דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב דו-שנתי / אישור חוק התקציב בוועדת הכספים נדחה לשלישי

ההצבעה, שהייתה אמורה להתקיים בשני נדחתה מאחר ויש מספר תיקונים אותם דורשת הוועדה לבצע בהצעת החוק. מנכ"ל האוצר: "בדרג המקצועי יש תמימות דעים שעדיף היה לעשות תקציב חד שנתי".

משה גפני צילום: דבר ראשון.
משה גפני צילום: דבר ראשון.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים של הכנסת החליטה לדחות את אישור חוק התקציב לקריאה שנייה ושלישית שהיה אמור להתקיים היום (שני) למחר.

לאחר דיון ארוך בפרטי החוק שנוסח במשרד האוצר ליישומו של התקציב הדו-שנתי החליט יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לדחות את אישור החוק למחר, זאת מאחר ויש מספר תיקונים אותם דורשת הוועדה לבצע בהצעת החוק.

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, שהביע בעבר התנגדות להכנסת הוראת שעה לחוק יסוד בטענה כי מדובר בפרוצדורות בעלות הגיון סותר, עדכן את עמדתו ואמר כי "הגורמים המקצועיים באו לוועדה וטענו כי הלקח מהתקציב הדו שנתי הם שלא נכון יהיה לחזור על תהליך כזה. בעקבות השינוי במתכונת החקיקה של התקציב הדו שנתי, יחד עם הכנסת מנגנון ההתכנסות, אני יכול לעדכן את חוות הדעת שלי מהישיבה הקודמת. עדיין יש בעייתיות רבה במעבר לתקציב דו שנתי עבור הכנסת, אבל יש היום הצדקה עניינית לניסיון נוסף לתקציב דו שנתי, מה שלא היה לפני חודשיים".

ביחס לשאלות חברי הכנסת על עמדתם המקצועית של פקידי האוצר בשאלת יישומו של תקציב דו-שנתי אמר מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כי "בדרג המקצועי יש תמימות דעים שעדיף היה לעשות תקציב חד שנתי".

"אבל אם להתייחס לעניין" הוסיף באב"ד, "עיקר הביקורת בדוח המבקר נגעה למנגנוני התחזית והבקרה על התחזית. אנחנו חושבים שהמנגנונים שנוצרו באוצר, יחד עם החוק שאתם תצביעו עליו היום, נותנים מענה מספק לעניין הזה". גפני הוסיף על דברי באב"ד ואמר "אני חושב שמקצועית תקציב דו-שנתי הוא לא נכון. הם (האוצר, ע.כ.) גם אמרו את זה לממשלה. באה הממשלה ורצתה לעשות תקציב דו-שנתי, אבל היא השתכנעה מאגף התקציבים שהניסיון הקודם היה לא טוב ושיש צורך ליצור מנגנון חדש ליישום התקציב".

פקידי משרד האוצר הסבירו לחברי הוועדה כי  התקציב ינוהל, למעשה, כשני תקציבים שנתיים נפרדים. לדברי אנשי האוצר, משרד ממשלתי לא יוכל לנצל את הסכום המוקצה לו לשנת 2018 או חלק ממנו במהלך 2017.

בהמשך הדיון פרסו פקידי האוצר בפני חברי הועדה את פרטי הצעת החוק ליישום התקציב הדו-שנתי כשעיקר הדיון נסוב סביב המנגנון שקבעו באוצר למניעת התבדרות תקציבית. על פי הצעת האוצר ב-15 בנובמבר יגיש האוצר לממשלה ולכנסת דוח המסכם את העמידה במגבלת ההוצאה וביעד תקרת הגרעון. במידה ומסיבה כלשהי תהיה צפויה חריגה משני כללים אלה, במהלך 2018 יציג האוצר תכנית התכנסות תקציבית הכוללת שימוש ברזרבה ייעודית על סך 3 מיליארד ש"ח, קיצוץ תקציבי רוחבי של 1% מכל משרדי הממשלה וניצול עודפי תקציב 2017 לצמצום הגרעון. סך כל הצעדים הללו נאמדים בכ-10 מיליארד ש"ח. במידה והחריגה מהכללים הפיסקלים תעלה על 10 מיליארד ש"ח יגיש האוצר לממשלה ולכנסת הצעה לצעדים נוספים עד לסוף דצמבר. במידה והממשלה לא תצליח לאשר צעדי התכנסות עד לסוף חודש מרץ, תקציב 2018 ינוהל כתקציב המשכי (1/12) והממשלה תיפול.

חברי הכנסת ביקשו להקדים את המועדים הקבועים לתהליך ההתכנסות בשבועיים על מנת לאפשר לכנסת ולממשלה את משך הזמן הדרש על מנת לדון בו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!