דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנסת ישראל

מלחמת לבנון השניה / הח"כים נעדרו מהישיבה המיוחדת לציון עשור למלחמת לבנון השניה

בסיום הישיבה התנצל יו"ר הכנסת בפני משפחות החללים. עם תום הישיבה המיוחדת אמר יו"ר יד לבנים, אלי בן שם: "אסור שמקרים מסוג זה יישנו בעתיד. המסר הוא רע ומסוכן מאד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בישיבה המיוחדת לציון 10 שנים למלחמת לבנון השניה. צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בישיבה המיוחדת לציון 10 שנים למלחמת לבנון השניה. צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
שי ניר

כמידי שנה בעשור האחרון מקיימת כנסת ישראל ישיבה מיוחדת לציון מלחמת לבנון השניה והשנה היתה למעמד משמעות יתרה עקב ציון עשור למלחמה. הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) רבלין והוזמנו אליה בני ובנות משפחותיהם של החיילים שנפלו במלחמה.

בימים האחרונים נשמעו התבטאויות מרובות של חברי כנסת שכללו ניתוחים ושלל פרשנויות בנושאים הקשורים למלחמה כגון: ההרתעה והשקט בצפון, עד כמה ובאיזה אופן השפיעה ושינתה המלחמה את מדינת ישראל, וגבורת החיילים שלחמו בה. יחד עם זאת, באופן מעורר תמיהה, מרבית חברי הכנסת לא נכחו בישיבה המיוחדת. ״העובדה שמרבית חברי הכנסת לא כיבדו בנוכחותם את יום ציון העשור למלחמת לבנון השניה היא אות קין על מצחה של החברה בישראל, אני מקווה שדם הבנים לא נפל לשווא." כך הגיב אלי בן שם, יו"ר יד לבנים, עם תום הישיבה המיוחדת, לעובדה שרבים מחברי הכנסת לא נכחו במליאה. עוד אמר בן שם, "הכנסת אירחה באופן מכובד את המשפחות השכולות של מלחמת לבנון השניה, חללי צה״ל ואזרחים, עם זאת לא ניתן להתעלם מכך שחברי כנסת רבים נעדרו מהדיון החשוב והממלכתי שהתקיים במליאה. חשוב לומר כי זו הזדמנות להודות ליו"ר הכנסת והנשיא על המילים החמות והגינוי של התנהגות זו. אסור שמקרים מסוג זה יישנו בעתיד. המסר הוא רע ומסוכן מאד.״

בתום הישיבה התנצל יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) בפני המשפחות השכולות על היעדרותם של חברי הכנסת ואמר: "אם אנחנו מדברים על איחוי הקרעים בין ההנהגה לציבור בישראל אז אולי זה הדבר הקטן, לפני שמגיעים להיות ראש הממשלה, או שר החוץ או שר הביטחון, לפחות להגיע ולשבת כאן בכיסא.״

נשיא המדינה בישיבה המיוחדת לציון 10 שנים למלחמת לבנון השניה. צילום: מארק ניימן/לע"מ
נשיא המדינה בישיבה המיוחדת לציון 10 שנים למלחמת לבנון השניה. צילום: מארק ניימן/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו בישיבה כי "מלחמת לבנון השנייה הניחה לפתחנו משימה דחופה –  להחזיר לצה"ל את האמונה בכוחו. אנו שוקדים בלא הרף על פיתוח עוצמתנו הצבאית, הטכנולוגית וגם האנושית, כי עוצמתנו הכוללת היא הערובה לכך שחוט חיינו לא יינתק. בבסיסם של דברים אני אומר תמיד – עלינו לחזור לערכי היסוד שלנו, האמונה בצדקת דרכנו, הכרת שורשינו, אהבת המולדת, האחדות בעם, הערבות ההדדית. זהו המטען שנשאו בתרמילם לוחמינו שיצאו למלחמת לבנון השנייה, כעמוד האש לפני המחנה, כדי להבטיח שנמשיך לחיות בארצנו בביטחון, ובעזרת השם גם בשלום."

ביחס לאפשרות של עימותים עתידיים של מדינת ישראל עם אויביה ועל כוחו של צה"ל וחוסנו של העורף אמר נתניהו: "אני אומר לאויבי ישראל: על כל תוקפנות נגיב בעוצמה רבה. לאף אחד לא תהיה חסינות. אויבינו טעו בנו לפני עשר שנים, אני ממליץ להם לא לטעות בנו פעם נוספת. איננו שואפים למלחמה, אבל אם תיכפה עלינו מערכה, צה"ל ערוך להנחית מכה ניצחת על אויבינו. אזרחי ישראל שמים בו את מבטחם ויגלו כושר עמידה בעורף, כפי שכבר הוכיחו במערכות קודמות. הביטחון שלנו מעוגן בנחישות שלנו, באומץ לבם של מפקדים וחיילים ובחוסנם של אזרחינו, שיאפשרו ללוחמים לעמוד במשימתם."

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג התייחס בנאומו לממשלת ישראל שכיהנה בזמן המלחמה ואחריותה ואמר כי "ממשלת ישראל דאז בראשות ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון עמיר פרץ ושרת החוץ ציפי לבני לא ברחה מאחריות, ידעה ליזום תחקירים לגבי כל הכשלים שנתגלעו, לא מנעה חקירות ובדיקות בוועדת חוץ ובטחון או במשרד מבקר המדינה ויזמה הקמת ועדת חקירה ממלכתית. ידענו, כל מי שישב בממשלה דאז, כי חובה עלינו לשפר ולתקן את הדרוש תיקון כדי שנהיה ערוכים לבאות.  זה היה קשה וכואב, רצוף ייסורים ולבטים אבל בסופו של דבר חלו כתוצאה מכך שינויים רבים בתורת המערכה והיערכות מדינת ישראל לעימותים שבאו ולאלה שעוד יבואו."

ביחס להתמודדות צה"ל ומפקדיו, עם נושאים ודילמות ערכיות ומוסריות מהתקופה האחרונה, כמו פרשת העמדתו לדין של החייל היורה במחבל השרוע על הרצפה בחברון באשמת הריגה והאווירה הציבורית הקשה, אמר הרצוג כי "צה"ל הוא צבא העם ולא אויב העם. הוא אינו יריב של דרג מקבלי ההחלטות, אינו מאיים על השלטון אלא מגן על המדינה ואל למקבלי ההחלטות להחלישו, לציירו ככזה או להופכו לכזה. כאשר גורמים מתוך ההנהגה מסיתים נגד הקצונה הבכירה בצה"ל, הם פוגעים בכוח ההרתעה של ישראל. כאשר גורמים בהנהגה שותקים נוכח הסתה הם נותנים לה יד. גיבוי מפקדי הצבא והגנה על הקוד האתי ופקודות הצבא אינו יכול להינתן בקריצה, בפלפולי לשון או במדיניות של דלת מסתובבת. על ממשלת ישראל, חברי הכנסת, מנהיגי ציבור ורבנים לגלות אחריות בנושא הזה ואני קורא לכם, הסירו ידיכם מהמסיתים, בקרבכם ובקרב תומכיכם, חזקו את מפקדי צה"ל, אשר בידיהם הפקדנו את גורל בנינו ובנותינו – כי הם הראויים ביותר לכך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!