דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם / בלארוס: האופוזיציה קוראת לשביתה כללית במדינה

בעקבות אלימות משטרתית בהפגנות ההמונים בשבוע האחרון במינסק, נערכים עיצומים במגזרי התעשייה והתקשורת | ארגוני עובדים באירופה קוראים לממשלותיהם להטיל סנקציות על ממשלת בלארוס

הפגנה בבלרוס ב16 באוגוסט 2020. (AP Photo/Sergei Grits)
הפגנה בבלרוס ב16 באוגוסט 2020. (AP Photo/Sergei Grits)
אוריאל לוי

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, הגיע הבוקר (שני) לנאום בפני עובדים במפעל טרקטורים ממשלתי. אך במקום מחיאות כפיים הוא ספג בזמן נאומו קריאות "בוז","לך", "הסתלק".

מאז היוודע תוצאות הבחירות, המחאה בבלארוס גוברת. אתמול (ראשון) התקיימה ההפגנה הגדולה בהיסטוריה של המדינה הצעירה. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת על מאות אלפי בני אדם שהפגינו בעיר הבירה מינסק. כעת, קולות המחאה גוברים גם בקרב בסיס תומכיו של הנשיא, העובדים במפעלי הרכב, בתי הזיקוק, בתעשיית הבדים והדשנים. אלו פתחו בעיצומים ומחו נגד האלימות המשטרתית בהפגנות.

"כולנו רוצים שלוקשנקו יתפטר", אמר ל'רויטרס', אלכסיי, פועל בן 31 שהזהיר כי "ייתכן שהמפגינים לא יישארו שלווים אם הם לא יקבלו את מבוקשם. "כרגע אנחנו עוד מבקשים, אבל בסוף יימאס לנו לבקש".

איגודים מקצועיים באירופה לוחצים על ממשלותיהם להטיל עיצומים נגד לוקשנקו המכונה גם "הדיקטטור האחרון של אירופה" בשל הפגיעה במפגינים. כך דווח באתר החדשות הבריטי "לפט פוט פורוורד".

האופוזיציה נאבקת ברחובות

מריה קולסניקובה, אחת ממנהיגות האופוזיציה, קראה לעובדי כוחות הביטחון, לדיפלומטים ולעובדי הטלוויזיה הממלכתית להצטרף להפגנות. "זו ההזדמנות האחרונה שלכם להילחם בפחד כמו שכולנו עשינו. כולנו פחדנו, אך אנו נלחמים בפחד שלנו. הצטרפו אלינו ואנחנו נתמוך בכם". הבוקר פתחו עובדי הטלוויזיה הממלכתית בשביתה ולא הגיעו לעבודה.

סבטלנה טיחנובסקאיה (AP Photo/Sergei Grits)
סבטלנה טיחנובסקאיה (AP Photo/Sergei Grits)

 

 

 

 

 

 

 

"ניהול מדינה אינו עניין לנשים"

מול הנשיא לוקשנקו עומדת המנהיגה הבולטת של האופוזיציה, סבטלנה טיחנובסקאיה, עקרת בית בת 37 שמעולם לא עסקה בפוליטיקה. לבחירות היא רצה כשהיא עומדת בראש "טריומוויראט הנשים" הדורשות את פיטוריו של הנשיא ושורה של דרישות לשחרור האסירים הפוליטיים, לביטול החוקה הדיקטטורית שהתקבלה ב-1996 ולבחירות חדשות, חופשיות ואמתיות תוך חצי שנה.

בהפגנה שנערכה אתמול במינסק תועדו אלפי נשים לבושות לבן ומשלבות ידיהן. המאבק נשא אופי של מאבק פמיניסטי, וזה אולי סוד ההצלחה של המחאה העכשיות. לוקשנקו זילזל במנהיגות האופוזיציה שהתמודדו נגדו בבחירות, ואמר שניהול מדינה "אינו עניין לנשים".

במסיבת העיתונאים שהשיקה את הקמפיין סימנו הנשים אגרוף, V (סמל הניצחון) ולב – מחוות שהפכו לסמל האופוזיציה, בצירוף דגל המדינה האדום-לבן, שאותו לוקשנקו החליף ב-1995 בדגל דומה לזה ששימש את הרפובליקה הסובייטית של בלארוס.

לאחר פרסום תוצאות הבחירות פנתה טיחנובסקאיה, להגיש ערעור בוועדת הבחירות. היא נכנסה למשרד הוועדה ונעלמה. למחרת פרסמה סרטון ממקום מסתור אליו נמלטה בליטא השכנה. בסרטונים שפרסמה היא קראה בקול שבור ורועד לתושבי בלארוס לשמור על עצמם, אמרה שלא שווה להקריב חיי אדם, וש "ילדים זה הדבר החשוב ביותר בחיים שלנו". בסרטון אחר קבלה על זיוף הבחירות, וקראה להתפטרות לוקשנקו וקיום בחירות חדשות.

הסרטונים האלה הם הדלק להפגנת הענק שהתרחשה אתמול. שמה של טיחנובסקאיה נזעק מפיהם של המפגינים, כאשר בימים האחרונים גם האיגודים המקצועיים שהיוו בעבר את בסיס הבית הפוליטי של לוקשנקו רואים בה כמי שראויה להנהיג את המדינה. בסרטון חדש שפרסמה הבוקר הודיע לראשונה טיחנובסקאיה כי היא מוכנה להנהיג את המדינה, ולא רק לשמש מנהיגה זמנית עד הבחירות הבאות כפי שהכריזה לפני כן. ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!