דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המרכז הגריאטרי בראשון לציון

בריאות / המרכז הגריאטרי בראשון לציון לא יסגר ויקלוט מטופלים חדשים

לאחר שנים של ייבוש תקציבי וסחבת, החליט שר הבריאות כי המרכז הגריאטרי ישאר פתוח. הסוגיות המרכזיות של תקצוב, העסקת העובדים והאחריות על המרכז עדיין לא פתורות.

מרכז גריאטרי ראשון לציון. צילום: דבר ראשון.
מרכז גריאטרי ראשון לציון. צילום: דבר ראשון.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המרכז הגריאטרי בראשון לציון לא יסגר, כך החליט שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) בימים האחרונים, ופורסם לראשונה על ידי מוטי גילת בעיתון 'ישראל היום'.

לאחר שנים של חוסר בהירות, החליט השבוע ליצמן שהמרכז הגריאטרי בראשון לציון ישאר פתוח, ויקבל אליו מטופלים סיעודיים. המשך פעילות המרכז תתאפשר עקב שינוי בהגדרת המטופלים הסיעודיים שיכולים לקבל טיפול במרכז, ליצמן אף ביקש להרחיב את האפשרויות לאשפוז במקום.

שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: פלאש90
שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: פלאש90

מספר סוגיות עדיין לא פתורות – הראשונה היא סוגיית גודל התקצוב לו יזכה המרכז בנוסף לא ברור אם המרכז ימשיך להיות באחריות משרד הבריאות או שיעבור לאחריות עיריית ראשון לציון. גם עתידם של העובדות והעובדים נותר בסימן שאלה – ולא ברור מה יקרה עם 140 העובדים של המרכז, במידה והמרכז יעבור לאחריות גורם אחר האם כולם ימשיכו להיות מועסקים ובאילו תנאים.

מעיריית ראשון לציון נמסר כי הם שמחים על ההחלטה של שר הבריאות להשאיר את המרכז פתוח, החלטה לה הם ציפו במשך יותר משנתיים וכי למיטב הבנתם משרד הבריאות ימשיך להפעיל את המקום.

בדוח מבקר המדינה משנת 2014  נבחן מצבו של המרכז ונמצא כי יש במקום 340 מיטות, מתוכן 183 באחריות משרד הבריאות ו-157 באחריות משרד הרווחה. משנת 2004 לא קיבל אליו המרכז קשישים נוספים. ב-2014 הוא היה ב-13% תפוסה, כלומר 44 קשישים. כיום, מתוך 13 מחלקות הקיימות במרכז, רק שלוש פעילות. המבקר מציין שמספר העובדים במרכז עשוי לאפשר טיפול בקשישים רבים.

קשישה ומטפלת סיעודית בתל-אביב. צילום: משה שי / פלאש 90.
קשישה ומטפלת סיעודית בתל-אביב. צילום: משה שי / פלאש 90.

בין השנים 2013-2004 הפסידה המדינה יותר מחצי מיליארד ש"ח בעקבות ההחלטה על הסגירה שלא מומשה. המבקר מונה את הסיבות להפסד, "מסבסוד של המשרד בסך של כ-450 מיליון ש"ח, מתשלום של עשרות מיליוני ש"ח למוסדות אחרים ובכללם למוסדות פרטיים בגין הפנייתם של קשישים שהיו יכולים להתאשפז במרכז ומתשלום של כ-25 מיליון ש"ח לעיריית ראשון לציון בגין הפעילות במקרקעין ללא אישור עיריית ראשון לציון בשנים 2013-2004. כמו כן, נמנעו מהמרכז הגריאטרי הכנסות של עשרות מיליוני ש"ח בגין קשישים שמשרד הרווחה יכול היה להפנות למרכז."

בנוסף, טוען המבקר, היו ניסיונות להפעיל את המרכז על ידי גורמים אחרים, מלכ"ר באמצעות עמותה עירונית, הפעלה בידי חברה ממשלתית עירונית ולאחר מכן הפעלה בידי קופת חולים מאוחדת, אולם כל הניסיונות האלו כשלו. במשך יותר מ-10 שנים עובדי המרכז, הקשישים ובני משפחותיהם נמצאים באי וודאות בנוגע לעתיד.

בסוף דצמבר 2013 דיווח משרד הבריאות למשרד מבקר המדינה כי שרת הבריאות דאז, יעל גרמן, החליטה להפעיל את המרכז, והחל מינואר 2014 יופנו אליו מאושפזים ויושקעו באופן מיָדי 200,000 ש"ח בשיפוץ תשתיות הקיימות במקום. חילופי הממשל, כשנה לאחר מכן, גרמו לתוכנית לא לצאת אל הפועל בסופו של דבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!