דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2016 לנשיאות ארה"ב

בחירות בארה"ב / הוועידה הרפובליקנית נפתחה בסערה

כישלונם של מתנגדי דונלד טראמפ למנוע את זכייתו במועמדות, נאום אישי של מלניה טראמפ, והאירועים הבולטים בימים הקרובים – מה שחשוב לדעת על היום הראשון של הוועידה.

דונלד ומלניה טראמפ בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד. (צילום: סוכנות AP)
דונלד ומלניה טראמפ בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד. (צילום: סוכנות AP)

הוועידה הרפובליקנית נפתחה אתמול (שני) בקליבלנד. יומה הראשון של הוועידה החל בסערה, אך הסתיים בטון מפויס יותר עם עדות אופי אוהבת בנאום שנשאה רעייתו של דונלד טראמפ, מלניה.

היה זה רגע נדיר של חמימות, ביום שבו התמקדו משתתפי הוועידה במה שהם רואים כאיומים על אמריקה, שגלומים בקדנציה דמוקרטית נוספת בבית הלבן, וכאשר הסכסוכים הפנימיים במפלגה עלו אל פני השטח, בניסיון כושל של מתנגדי טראמפ למנוע ממנו את המועמדות לנשיאות.

ערב הפתיחה, תחת הכותרת "הופכים את אמריקה לבטוחה שוב", החל בסדרת נאומים של משפחות שכולות שקרוביהן נהרגו בזמן שירותם הצבאי ושל בני משפחה של אזרחים אמריקנים שנרצחו על ידי מהגרים ללא אשרת שהייה. שורת הנאומים הופסקה לזמן קצר עם הופעה, יוצאת דופן עבור מועמד משוער, של טראמפ ורעייתו, שאמרה: "אם אתם רוצים מישהו שיילחם עבורכם ועבור המדינה שלכם, אני יכולה להבטיח לכם שהוא (דונלד טראמפ) בדיוק האיש הזה".

נאומים סוערים

האירוע המרכזי של הערב היה, כאמור, הופעתה של מלניה טראמפ. רעיית המועמד נשאה נאום אישי שבו סיפרה על חוויות התבגרותה בסלובניה והיללה את בעלה. "הוא קשוח כשהוא צריך להיות קשוח, אך הוא גם אדיב והוגן ואכפתי," אמרה.

על ההופעה המוצלחת של מלניה טראמפ, העיבה העובדה כי שתי פסקאות בדבריה הזכירו מאוד נאום שנשאה מישל אובמה, רעיית הנשיא המכהן, בוועידה הדמוקרטית ב-2008.

מטה הבחירות של טראמפ לא התייחס לסוגיה ומסר בתגובה כי "הנאום העביר, באופן ברור, את חוויותיה כמהגרת ואהבתה לאמריקה". הודעת מטה הבחירות לא הזכירה במפורש את מישל אובמה. "בכתיבת הנאום היפהפה שלה, צוות הכותבים של מלניה הסתמך על מקורות ההשראה בחייה," מסר ג'ייסון מילר, ממטה טראמפ.

לדבריה של טראמפ קדמו נאומים קודרים יותר. דוברים רבים הדגישו באריכות את ההתקפות הקטלניות על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי, לוב, בזמן כהונתה של הילרי קלינטון – המועמדת הדמוקרטית המשוערת – כמזכירת המדינה.

רוגי ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, זכה לתשואות כשקונן על המתיחות הבין-גזעית בארצות הברית. "מה קרה ל'אין אמריקה שחורה, אין אמריקה לבנה, יש רק אמריקה'?" אִזְכֵּר ג'וליאני דברים שנשא הנשיא ברק אובמה בוועידה הדמוקרטית ב-2004.

צירים סוערים

מוקדם יותר נחשפו הקרעים במפלגה הרפובליקנית, כשצירים המתנגדים למועמדותו של טראמפ דרשו הצבעה שמית על אישור חוקי הוועידה, זאת כדי ליצור מצב שבו יוכלו צירים למשוך את תמיכתם בטראמפ ובכך למנוע ממנו את המועמדות.

על אף שהצירים המתנגדים הצליחו לאסוף את מספר החתימות הנדרש כדי לקיים הצבעה כזו, הצליחו תומכי טראמפ לשכנע חלק מהחותמים לחזור בהם והמהלך הגיע לסיומו עם החלטת יושב ראש המושב, סטיב וומאק מארקנסו, שטען כי החוקים כבר אושרו ולא תהיה הצבעה שמית.

חלק מהצירים המתנגדים עזבו את הוועידה בזעם.

המשך השבוע

ההצבעה השמית על מועמדותה של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות צפויה להתקיים היום (שלישי), וטראמפ צפוי לנעול את הוועידה בנאום שבו יקבל על עצמו את המועמדות ביום חמישי בלילה. מייק פנס, מושל אינדיאנה והמועמד לסגנות הנשיא שנבחר על ידי טראמפ, צפוי לשאת דברים ביום רביעי. פנס יהיה הנואם הראשי במושב שכותרתו "הופכים את אמריקה לראשונה שוב".

יומה השני של הוועידה יתמקד בנושא התעסוקה. ילדיו של טראמפ – טיפאני ודולנד ג'וניור – צפויים לנאום. כמו גם מושל ניו ג'רזי כריס דריסטי, שהיה אחד המועמדים האפשריים של טראמפ לתפקיד סגן הנשיא.

בתו של טראמפ, איוונקה, תציג את אביה במושב הנעילה של הוועידה ביום חמישי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!