דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

הזיהום במפרץ חיפה / ראש העיר מתנגד, אך המשרד להגנת הסביבה יקבע אם בז"ן תתרחב

האם בז"ן תוכל להגדיל את הזיהום באיזור חיפה או שתיאלץ להקטינו? התשובה בידיים של המשרד להגנת הסביבה. היום תתקיים הפגנה בחיפה כנגד התכנית.

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת בז"ן, אשר בעלי השליטה בה הם האחים עופר, מעוניינת להרחיב פעילות זיקוק הדלקים במפרץ חיפה. החברה, המהווה גם מעסיק גדול במפרץ אך גם את אחד המפעלים המזהמים, צלחה לאחרונה אישור רגולטורי משמעותי של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה ולפניה עומד היתר הפליטה של המשרד להגנת הסביבה, אשר יהיה בתוקף למשך 7 שנים. התכנית להרחבת בתי הזיקוק לנפט בחיפה – בז"ן הוגשה ב-2007, ואושרה לאחר שנבחנו מאות התנגדויות, ואף אחרי שנדחו רוב הטענות בעררים שהוגשו כנגדה. בתכנית המקורית התבקשו מוסדות התכנון לאשר תוספת של 200% לשטחי בז"ן, כאשר בהסכמת החברה אושרה לבסוף רק תוספת של 20%.

השנה האחרונה היטיבה עם קבוצת מפעלי בז"ן, כאשר היא מדווחת שמרווח הזיקוק גדל (הפער בין מחיר הקניה של נפט גולמי, לבין מחיר המכירה הממוצע של התזקיקים אותם מוכרת בז"ן) והרווח הנקי החשבונאי שלה היה 225 מליון דולר ב-2015 לעומת הפסד של 93 מליון דולר ב2014. העלייה ברווחים קשורה גם בהתרסקות מחיר הנפט הגולמי בשנה האחרונה וגם בשיפור הליך הזיקוק, המאפשר מכירת תזקיקים בעלי ערך מוסף גבוה יותר.

עם זאת, בדוחות הכספיים של בז"ן מציינים את ההליכים שעומדים כנגד בז"ן ובסיכוייהם להתקבל. ביניהן: טיוטת דו"ח על זיהום הקרקע בנחל הקישון המייחס לבז"ן כמעט 90% מתוצרי הדלקים שזיהמו את הנחל, הרשעה בגין זיהום הקישון ב-2010 שהסתיימה בקנס כספי מינורי, כתב אישום בגין עיכובים בהתקנת אמצעים להפחתת הזיהום ופינוי בוצה מחצר החברה, כתב אישום בגין זיהום מים ב-2009 ע"י קבלן משנה, התראה בגין פליטת חומרים לאוויר מעל למותר בהיתרי הפליטה בשנים 2012-2014 במספר מועדים, חקירה על הזרמת שפכים לא מותרת ב2014. כל אלה יכולים להיות מסווגים כמקרים חמורים, אך גם נקודתיים. הוויכוח הגדול הוא על פעילותה השיגרתית של בז"ן והשפעתה על הזיהום והתחלואה באיזור מפרץ חיפה.

רן מנרבי, מארגון "מגמה ירוקה", טוען שהצו של המשרד להגנת הסביבה ב-2009 חייב את בז"ן בניטור שמאפשר לחשב את סך הפליטות השנתי של כלל המפעלים, ואילו טיוטת הצו הנוכחי מנהיגה שיטת ניטור שונה

כמה שוקל זיהום אוויר ?

כאשר אושרה סופית בוועדת התכנון הארצית ההחלטה לאפשר לבז"ן להתרחב, נקבע כי "היקף הפליטות לסביבה אשר יותר יתבסס על 'מצב קיים'. בהתאם לכך, נקבע כי ינתנו היתרי בניה רק בתנאי שאין בהם כדי לגרום לעלייה בקצב פליטת המזהמים לאוויר בהשוואה ל'מצב הקיים'". לאורך כל המסמך בולטת הגישה לפיה האחריות על אכיפת נושא זיהום האוויר מוטלת על המשרד להגנת הסביבה, ועליו בלבד.

המשרד מפרסם את מפל"ס (מרשם פליטות לסביבה) – דוח המעניק ניקוד לחברות ככל שהן פולטות יותר חומרים מזהמים. את הרקורד של בז"ן, הכולל הפרות שונות, וניקוד חיובי על פעולות מניעה ניתן לקרוא כאן.

עידן עופר. צילום ארכיון: פלאש 90
עידן עופר. צילום ארכיון: פלאש 90

במפרץ חיפה 24 מפעלים החייבים בדיווח למפל"ס של המשרד להגנת הסביבה, כאשר 4 מתוכם נמצאים ברשימת 10 המפעלים המזהמים ביותר ובתי הזיקוק בחיפה "זכו" בתואר המפעל המזהם ביותר בארץ. עם זאת, במשרד טוענים כי הכניסה המדורגת של הגז הטבעי לשימוש במפעלי תעשייה הורידה ותמשיך להוריד את סך הפליטות המזהמות של התעשייה בישראל, כולל בקרב בז"ן, בעשרות אחוזים.

כל אלה יכולים להיות מסווגים כמקרים חמורים, אך גם נקודתיים. הוויכוח הגדול הוא על פעילותה השיגרתית של בז"ן והשפעתה על הזיהום והתחלואה באיזור מפרץ חיפה.

בארגוני הסביבה ובסיעת "חיים בחיפה" מצביעים על קשר בין מספר תכניות שונות, אשר ביחד, עלולות להגביר את חומרת הזיהום באיזור המפרץ: תכנית הרחבת בז"ן שתגדיל את זיקוק הדלקים, תכנית "קרקעות הצפון" שתאפשר את הגדלת אחסון הדלקים וחומרים אחרים ותכנית נמל המפרץ, שאמורה להגדיל את קיבולת היצוא של הדלקים. החשש הוא שהמפעלים יתרחבו בצורה שתגדיל את הפליטות המזהמות הן באיזור המפעלים והאחסון הסמוך אליו, והן באיזור הנמל. אפשרות זו מדאיגה בעיקר לאור נתוני התחלואה באיזור חיפה העולים על הממוצע הארצי. דאגה נוספת היא מהחלת העיקרון לפיו מפעל מזהם יוכל להגדיל את פעילות היצוא על בסיס כלכלי, כאשר מהתוצרת נהנים בחו"ל, ומהזיהום סובלים התושבים בארץ.

ביום ד' האחרון פרסם ראש העיר חיפה יונה יהב פוסט בפייסבוק תחת הכותרת "לא עוד", לפיו העירייה תתנגד באופן חריף להרחבת בז"ן, כולל כוונה לעתירה לבג"ץ. ניתן לתמוה מדוע ראש העיר מצטרף כעת למאבק כנגד תכנית, לאחר שאושרה כמה פעמים בידי מוסדות התכנון ואשר הוא עצמו תמך בה, כאשר עוד דובר על הרחבת בז"ן פי 3.

על פניו, ישנה אפשרות תיאורטית להגדיל את הייצור מבלי להגדיל את הזיהום באמצעות שיפורים טכנולוגיים ובדוחות בז"ן אכן רשומות השקעות של 320 מליון דולר מאז 2007 בשיפורים כאלו. עם זאת, ארגוני סביבה טוענים כי הניטור המבוצע כיום הוא חלקי בלבד ואינו כולל חומרים מזהמים רבים שיש לנטרם כמו עופרת, מתכות כבדות, ארסן ואחרים.

רן מנרבי, מארגון "מגמה ירוקה", טוען שהצו של המשרד להגנת הסביבה ב-2009 חייב את בז"ן בניטור שמאפשר לחשב את סך הפליטות השנתי של כלל המפעלים, ואילו טיוטת הצו הנוכחי מנהיגה שיטת ניטור שונה, שממנה לא ניתן להסיק מהי כמות הפליטות הכוללת בשנה. לדבריו, המפעלים יוכלו לעמוד בדרישות החוק הפורמליות, אך בפועל יתאפשר להם לזהם יותר מבעבר מבלי שהדבר יירשם. בארגוני הסביבה פתחו בקמפיין ציבורי להגדלת מודעות הציבור, בכוונה להשפיע על המשרד להגנת הסביבה שעוד לא פרסם את ההיתר הסופי לבזן, שיחול למשך 7 שנים. הציבור מוזמן לשלוח הערות לטיוטת היתר הפליטה עד סוף חודש יולי לגיא לסט, מרכז תחום זיהום אוויר מתעשייה וממונה היתרי פליטה לכתובת guyl@sviva.gov.il

היום כאמור תתקיים הפגנה בחיפה בשעה 17:30 שתתחיל בחוף מרידיאן ותסתיים בחוף דדו כנגד התכנית להרחבת בז"ן.

מבזן נמסר כי "תכנית המתאר של בזן אשר אושרה ע"י כל גורמי התכנון המוסמכים, נועדה להסדיר את פעילות מתחם הקבוצה הקיים מתקופת המנדט הבריטי, באופן מודרני ותוך שקיפות מלאה.

החלטת הוועדה המחוזית קבעה כי התכנית משקפת איזון הולם בין כלל האינטרסים הרלבנטיים. בנוסף לתנאים מחמירים ביותר המתנים כל בניה עתידית חדשה בקבלת אישור מהמשרד להגנת הסביבה ובמניעת תוספת פליטות לסביבה, הסכימה בזן כי התכנית תגביל כל בניה עתידית כך שהיקף נפח האחסון במתחם לא יגדל כלל והיקף בניה חדשה לא יעלה על יותר מ-20% מההיקף הנוכחי.

מאז שעברה בזן לידייים פרטיות, הושקעו למעלה מ-1.2 מיליארד שקלים בנושאי איכות הסביבה, היא עומדת בתקני איכות סביבה מהמחמירים בעולם המערבי וודוחות המשרד להגנת הסביבה מעידים על השיפור המשמעותי בהיקף פליטות המזהמים ובאיכות האוויר במפרץ חיפה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!