דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אחיות בתי הספר

אחיות בתי הספר / האחיות מאיימות בשביתה אם שירות הבריאות לתלמיד לא יולאם

הסתדרות האחיות הודיעה שתשבית את שירותי הבריאות לתלמיד לאחר שקיבלו הודעה על הארכת החוזה עם חברות הקבלן. זאת למרות הסיכום בין ההסתדרות לאוצר ב-2015, ופסיקות בג"ץ בנושא

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות (צילום: פלאש 90)
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות (צילום: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות האחיות מאיימת להשבית את שירותי הבריאות לתלמיד החל מה-1 בספטמבר. זאת בעקבות מכתב ששלח ראש שירותי בריאות הציבור פרופסור איתמר גרוטו על הארכת החוזה עם חברות הקבלן שמעסיקות את האחיות בכל הארץ, לבד ממחוז הצפון. הארכת החוזה היא בניגוד להסכם של שר האוצר כחלון ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן משנה שעברה, בו הוחלט על החזרת שירותי הבריאות לתלמיד לרשות המדינה.

יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן אמרה ל'דבר ראשון', "אחרי שכבר סיכמנו הכל, פתאום פרופסור איתמר גרוטו מוציא מכתב לכל המקומות שיחתמו עם פמי ונטלי על הסכם לעוד 4 שנים. זה לא הוגן. באחד בספטמבר לא יהיו אחיות בבתי הספר ובטיפות חלב יכול להיות שגם אחיות בתי החולים יצטרפו. זה לא יהיה, אני מציעה להם לחזור בהם. אני אומרת את זה בצער רב אבל יש דברים שלא עושים בלי לדבר איתנו, זו הפרה בוטה של ההסכם של שנה שעברה".

גורמים בהסתדרות האחיות מזכירים כי כשהשירות היה תחת המדינה עלותו הייתה 60 מיליון ש"ח ועל כל 1,500 תלמידים הייתה אחות. כעת העלות היא 130 מיליון ש"ח, ויש אחות על כל 10,000 תלמידים, אין חדרי אחיות, והאחיות נאלצות לתת חיסונים במסדרונות בית הספר.

צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90
צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90

הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד הוכתרה ככשלון כבר לפני שלוש שנים. באוגוסט 2013 התפרסם דו" פנימי של ועדה שהוקמה במשרד הבריאות לבחינת שירותי הבריאות בבתי הספר שבו המלצה חד-משמעית להחזיר לאלתר את ההפעלה של שירותים אלו לידי משרד הבריאות. על הדוח חתומים פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ואילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות.

על פי הדוח, בשנת 2010-2009 לא חוסן אף תלמיד (אפס חיסונים) מקרב ילדי כיתות ח' בבתי הספר ביישובים הבדואיים. מאז שהשירות חזר למשרד הבריאות, שיעור ההתחסנות הגיע לכ־91%. בנוסף על פי נתונים פנימיים של משרד הבריאות, שיעור ההתחסנות בכיתות א'־ב' על ידי חברת נטלי באזור עמד על 76%-73% בלבד, בעוד שעל ידי משרד הבריאות ב־2013 שיעור ההתחסנות היה 99%-97%.

עוד נכתב בדוח: "בראש מעייניו של הספק הפרטי עומד השיקול הכלכלי, תוך כדי הזנחת נושאים חשובים דוגמת חשד להזנחה וליקויים בבריאות…".

הוועדה קבעה שבשנים שבהן שירותי הבריאות לתלמיד ניתנו על ידי חברות פרטיות התקציב הממשלתי הוכפל מ־50 מיליון שקלים ל־100 מיליון שקלים, אבל מספר האחיות קטן, כאמור. הוועדה קבעה כי אף שהמדינה הגדילה את התקציב של שירותים אלה באופן משמעותי, רמת השירות ומספר האחיות רק פחתו.

לאחר פרסום הדוח הוחלט על פיילוט במחוז דרום, שבו יחזירו את שירותי הבריאות למדינה. הפיילוט הוגדר כהצלחה ובשנת 2015 הוסכם על ידי ההסתדרות והאוצר על החזרת כל שירותי הבריאות לתלמיד לכלל המחוזות.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מחוייב למתן שירותי בריאות מיטבי ואיכותי לילדי ישראל. ואכן, בשנים האחרונות, ניתנים שירותי בריאות התלמיד לשביעות רצונו של משרד הבריאות בכל המחוזות, תוך שמירה על רמה גבוהה של כיסוי החיסונים ובדיקות הסקר המתבצעות על ידי האחיות בשירות. זאת בניגוד לעבר, בהם השירות לקה בחסר כפי שהופיע בין היתר בדוח מבקר המדינה.

יש להדגיש כי בהתאם להסכמים עם משרד הבריאות מחויבות החברות המפעילות, לעמוד בתנאי שכר האחיות וזכותיותיהן התעסוקתיות בהתאם להסכם השכר הקיבוצי.

לאור זאת הוחלט על ידי משרד הבריאות להשאיר את הפעלת השירות במתכונת הקיימת ולבחון את העברת השירות במחוז צפון להפעלה ישירה על ידי המדינה נוסף למחוז דרום, וזאת למרות שביעות הרצון מהשירות במתכונת הנוכחית. במסגרת הבחינה תיבדק התועלת מההעברה ביחס לפגיעה האפשרית בשירות כתוצאה מהשינוי התפעולי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!