דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירוחם

חברה ועבודה / עובדי 'אמיליה קוסמטיקס' בירוחם מתכוננים לסוף שבוע של מאבק

עובדי המפעל המוחים נגד גל פיטורים הנעשה לדבריהם ללא כל דיאלוג עימם, ודורשים מהנהלת המפעל לשבת איתם ולמשא ומתן. הנהלת המפעל: "כל הנסיונות להידברות עם הוועד וההסתדרות לא צלחו"

אמיליה קוסמטיקס. צילום: דבר ראשון
אמיליה קוסמטיקס. צילום: דבר ראשון
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מפעל 'אמיליה קוסמטיקס' בירוחם אשר הכריזו לפני יומיים על שביתה ממשיכים לסוף שבוע של מאבק. לדברי העובדים, הוציאה הנהלת המפעל מכתבי פיטורים לעשרות עובדים וזאת ללא כל תיאום עימם, ובלי לבחון מהלכים חלופיים לחסכון בעלויות. במהלך סוף השבוע צפויים העובדים להשאר במאהל מחאה שהוקם בפתח המפעל בסיוע ההסתדרות.  בערב יום שישי תיערך במקום קבלת שבת, בהשתתפות משפחות עובדים ופעילים חברתיים המגיעים למקום להפגין תמיכה במאבק העובדים.

לדברי אליעזר בלו, היו במהלך יום האתמול (חמישי) שורת ניסיונות הידברות שנדחו על ידי הנהלת המפעל. הנהלת המפעל הגישה בקשה לצו מניעה כנגד השביתה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, וההסתדרות צפויה להשיב לבקשה בבוקר יום שישי, "ברגע שיתקיים דיון נפעל על פי החלטת בית הדין לעבודה. כרגע המפעל מושבת".

"ההנהלה הודעה על פיטורין של 21 עובדים בשל תכנית התייעלות, הרשימה הצטמצמה מ-30 אתמול. לצד זה הם מבקשים להרע תנאים שקיימים כיום בהסכם הקיבוצי", אמר המזכיר הארצי בהסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו. .

בין התנאים שבכוונת החברה להרע – הארכת יום העבודה לתשע שעות; ביטול מעבר עובדים מדור ב' לדור א'; צמצום מספר ימי המחלה הנהוגים בחברה והקטנת מספר ימי ההבראה הנהוגים בחברה; וביטול תמיכת החברה בעובדים ועובדות הנזקקים לצהרון או מעון יום לילדיהם.

עובדי אמיליה קוסמטיקס. צילום: דבר ראשון
עובדי אמיליה קוסמטיקס. צילום: דבר ראשון

כ-250 עובדים מועסקים במפעל, מתוכם כ-160 תחת הסכם קיבוצי, יתר העובדים מועסקים בחוזים אישיים. לדברי משה כהן, העובד במפעל זה 25 שנים, המפעל החליף שלושה בעלים בתוך כשש שנים. "כל פעם שהתחלפה גם ההנהלה זה זעזוע – לא מכירים את ההיסטוריה של העובדים וכל מנכ"ל מביא גם את בעלי התפקידים שלו ומנפח את המערכת".  כיום נמצאת החברה בבעלות חברת ההשקעות אמיליה פיתוח. "זו חברה שקונה מפעלים, משקיעה בהם ואז מוכרת" הוסיף כהן, "לדעתי לא הייתה להם כוונה בכלל להחזיק בחברה הרבה שנים".

עובדי המפעל מאשימים את ההנהלה שבעוד הניהול הכושל שלה הוא שיצר את המשבר בו מצוי המפעל, את פתרון הם המשבר הם מגלגלים לעובדים בדמות גל הפיטורים. לדבריהם, מכרה חברת אמיליה פיתוח את זכויות הקניין הרוחני על המותג קרליין, שיוצרו במפעל בירוחם לחברת סנו, כשלושה חודשים לאחר קניית המפעל. "מדובר בניהול כושל של המפעל שמי שמשלם עליו את המחיר זה העובדים" אמר אליעזר בלו, נציג ההסתדרות. "עכשיו למפעל הזה אין שום מוצר משל עצמו, והכל תלוי בסנו" .

יו"ר ועד עובדי המפעל, פולה עמר, אמרה ל'דבר ראשון' כי 19 נשים עתידות לקבל מכתבי פיטורים וכי הטענה המופנית כלפי רובן, כאילו אינן "יעילות" מתייחסת לקשיים בריאותיים שהם תוצאת העבודה ארוכת השנים במקום.

"עוד לא קיבלתי את מכתב הפיטורים, אבל אני ברשימה" אמרה ל'דבר ראשון'  אליאן דהן, העובדת 18 שנים במפעל. דהן הצביעה על דף שמודבק לשער הכניסה למפעל, בו מפורטים שמות העובדים שצפויים להיות מפוטרים. "אלי הגיע שליח למסור את הודעת הפיטורים, אבל סירבתי לקבל אותה" סיפרה יהודית בנימין ,שעובדת 23 שנים במפעל, "עכשיו שלחו לי אותה בוואטסאפ".

"אמרו שרוצים לעשות התייעלות במפעל, על חשבוננו כמובן" הוסיפה בנימין, "ותוך כדי מכניסים עובדים חדשים. הם מפטרים ומכניסים 13 עובדים חדשים". לדברי השתיים, הוסבר להן שהן "לא יעילות" משום שהן מגיעות מדימונה. "מי שמפוטר היום הן בנות 50 ומעלה", אמרה בנימין, "יש לי מחלת מקצוע שקרתה לי במהלך העבודה, עם אחוזי נכות. מי יקבל אותי היום? אם יקבלו אותי לעבודה חדשה ויבקשו ממני להרים דברים – אני לא יכולה. אז מי יקבל אותי?"

פולה עמר, יו"ר הועד. צילום: דבר ראשון
פולה עמר, יו"ר הועד. צילום: דבר ראשון

משה כהן מוסיף שפיטורי העובדים, הגוררים בעקבותיהם שביתה והרעת יחסי העבודה בחברה נעשים בזמן רע במיוחד, לקראת השקה של שורת מוצרים חדשים לוולמרט האמריקאית. "החומר כבר במיקסר, והיה צריך להתחיל לשווק. ופתאום בהפתעה גמורה, כשאנשים גם בחופשת הקיץ שלהם, או רגע לפניה, שלחו מכתבי פיטורים".

אל המפעל הגיע אתמול אביגדור יצחקי, ראש מערך הדיור של שר האוצר כחלון. "באנו לנסות לפתור את הבעיה" אמר יצחקי, "שר האוצר שמע על זה ומיד ביקש ממני לבוא ולגשר ולראות מה אפשר לעזור, למרות שאני בדרך כלל עוסק בדיור – מבחינת העירייה, המפעל וגם כמובן הממשלה.. טיפלתי בעבר בהרבה משברים שכאלו. בלי פרנסה קשה מאוד להסתדר". כשנשאל אלו פתרונות הוא מציע השיב "עוד לא שמעתי מה הבעיה ומה הפערים, אבל ננסה להביא התקדמות".

יו"ר וועדת העבודה והרווחה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הגיב אף הוא בתגובה לפיטורים במפעל: "שמעתי על הפיטורים הקשים שמתוכננים בירוחם. המועצה המקומית ירוחם סובלת גם כך מאבטלה גבוהה והצעד הזה ידרדר אותה עוד יותר. אני הייתי מצפה ממשרד הכלכלה להתערב מבעוד מועד ולמנוע את המהלך, אך דבר לא נעשה עד כה. פיטורים של נשים ובייחוד נשים מבוגרות, הם הגורם מספר אחד לדרדור מידי של משפחות שלמות אל מתחת לקו העוני. שום קצבה שבעולם לא תוכל לתקן עוול כזה". אלאלוף הודיע כי הוועדה בראשותו תתכנס ביום ראשון בבוקר לדיון בנושא.

מהמועצה המקומית ירוחם נמסר בתגובה כי "מפעל אמיליה קוסמטיקס קיים שנים רבות בירוחם ומרבית עובדיו הם מהיישוב. לאחרונה הוחלפו בעלים שביצעו צעדים אשר השפיעו על האיתנות הכלכלית של המפעל, מעצם מכירת מותגים מצליחים שלו. להנהלת המפעל ישנה אחריות ישירה לפיטורין של 30 עובדים. חלקם לקראת גילאי הפנסיה, שנתנו את מיטב שנותיהם למפעל ולצידם נשים וגברים צעירים יותר.

"אנו כמועצה מקומית מגבים את העובדים ואת הוועד. אנו נמשיך לפעול לגישור בין הצדדים, במשותף עם נציגות ועד העובדים והסתדרות על מנת להחזיר את המפעל לתפקוד מלא".

מחברת אמיליה קוסמטיקס נמסר כי "לצערנו, כל הניסיונות להידברות עם וועד העובדים וההסתדרות לא צלחו. כבר למעלה מחצי שנה שהנהלת החברה מתריעה על המצב הקשה ,מציעה פתרונות, אך מלבד גרירת רגליים ודחיות אין קץ, איש בוועד העובדים ובהסתדרות לא התייחס.

בביקורו של אביגדור יצחקי היום במפעל, לא הועלתה כל בקשה לחבילת סיוע וזו ממילא לא הוצעה.

על אף חלון הזמן המצומצם והנזק שהולך המצטבר, הנושא פתיר. אפשר להציל את המפעל ולמעלה מ- 220 העובדים הנותרים. הראנו איך זה אפשרי במחיר הנמוך ביותר- כעת מתחייב שיתוף פעולה המידי של הוועד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!