דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורה / האם בקרוב נוכל לחלוק נסיעות במונית?

UBER - אפליקציית הנסיעות ה"שיתופית" מרוויחה מליונים אך מעמידה את נוסעיה בשלל סכנות. האם ישנו פתרון זול, סביבתי בטוח וכזה שלא פוגע בנהגי המוניות? בחוק ההסדרים מצויה הצעה מעניינת

מונית מסוג סקודה אוקטביה. צילום: Krokodyl / ויקיפדיה.
מונית מסוג סקודה אוקטביה. צילום: Krokodyl / ויקיפדיה.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בענף המוניות עשויים להיות מרוצים מהתכנית להתיר להסיע מספר נוסעים בחשבונית מפוצלת. בעתיד הלא רחוק הנהגים ניצבים בפני האיומים של ענקיות כמו UBER ומכוניות אוטונומיות ללא נהג. כולנו עשויים להרוויח תחבורה טובה יותר, בתנאי שלא ניתן לתאגידים לרכוש שליטה מוחלטת בתחום.

לאור הפרסומים לגבי רפורמה המתוכננת בענף המוניות, והוויכוח בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר התחבורה ישראל כץ לגבי כניסת UBER לארץ, כדאי לעשות קצת סדר בבלאגן.

בשנה האחרונה ניצב השר ישראל כץ לצד נהגי המוניות, ועומד על כל שאין להתיר לUBER ושכמותיה להפעיל שירותי הסעה בתשלום בישראל. המתנגדים טוענים כי הוא מעכב את הקדמה הטכנולוגית, וכי עדיף לפצות את נהגי המוניות, לעומת האפשרות של תחבורה לא יעילה ובזבנית בדלק. על פי פרסומים בתקשורת, במשרד האוצר מקדמים תכנית אחרת במסגרת חוק ההסדרים, לפיה יותר לנהגי מוניות להוציא חשבונית מפוצלת, כך שמספר נוסעים המבקשים להגיע ליעדים שונים יוכלו לחלוק בעלות הנסיעה, וגם לקבל חשבונית. המהלך צפוי לסייע לנהגים ולנוסעים כאחד, ואף לצמצם מספר הנסיעות הכולל. בנוסף קיימת תוכנית, המבוססת על ההיגיון של מוניות השירות בתוך הערים, לפיה יהיו מסלולים קבועים עבור המוניות, והנוסעים ייאספו לפי מקום פנוי.

תחבורה שיתופית או כוכבי המוות?

השימוש בטלפונים חכמים עם נתוני מיקום מאפשרת לייעל את שירותי התחבורה הציבורית באמצעות הפחתת מספר הנסיעות ומציאת הנתיבים המהירים והחסכוניים בזמן אמת, כפי שעושה אפליקציית WAZE. צד נוסף של תופעת מחשוב עולם התחבורה היא היווצרות מאגרי מידע עצומים על גודש כולל, היכולים לשמש לשיפור השירות וכן נתונים אישיים על מיקומי הנוסעים, העלולים לשמש למעקב מאוד צמוד אחר המשתמשים בשירותי הנסיעה החדישים. לצד זאת, הטכנולוגיה מאפשרת את יצירתם של מספר מודלים כלכליים שונים.

בלוגר התחבורה ניל גורפלו, התקומם כנגד הכינוי לכלכלת שירותי רשת בשם המקובל "כלכלה שיתופית", מכנה את UBER ודומותיה כ"כוכבי מוות" (מעולם הדימויים של 'מלחמת הכוכבים'). למשל חברת VIA הישראלית מעסיקה נהגי ואן בניו יורק ובמספר ערים בעולם, כאשר הנוסעים מזמינים איסוף קרוב למקום הימצאם דרך האפליקציה בתעריף נמוך לעומת מונית ספיישל. גורפלו רואה בפלטפורמות קואופרטיביות קהילתיות, בבעלות המשתמשים את חוד החנית החברתי של כלכלה שיתופית אמיתית – דוגמת JUNO אפליקצית נסיעות, בה הנהגים מחזיקים במניות החברה ומשלמים עמלות נמוכות, במודל המזכיר קצת את היוזמה הישראלית "מוניתה" אפילו שהאחרונה איננה מכוונת כיום להסעת מספר נוסעים באותה נסיעה. הכלכלה השיתופית האמתית היא כזו שדרכה יהיה ניתן לרתום את הטכנולוגיה החדשה לפזר את הכח החברתי בינינו האזרחים, ולא לרכז אותו בקרב מספר קטן של תאגידים.

החברה הגדולה וגם המושמצת מכולן היא UBER, המפעילה שירותים שונים ובהם UBER X, השירות אשר מתיר לכל נהג להסיע כל נוסע, כאשר UBER משמשת כשירות תיווך בעבור עמלה גדולה יחסית, ואילו הנהגים והנוסעים מתקשרים זה עם זה ללא כל אחריות מצידה. בעוד החברה מתמודדת עם תביעות משפטיות רבות הקשורות לניצול הנהגים היא מקפידה על קו משפטי המתנגד להחלת יחסי עובד-מעביד בינה לבין נהגיה, גם במחיר של פיצויים כספיים משמעותיים. למרות הדיווחים הרבים על תקיפות של נוסעים ותקיפות של נהגים, החברה ממשיכה לגייס כספים בהיקפים אדירים, כאשר שוויה מוערך כיום ב62.5 מיליארד דולר, לאור התרחבות הפעילות ברחבי העולם.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!