מוזילה את החלטות הועדה שהיו כל כך מפורטות. אין התייחסות לדיור ציבורי, לקשישים, האם המשרדים עצמם יודעים שהם צריכים לעשות את זה? אני מקבלת לא מעט פניות מקשישים שמוותרים על תרופות. בנקודות האחרות, גם המעט שהתקבל מדבר על תקצוב דיפרנציאלי בחינוך ורווחה. כשמדברים על הנחות שקשורות לצמצום פערים. התקציבים שיתפנו בכך וכך יועברו. אין פה משאבים חדשים. אם אתה לא מכניס כספים חדשים, אתה לא יכול להבטיח שתתמודד עם בעיית העוני. גם בסיעוד מה שיש פה כ"כ מינימלי. בעיקר לא ברור מה התקציב איפה הוא, אין פה כספים חדשים, זה לא אפשרי להתמודד ככה עם בעיית העוני. התכניות טובות, אבל לא מספיק להיקף המשפחות שחיות בעוני. אני חושבת שבאיזה שהוא אופן אנחנו משמרים את הקיים ואני מאוכזבת".

חבר הכנסתאילן גילאון (מרצ) אמר כי "אני בעד הדוח והדיון ובעד משרד הרווחה, אבל שלא נתבלבל בין תוצאות העוני ובין הגורמים לעוני. עוני הוא חלוקה לא נכונה של עושר. יש לי רושם שהעוני בישראל מובנה. נושא החלוקה הוא הענין המרכזי. עוני הוא דבר יחסי, ותמיד יהיה השאלה אם ההכנסה של האדם תהיה 5500 ש"ח או 2200 ש"ח כמו שעכשיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!