דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המוסד לביטוח לאומי

אפליה מגדרית / עובדות הביטוח הלאומי שהופלו בשל מגדרן תפוצינה

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קבע פיצויים בסך 170 אלף ש"ח לשתי עובדות במחלקת החקירות של המוסד, שעמיתיהן לעבודה סירבו לעבוד לצדן על רקע מגדרי.

המוסד לביטוח לאומי. צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90
המוסד לביטוח לאומי. צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קבע כי שתי חוקרות לשעבר, ביחידה הארצית לחקירות הונאה במוסד לביטוח לאומי, תקבלנה פיצויים בשיעור של 170 אלף ש"ח בגין אפלייתן על רקע מגדרי. החוקרות פנו לבית הדין על רקע אמירות שונות שהופנו כלפיהן על ידי עמיתיהן לעבודה ועל רקע סירובם של חוקרים ביחידה לצאת עמן לחקירות. "גם סירוב חלקי לעבוד עם נשים הינו בגדר אפליה מגדרית, כאשר מה שעומד בבסיס אותו סירוב חלקי הינו פסילת עבודה משותפת עם עובדת שכל חטאה הוא שהינה אישה," נקבע בפסק הדין.

לטענתן, המוסד לא עשה את המוטל עליו למניעת האפליה המגדרית ולהפסקתה. עם זאת, בית הדין הטיל את האחריות על המוסד לביטוח לאומי, ונמנע מלהטיל אחריות אישית על סמנכ"ל החקירות והלוגיסטיקה במוסד לביטוח לאומי, כיוון שכעובד המוסד לביטוח לאומי, לא התקיימו בינו לבין התובעות יחסי עובד-מעביד.

יחידת חקירות ההונאה הארצית מנתה ארבעה חוקרים גברים, כשבשנת 2012 הצטרפו אליה שתי החוקרות. החוקרים מבצעים חקירות, משימות מעקב וצילום, על פי רוב בצוותים זוגיים. שניים מתוך ארבעת החוקרים הביעו הסתייגות מעבודה בצוותים מעורבים, ונימקו זאת בשל חששם מתלונות שווא על הטרדות מיניות ובשל היותם אנשים שומרי מסורת.

בסוף פברואר 2014, הוציא סמנכ"ל חקירות ולוגיסטיקה במוסד לביטוח לאומי הנחיה על פיה הסכים עם הממונה על המשמעת "לאפשר לעובדים/ות  שלא לעבוד בזוגות מעורבים כאשר זה בניגוד לאמונתם, בין אם מטעמי מצפון ו/או הלכה". בעקבות הנחיה זו עתרו החוקרות לבית הדין לעבודה בבקשה לצו מניעה שיורה כי ההנחיה אינה חוקית בעליל. לטענתן, ההנחיה פגעה בזכויותיהן ולא אפשרה להן לבצע את תפקידיהן הלכה למעשה. בעקבות פנייתן לבית הדין התערב בנושא מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, הקפיא את ההנחיה והורה על הקמת צוות פנימי לבחינת נוהלי העבודה במחלקת החקירות והשוואתם לסדרי עבודה הנהוגים ביחידות דומות בגופים אחרים.

המלצות הוועדה היו שהרכבי צוותי החקירה לא יהיו קבועים, אלה ייקבעו על ידי מנהל היחידה בהתאם לאופי המשימות הספציפיות, וכי בכל מקרה של קושי בינאישי לאחד החוקרים תועבר ההחלטה בעניין למנהל בכיר ואף למנהל האגף. אולם על אף החלטה זו, בדיון שנערך בבית הדין כשלושה חודשים אחר כך טענו החוקרות כי בפועל עדיין קיימת אפליה ביחידה וכי החוקרים מוסיפים להתנכל להן ולהתחמק מעבודה משותפת עמן.

נציבות 'שוויון זכויות בעבודה' במשרד הכלכלה הצטרפה לעתירה כידידת בית הדין, לבקשת החוקרות, וטענה כי על פי חומר הראיות שהוצג בפני בית הדין אכן הייתה אפליה מגדרית ביחידה. "אין זה סביר או חוקי לקבל את בקשתו של אדם לא לעבוד עם אישה בשל היותה אישה," טענו בנציבות, "עצם ההחלטה של הנתבעים לבחור בהפרדה מגדרית על מנת לפתור סירוב של עובדים גברים לעבוד עם נשים אינה מידתית, סבירה או חוקית. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במעסיק ציבורי".

טענות המוסד לביטוח לאומי בדיון היו כי אין מדובר באפליה אלא במערכת יחסים מקצועית ובינאישית בעייתית, אשר נדרש לה פתרון ארגוני מתחום משאבי האנוש, כפי שאכן בוצע בפועל, וכי המשבר ביחידה לא הביא לפגיעה בתנאי עבודתן של החוקרות או בשכרן. עם זאת, טענותיו נדחו על ידי בית הדין, שפסק כי "הוכח כי התובעות נתקלו ביחס מפלה ובסירוב לעבוד עמן בשל היותן נשים מצד רוב החוקרים ביחידה. הוכח גם כי הסירוב לעבוד עם התובעות לא נבע מטעמים מקצועיים כלשהם, אלא מטעמים מגדריים בלבד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!