דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור ציבורי

יום הדיור הציבורי בכנסת / גלנט: הדיור הציבורי הוא 2% מסך הדירות בישראל

שר הבינוי דיבר בישיבת ועדת הכלכלה במסגרת יום הדיור הציבורי שצוין בכנסת. השר הציג את פעילות משרדו בנושא ונתונים המצביעים על מגמת שיפור, לדעתו. ח"כ דב חנין: "להגדיל בצורה דרמטית את המלאי"

יואב גלנט ודב חנין. תמונות ארכיון. צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90
יואב גלנט ודב חנין. תמונות ארכיון. צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון בנושא הגדלת מלאי הדירות בדיור הציבורי בהשתתפות שר הבינוי יואב גלנט. הדיון התקיים במסגרת יום הדיור הציבורי שצוין היום בכנסת. חברי הוועדה הביעו שביעות רצון ממאמציו של השר לשפר את הטיפול במערך הדיור הציבורי, אך הבהירו כי סדרי הגודל של המערך הם מגומדים שנותנים מענה רק לחלק קטן מהצרכים.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), שניהל את הישיבה פתח אותה בהתייחסות לשמועות, שהופרכו בינתיים, בדבר העברת גלנט מתפקידו ואמר כי "אנחנו עוקבים בדאגה אחר השמועות לעשות חילופי תפקידים בממשלה. ברור לנו לחלוטין שיש סכנה לכל אותו מהלך חשוב ביותר של שינוי מגמה שאתה וסגן השר מזוהים אתו. אם מחליפים את הקפטן, הספינה נוסעת לכיוון אחר. ניסינו להציל את ספינת הדיור הציבורי מטביעה, עכשיו יגידו לנו שנשאיר את הספינה לטבוע בים". אנחנו מסתכלים על זה בדאגה מאוד גדולה".

הבעיות הקשורות למערך הדיור הציבורי, במצבו הנוכחי כפי שעלה מהדיון הם הצורך למצוא פתרונות מהירים לנכים ולנכים רתוקים במיוחד הגרים ביחד עם מטפליהם, הצורך בשיפוץ ושיקום הדירות הקיימות, היעדר פתרונות דיור ציבורי לציבור הערבי – ציבור בו הצורך בדיור ציבורי גבוה במיוחד, המערך הבירוקרטי של מספר חברות דיור ציבורי ממשלתיות שונות,קשיחות הקריטריונים לכניסה לתור הממתינים לדירה – העולים בחומרתה על אלו של תכנית 'מחיר למשתכן'.

בעיה משמעותית נוספת שעלתה בדיון היא קיומם של  שני תורים – אחד בו ממתינים 2,700 זכאים לדירה במשרד הבינוי, ואחד בו ממתינים 27 אלף  זכאים במשרד הקליטה, רובם הגדול הם קשישים, שהיו עומדים גם בקריטריונים של התור הקצר יותר.

מגמת שיפור, לכאורה

השר גלנט אמר בתחילת דבריו כי "בעשור האחרון לא היה כמעט שום שינוי לטובה בהיקפי הדיור הציבורי, בשנות ה-70 היו במדינת ישראל 150 אלף דירות של דיור ציבורי, שהיו 11% מסך הדירות הכולל, היום המספר הוא 60 אלף, כי כאן בכנסת הועברו החלטות ולא יושמו תהליכי הרכש בהתאם". חנין תיקן את דברי השר והזכיר כי "חוק הדיור הציבורי של רן כהן הוקפא. בממשלה התקבלו החלטות שדרדרו את המצב. במקום החוק, הממשלה הנהיגה מבצעי מכר של הדיור הציבורי בהנחה משמעותית לדיירים עצמם, אך בניגוד לכתוב בחוק (המוקפא, א.ר.) התמורה לא הושקעה ברכישת דירות חדשות".

השר גלנט פירט את ההישגים של הטיפול במערך הדיור הציבורי בשנה הראשונה לתפקידו. "השקענו מעל מיליארד ש"ח ברכש של דיור ציבורי" אמר גלנט, "ב-2014 נרכשו שש דירות, ב2015 – 745 דירות. גידול של פי 120-130".

"אנחנו משקיעים כל שנה 1.5 מיליארד ש"ח בתשלום שכר דירה לזכאים, 130 אלף משפחות שמקבלות סיוע מהמדינה שלא מסוגלים לגמור את החודש. קביעת זכאי הדירות זה קו מלאכותי שנוצר לתת מענה לאוכלוסיה הנזקקת ביותר. כשמרוויחים שכר מינימום והסיוע הוא 2,000 ש"ח והדיור תופס כ30-50% מהכנסתם ואין להם כמעט שום כסף למזון, חינוך ודברים אחרים. הגדלנו את ההשתתפות ב-900-600 ש"ח בחודש", הוסיף.

השר ציין גם כי המשרד דואג לאיכות הדיור. כחלק ממגמה זו הוקם מחדש פרויקט שיקום השכונות, שתוקצב ב-300 מיליון ש"ח, ויש הסכמה עם האוצר להפעלת הפרויקט בעתיד גם במרכז הארץ. בנוסף, השקיע המשרד 30 מליון ש"ח באכלוס 600 דירות ריקות, שעמדו כך בין 5-20 שנה. אנחנו גם הגמשנו את הקריטריונים. פרוייקט נוסף של המשרד, בשיתוף עם הסוכנות היהודית, הוא חוזה עם עם עמיגור במיליארד ש"ח לבניית 2,700 דירות לדיור ציבורי בחמש שנים במרכזי קליטה בחיפה, הרצליה ראשון לציון ובמקומות אחרים. לטענת השר, אוכלסו השנה כ-2,100 דירות , גידול של 21%.

פעילי הדיור הציבורי שהשתתפו בדיון, אמרו כי השר הנוכחי קשוב יותר לצורכיהם מהשרים הקודמים.

פלסטר לחולה גוסס

שר השיכון דיבר בלשון המעטה כשציין כי "בנק הדירות שלנו מאוד קטן. כאשר רכשנו 1,000 דירות ונבנה עוד 2,000 ו3,000 זה שינוי דרמטי ומצד שני הוא מתחרה בתהליכים ארוכי טווח שהתרחשו כאן". סגן שר הבינוי, ז'קי לוי הסביר חלק מהתהליך. "מלאי הדירות ירד, אז העלו את הקריטריונים כדי להקשות על אנשים להיכנס", אמר לוי, "כלומר, ההחלטה של הממשלה להקטין ב60% את מערך הדיור הציבורי במבצעי המכר יצרו את המצב לפיו אנשים מחכים שנים ארוכות לדירה ציבורית  והפקידים נדרשים להכריע בין משפחות מרובות ילדים לנכים רתוקים עם מטפלים צמודים, לעולים קשישים השרויים בעוני. גלנט הודה בדיון כי "קביעת זכאי הדירות זה קו מלאכותי שנוצר לתת מענה לאוכלוסיה הנזקקת ביותר".

אל מול המגמות שהציג השר גלנט, טענו חברי הוועדה כי על אף שהן אכן התפתחות חיובית, אינן מספקות. ח"כ יצחק ועקנין (ש"ס) קבע מהן הפרופורציות לשיטתו כדי התמודדות בהצלחה עם הבעיה, ואמר " צריך לקחת לפחות 30-20 מיליארד ש"ח ולפרוס אותם כפי שעשינו בתחבורה. כך יש אסטרטגיה. אין פתרון אחר. אני לא מדבר רק על משפחות קשות יום, גם זוגות צעירים לא יכולים להשיג דירה ונאנקים היום, שלא לדבר על משפחות ברוכות ילדים והנכים שזה חוזר על עצמו כל הזמן. הפתרון הוא לא פתרון של מיליארד שקל בשנה".

חנין סיכם את הדיון ואמר כי "מדברים על כל סוגי הנכים, על עולים חדשים ומצוקה נוראית בציבור הערבי וזה אומר שיש לנו פה אתגר עצום להתמודד אתו ואת זה נוכל לעשות רק אם נגדיל בצורה דרמטית את המלאי. לא בכמה מאות דירות אלא באלפים ורבבות".

"יש מיליון בני אדם בישראל שלא יכולים לקנות דירה, הרבה מעבר למי שנמצא בתורים כי ההגדרות הן שרירותיות, הוסיף, "בהולנד 32% מהתושבים חיים בדיור ציבורי וחברתי. באוסטריה 23% ובבריטניה 17.5%. אין שם המון עניים באופן יחסי לעומת ישראל.  אנחנו פונים לממשלה בבקשה להציג תכנית לבניה ציבורית בהיקפים גדולים בקרקעות המדינה, קודם כל לציבור הערבי ובוודאי שעד אז להעניק סיוע בשכר דירה. זה לא נותן מענה מספיק. ולכן הפניה שלנו היא לא רק לשר השיכון אלא לממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!