דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

חקיקה / אושרה הצעת חוק להקמת מרכזי מיצוי זכויות

ועדת השרים לחקיקה אישרה את ההצעה כחלק מיישום המלצות דוח ועדת אלאלוף. לפי הצעת החוק יחויבו הרשויות המקומיות להקים מרכזי מיצוי זכויות שיסייעו לתושבי הרשויות לקבל את מלוא הזכויות להן הם זכאים

ח״כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
ח״כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת חוק שירותי הסעד של ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), שמתייחס לעשייה מקצועית מודעת עוני והקמת מרכזי מיצוי זכויות, אושרה היום בוועדת השרים לחקיקה. הצעת חוק זו היא חלק מיישום המלצות דוח העוני של ח"כ אלאלוף.

אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בירך על הצעת חוק שעברה. "הצעת החוק מרחיבה למעשה את ההגדרה של מי שזכאים לשירותים מהמחלקות לשירותים חברתיים כך שתכלול גם אנשים השרויים בעוני", אמר, "הצעת החוק שלנו מעגנת גם נתינת שירותי מיצוי זכויות על ידי אותן המחלקות. חשוב שנבין – חלק מהאנשים שזכאים לקצבה לא מקבלים אותה רק כי הם לא יודעים שמגיע להם או כי הם מתביישים לקבל קצבה. הצעת החוק הזו נועדה למנוע מצב כזה".

מטרת החוק היא בין היתר להרחיב את ההגדרה "נזקק" כדי שתכלול גם עוני כגורם לנזקקות. לדברי מציעי החוק, "התייחסות מפורשת לעוני כגורם היוצר נזקקות היא בעלת ערך הצהרתי ומהותי כאחד, שמטרתה קידום המטרה של מאבק כולל ורב תחומי בעוני בישראל". בנוסף מוצע בחוק שלעובד סוציאלי משפחתי תהיה אחריות מקצועית לטיפול בפרקטיקה מודעת עוני. הצעת החוק קובעת את שיקולי העובד הסוציאלי בהחלטה על מתן סעד, כך שהעובד הסוציאלי יתייחס למשפחה כמכלול ויקיים בחינה של כלל הצרכים בהיבטי החיים השונים שיש להם השפעה על בני המשפחה.

ביחס למרכזי מיצוי זכויות, וכדרך התמודדות עם שיעורי מיצוי הזכויות הנמוכים מציע החוק שרשויות מקומיות יחויבו להקים מרכזים למיצוי זכויות שיוקמו ליד לשכות הסעד. מרכזים אלה יהוו מוקד למתן סיוע לאנשים במיצוי כלל המענים הקיימים בהיבטי החיים השונים וישמשו כחלק בלתי נפרד ממערך השירות החברתי–מקומי. בנוסף מוצע בחוק לחייב את לשכות הסעד לפתח תכניות מניעה וכן תכניות יציאה מעוני שיאפשרו טיפול הולם ויעיל של עובד סוציאלי משפחתי במשפחות החיות בעוני. תכניות המניעה והיציאה מעוני יותאמו לצורכי תושבי הרשות המקומית הספציפית תוך הכרה בהבדלים במאפיינים ובצרכים בין סוגי אוכלוסייה שונים וזאת על מנת להבטיח סיכויי הצלחה גבוהים.

משרד הרווחה מקדם בשנים האחרונות מענים ללקוחות השירותים החברתיים שחיים בעוני ובהדרה, התופעה של עוני היא רב-ממדית, אמרה ל'דבר ראשון' נורית וינברג-נקש מפקחת ארצית בתחום משפחה במשרד, "בעיית העוני היא בעיה של משרד האוצר, השיכון, בריאות וגם התרבות אבל בסופו של יום אנחנו מתמודדים עם האנשים".

"אחת התכניות שמפעיל משרד הרווחה היא 'נושמים לרווחה' בעצם זה מערך מענים למשפחות שמתייחס למאפיינים השונים של כל משפחה," הוסיפה, "אחד הדברים המרכזיים הוא מיצוי הזכויות. כל העניין הזה הוא לא פשוט לאנשים חלשים או מוחלשים".

אחד הכלים המרכזיים שעומדים לרשות המשרד הוא הכשרת העובדים הסוציאליים להתמודדות עם המשפחות ולתת להם את הכלים למיצוי הזכויות שלהם. וינברג-נקש נותנת, כדוגמה, אישה עם ארבעה ילדים שבסיוע מרכז למיצוי זכויות מקבלת קצבת ילדים, רטרואקטיבית שבע שנים או אימא שעזרו לה לקבל קצבת נכות לילדה שלה, "זה דברים שממש יכולים לשנות את איכות החיים, חשוב לציין כי המרכזים למיצוי זכויות הם חלק מרצף מענים. זה לא מספיק להגיד למישהו ללכת לביטוח לאומי, צריך ללוות אותו לאורך כל הדרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!