דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אוצר המדינה / הדוחות מגלים: הממשלה חסכה מיליארדים בשנת 2015, על חשבוננו

הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל לשנת 2015 נחשפו השבוע והראו - מדינת ישראל הייתה עשויה להוציא מיליארדי שקלים נוספים בשנת 2015 גם מבלי להפר את הכללים "המקודשים", כלל ההוצאה, וכלל הגרעון. החיסכון נובע מאמונה בחנק תקציבי.

photo: Anssi Koskinen flickr
photo: Anssi Koskinen flickr
יניב כרמל

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, פרסמה השבוע את הדוחות הכספיים של מדינת ישראל לשנת 2015. הדוחות מגלים מספר נתונים משמעותיים על מצבה הכלכלי של ישראל, ויותר מכך על מדיניות החנק התקציבי המנוהלת על ידי הממשלה, ובעיקר על ידי משרד האוצר.

הוצאות – הוצאות המדינה מוגבלות, בצורה מלאכותית, על ידי כלל הקבוע בחוק הנקרא "כלל ההוצאה". ההוצאה המקסימלית המותרת לממשלה על פי כלל ההוצאה, וזו כמובן ההוצאה שנקבעה בחוק התקציב לשנת 2015 על ידי הכנסת היא 329.5 מיליארד ש"ח. אך הדוחות הכספיים מגלים כי הממשלה הוציאה בשנת 2015 סכום של 325.5 מיליארד ש"ח, כלומר – 4 מיליארד ש"ח פחות ממה שהותר לה על פי חוק התקציב, ו"כלל ההוצאה" המדעי כביכול.

מה הסיבה להוצאה המופחתת? מדוע נחסכו 4 מיליארד ש"ח שאמורים היו להגיע לאזרחי ישראל דרך תקציבי המשרדים הממשלתיים (חינוך, בריאות, תחבורה וכו')? הסיבה לכך איננה מחסור בהכנסות, כפי שנראה מיד.

הכנסות המדינה – הכנסות המדינה בשנת 2015 היו גבוהות מהצפי על פי התקציב המתוכנן בשיעור של 3.3 מיליארד ש"ח. ההכנסות הגבוהות נובעות מהכנסות גבוהות מהצפי ממיסים, וכן מהכנסות גבוהות מהמפעלים העסקיים כמו החברות הממשלתיות. מה שמרשים עוד יותר זו הידיעה שההכנסות הגבוהות הללו הן לאחר ויתור משמעותי על הכנסות ועל גיוס הון, כפי שיוסבר מיד.

אך חשוב להבין שהמדינה עשויה הייתה להשתמש בכ-3.3 מיליארד ש"ח הכנסות עודפות בשנת 2015 מבלי להגדיל את הגירעון.

גיוס הון – המדינה תכננה לגייס הון (בעיקר דרך מכירת אג"ח בארץ ומעט בחו"ל) בסך של 86.3 מיליארד ש"ח (כך על פי הדוחות הכספיים. על פי התקציב המאושר מדובר בסך של כ-89 מיליארד ש"ח, אך לצורך ההתאמה הנתונים המוצגים כאן מבוססים על הדוחות הכספיים). אך הממשלה בחרה לגייס פחות הון, וגייסה רק 84.4 מיליארד ש"ח.

גירעון – מתוך ההון שגייסה המדינה, היא הייתה רשאית, על פי חוק התקציב ובהתאמה ל"כלל הגירעון" המגביל את כמות הכסף שהממשלה רשאית להשתמש בו בתקציבה מתוך ההון שגייסה, להעביר 31.4 מיליארד ש"ח לשימוש בתקציב השוטף. אך הממשלה העבירה לתקציב השוטף רק 24.9 מיליארד ש"ח. מדובר בפער של 6.5 מיליארד ש"ח, שהמדינה יכולה הייתה לעשות בהם שימוש מבלי לחרוג מהגירעון המותר על פי החוק ועל פי החלטותיה שלה עצמה.

החזר חובות – אז מה בכל זאת המדינה עשתה עם ההכנסות העודפות שנותרו בידה לאחר שההכנסות היו גבוהות מהמצופה, וההוצאות נמוכות מהמותר? המדינה החזירה חלק מחובותיה מוקדם מהמתוכנן – במקום להחזיר חובות בשנת 2015 בהיקף של 54.4 מיליארד ש"ח, הממשלה החזירה חובות בהיקף של 55.7 מיליארד ש"ח, 1.3 מיליארד ש"ח יותר מהמתוכנן.

מעבר לכך הממשלה הגדילה את אוצר המדינה בכ-3.1 מיליארד ש"ח.

החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו. צילום: דבר ראשון.
החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו. צילום: דבר ראשון.

לסיכום

הממשלה הוציאה על אזרחי המדינה בשנת 2015, 4 מיליארד ש"ח פחות ממה שהותר לה על פי 'כלל ההוצאה' שהיא עצמה קבעה.

המדינה הייתה עשויה להוציא בשנת 2015 6.2 מיליארד ש"ח יותר ממה שהוציאה גם מבלי להפר את כלל הגירעון שהיא עצמה קבעה (כלומר אילו הייתה משתמשת בהכנסותיה ממיסים ומוסיפה לכך את הסכום שהותר לה בתקציב מתוך ההון שגייסה).

מרבית שנת 2015 נוהלה, מבחינה תקציבית, על ידי החשבת הכללית במשרד האוצר, מאחר ו-2015 התנהלה ללא תקציב מאושר, ובמקרה כזה מפעילים תקציב אוטומטי ומקוצץ. עם זאת, הנתונים הללו, המצביעים על חנק תקציבי, וקיצוץ משמעותי בהוצאות הממשלה, אשר מאפיין את המדיניות של האוצר בעשורים האחרונים.

בהכנת הידיעה השתתף ארז רביב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!