דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחירי הדיור

מחירי הדיור / דף פייסבוק חדש עם אלפי עוקבים דורש להפסיק לקנות דירות

בחור צעיר רוצה לרכוש דירה - ומגלה שמחירי הדירות בשמיים, והמשכורות לא. הוא פותח דף פייסבוק ודורש להפסיק לקנות דירות. האם האלפים שהצטרפו מסמנים מגמה?

גלנט וכחלון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר. ארכיון.
גלנט וכחלון. צילום: פלאש 90 / מרים אלסטר. ארכיון.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דף פייסבוק הקורא לפיצוץ יזום של בועת הנדל"ן על ידי הפסקת רכישת דירות, צובר תאוצה. עד כה הצטרפו לדף, שכותרתו 'המחאה הגדולה – יחד נוריד את מחירי הדיור',  ועד כה הצטרפו מעל 16 אלף עוקבים. קצב ההפצה של הדף מתגבר משבוע לשבוע, אך השאלה מי עומד מאחורי היוזמה נשארה ללא מענה. יוזם הדף שומר על האנונימיות שלו באופן קנאי. הוא מבקש את אמון הציבור הרחב במהלך שלו ואין לו ספק שההמונים יגיעו. את כיכר רבין הוא כבר שריין להפגנה הראשונה.

אתה מתעקש לשמור על אנונימיות. למה?

"קודם כול אני מאמין שלתקוף מהצללים הרבה יותר חזק, דבר שני אם יכירו אותי, אהיה חשוף להצעות מפתות ואיומים של בעלי אינטרסים. מעבר לזה, יש לי מאות פעילים פה שברגע שאיחשף ינסו "לשגע" אותי לפעול לפי פתרונות שהם מציעים, ואולי חלקם ינסו למשוך את המחאה למקומות אחרים. אני גם לא רוצה לפתוח פתח לעוד גורמים שינסו לצרף למחאה עוד נושאים אחרים והיא תאבד את המטרה המרכזית שלה – הורדת מחירי הדיור".

איך הכול התחיל?

"אני בחור צעיר ורציתי לרכוש דירה, מהר מאוד גיליתי שהמחירים מנופחים מעבר למה שהם צריכים להיות. עשיתי חשבון פשוט, הסתכלתי מה קרה למחירים משנת 2008 ועד היום, מה קרה לשכר, ומה קרה לעלויות הבנייה. מחירי הדירות הכפילו את עצמם בעוד עלויות הבנייה כמעט לא השתנו, והשכר כמעט לא השתנה. הזדעזעתי לראות איך המחירים של הפרויקטים קופצים מחודש לחודש. זה הרתיח אותי שעושקים את הציבור ואז הבנתי שהציבור עוזר לניפוח הזה. הרי המחיר יקר בגלל שיש מי שמוכן לשלם, הציבור מאמין לכל העסק הזה שמחירי הדירות תמיד יעלו. אני לא מוכן לשלם, אבל מישהו אחר כן, אז צריך להתארגן ולאסוף אנשים ולגרום למצב שאף אחד לא יהיה מוכן לשלם מחירים כאלה. פתחתי דף בפייסבוק התחלתי לאסוף פעילים שיעזרו, ולאט לאט העסק תפס תאוצה".

ואיך אתם עובדים כדי להגיע למצב שציבור רחב ישתף אתכם פעולה?

"אני חייב לומר שאני משתדל להתקדם לאט לאט ובזהירות כדי לא לאבד כיוון. אחת הסיבות שמחאות נופלות זה איבוד שליטה. ב-2011 איבדו את הכיוון. הכניסו עוד ועוד כיוונים, עוד דרישות ויעדים למחאה ובסוף זה נגמר בקצת עזרה להורים, ואנשים חזרו הביתה. אחת ההחלטות הראשונות שקיבלתי הייתה להישאר ממוקד רק בנושא עלויות הדיור.

"האסטרטגיה שלנו אומרת שצריך להביא את האמת לציבור. כולם מאמינים שהמחיר יעלה. רוב האנשים המקצועיים מהמתווך ועד פקידת ההלוואות בבנק אומרים לך שהמחיר יעלה. הסיפור הזה יוצר פה בועה רצינית. הממשלה לא רוצה ליצור פאניקה ולכן לא אומרת שהמחירים ירדו. יש אשליה כזו שהנדל"ן תמיד עולה, אבל זה לא נכון, אם תבדוק בהיסטוריה תראה שהיו גם ירידות. הגענו לשיא שכבר אין איך להחזיק אותו לאורך זמן, זאת בועה שעתידה להתפוצץ".

ומה ייצר את הבועה הזו להבנתך?

"בכל מקום שאני הולך אני רואה מנופים. כנראה שאין בעיה בהיצע. אז המסקנה המתבקשת היא שיש בעיה בביקוש. המשקיעים שנוהרים לשוק הנדל"ן מעלים את הביקוש באופן מלאכותי. הפחד שהמחירים יעלו ותישאר תקוע בלי קורת גג דוחף את האנשים לקנות במחירים שהם לא יכולים להרשות לעצמם. חשוב לי להגיד לכל מי שהולך לקנות שהמחירים ירדו. זו טעות לקנות היום דירה. 150 משכורות לדירה זה לא עסק סביר. כשעובד ממוצע קונה דירה ב-1.6 מיליון שקל ויחד עם ההלוואות הוא ישלם בסוף 2.5 מיליון. זה סכום שהם לא יגיעו אליו בחיים.

"מעבר לכך יש את בעלי האינטרסים שמעודדים את עליית המחירים. צריך שכולם ידעו שיש הרבה כתבות בעיתונים שמוּנעות מאינטרסים להעלות את המחירים".

והממשלה?
"נתניהו שותק ולא מדבר על הדיור מאז שהוא נבחר. הוא ייזכר בהיסטוריה כמי שעשה פה נזק שיפיל דור שלם. בני השלושים והארבעים היום, מפספסים את ההזדמנות שלהם לקנות דירה. גם 'מחיר למשתכן' זה סיפור מגוחך, הם קבעו לקרקע במחיר מופרז, ואז עושים הגרלה 'את מי לא נדפוק'? אני יודע שכחלון רואה את המסרים שלנו, אנחנו רואים את זה באופן שבו הוא מדבר. אחרי הכתבה עלינו בעיתון 'גלובס', שמעתי את כחלון והוא מדבר במילים שאנחנו כתבנו. זה חשוב מאוד שהממשלה תסייע לפיצוץ הבועה הזו, כי יהיה פיצוץ ויהיה צריך למזער את הנזק".

אתה מאמין בכוונותיו של כחלון להוריד את מחירי הדיור?

"אם הייתי צריך להמר, אני חושב שהוא בא עם רצון להתמודד עם הבעיה הזו, אבל בסבך של הפוליטיקה הפנימית הוא נבלם. העובדה שנתניהו לא נכנס לסיפור הזה  זה בושה וחרפה".

מעבר למרד צרכנים, יש לכם עוד רעיונות?

"יש כמה הצעות שחשבנו עליהן, לדוגמה, להפריד את תשלום הקרקע מהתשלום לקבלן על הבנייה. ככה, הציבור יֵדע מי דופק אותו. הוא ידע אם הוא משלם יקר על הקרקע או על הבנייה. זה יאפשר לכוון את האש לכיוון הנכון. מעבר לכך זה יאפשר השוואת מחירים בין מוצרים מקבילים. רעיון נוסף שאנחנו נציע יהיה לתת יתרון לזוגות הצעירים על פני המשקיעים. לדוגמה, לתת לזוגות הצעירים את הפטור ממע"מ בשילוב עם הנחת קבלן. רק קבלן שייתן מצידו הנחה של 12% יוכל להשתתף בהטבה הזו של פטור ממע"מ. שמאי יוכל להעריך מה זו הנחה ראויה מבחינת הקבלן.

"חלק נוסף של הפאזל טמון בתמריץ למשקיעים לפנות לאפיקי השקעה אחרים. מבחינת השכירות, צריך למסות את שכר הדירה מהשקל הראשון. אבל כדי למנוע עליית מחירים אפשר למסות במדרגות. כך שככל ששכר הדירה גבוה יותר, שיעור המס יהיה גבוה יותר".

אתה פועל באופן אקטיבי כדי לפוצץ את הבועה. אתה לא חושש מההשלכות אם תצליח?
"הפיצוץ יגיע, וככל שנעשה אותו מוקדם יותר ובאופן מבוקר יותר ככה הנזק יהיה נמוך יותר. זוג צעיר שכבר רכש דירה, כבר נפגע. אני רוצה להציל את מי שעדיין לא רכש. מי שרכש ושיעבד 150 משכורות. כל משבר קטן ירסק אותו והמשבר יגיע".

ובכל זאת, משהו על מי אתה?

"אני רווק מאזור המרכז. אבל עזוב. אני לא הסיפור פה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!