דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

זיהום אויר / כ-400 איש הפגינו בחיפה נגד הרחבת בתי הזיקוק וזיהום האוויר

המפגינים חוששים מהרחבת בתי הזיקוק, אשר אושרה לאחרונה על ידי מוסדות התכנון, ומהמשך זיהום האוויר אותו נושמים תושבי חיפה והסביבה. בז"ן: "הבנייה העתידית לא תוסיף פליטות לסביבה"

מפגינים בחיפה נגד זיהום האוויר. צילום: דבר ראשון.
מפגינים בחיפה נגד זיהום האוויר. צילום: דבר ראשון.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעוד שמוסדות התכנון אשרו את הרחבת בז"ן והמשרד לאיכות הסביבה עומד להעניק לה היתר פליטה ל-7 שנים, המחאה הציבורית נמשכת. תושבים וארגוני סביבה ארגנו אתמול (שני) הפגנה בחיפה וראש העיר יונה יהב שלח מכתב התנגדות חריף לתת-ועדת הפנים שתתכנס היום (שלישי) בכנסת.

קרוב ל-400 מפגינים צעדו מהחוף של מלון מרידיאן אל חוף דדו, חלקם מכוסים במסכות פנים או בשלטים של ריאות, כדי למחות על זיהום האוויר בחיפה, תוך כדי שהם קוראים: "אנחנו רוצות אוויר נקי", "פחות בז"ן פחות סרטן", "כחלון תתעורר, הבריאות שווה יותר".

מפגינים בחיפה אתמול (ב'), נגד זיהום האוויר. צילום: דבר ראשון.
מפגינים בחיפה אתמול (ב'), נגד זיהום האוויר. צילום: דבר ראשון.

בין המפגינים היה ירון חנן, חבר מועצת העיר חיפה, סיעת הירוקים.  

ירון, האם ניתן בכלל לעצור את הרחבת בז"ן?

"מי שיכול היום לשנות זו רק הממשלה שצריכה להתנגד לזה ולקבוע יעדים חדשים. המשרד להגנת הסביבה הוציא היתר פליטה מקל לעומת ההיתר מ-2009. הכל ילקוט כזבים אחד גדול. לצערנו הרב, מדובר בממשלה שלא מגינה על התושבים. השר כחלון יכול לחלום על שאיפות פוליטיות. אף תושב בחיפה לא יצביע לכחלון אם הוא ימשיך כך. הוא פשוט גזר את דיננו למוות".

מה מוקד הבעיה?

"לא רק שלא מטפלים במוקדי הזיהום, אלא שנותנים הקלות משמעותיות לבז"ן".

אילו הקלות?

"היתרי הפליטה מאפשרים להם לפלוט יותר מזהמים ממה שזיהמו קודם. הם לא נדרשים כמו חברת החשמל, לשים מתקן להפחתת פליטות כמו שחברת החשמל מחוייבת. זה עולה המון כסף, אבל המשרד לא דורש את זה מבתי הזיקוק. הם הודו בזה – 'אתה לא יכול לדרוש מבעל בית פרטי לשלם את מה שחברת חשמל משלמת'. המשרד היה צריך לשנות את ערכי הפליטה, ולבצע עצירה של כל מתקן שפולט VOC – תחמוצות אורגניות נדיפות".

"הכל ילקוט כזבים אחד גדול". חנן ירון, חבר מועצת עיריית חיפה. צילום: דבר ראשון.
"הכל ילקוט כזבים אחד גדול". חנן ירון, חבר מועצת עיריית חיפה. צילום: דבר ראשון.

מה הפתרון לטווח הארוך?

"לא להרשות הפעלה של תעשייה מזהמת. בוודאי שזה אפשרי טכנית ויש דוגמאות בעולם, אבל לא בטוח שהמפעל יוכל להישאר כלכלי. השיקול שלי זה לא הרווח שלהם, אלא הבריאות של הציבור. המשרד להגנת הסביבה הוכיח שהוא יכול להפעיל יד קשה מול חברת החשמל, מול הנמל, מול תש"ן. למה מול החברות הפרטיות לא מפעילים יד קשה?"

במשרד להגנת הסביבה טוענים שיש ירידה מתמשכת בכמות הפליטות.

"חריגות יומיות הורגות אנשים, אבל זה לא קיים בדו"חות של המשרד".

מה זה משנה אם יש חריגה יומית כשסך הפליטות בשנה בירידה?

"יש מחקר המראה שחריגות שעתיות זה הדבר היותר חמור. אם אתה חשוף במשך כמה שעות לחריגות של VOC אתה בסיכון לסרטן פי כמה מאזרח רגיל".

אלינה (מרואיינת). צילום: דבר ראשון.
"בשורה התחתונה מרחיבים את בתי הזיקוק ולא מעבירים את מיכל האמוניה. מבחינתי התוצאה – והסיבה שאני פה – זה הילדים במחלקה האונקולוגית". אלינה ובתה מפגינות אתמול בחיפה. צילום: דבר ראשון.

להפגנה הגיעה גם אלינה, תושבת חיפה, יחד עם שתי בנותיה הצעירות, נועה ומיכל. אלינה אמרה ל'דבר ראשון' שהגיעה להפגנה כי היא רוצה להמשיך ולחיות בחיפה מתוך ידיעה שאינה פוגעת בבריאות בנותיה כשהיא יוצאת עמן לגינה.

"האוכלוסייה כאן שבויה בידי הטייקונים ובאוויר מזוהם" אומרת אלינה. "במחלקות האונקולוגיות יש כאן 20% יותר מהממוצע הארצי. זה אומר שכנראה יש פה בעיה. בשורה תחתונה, מרחיבים את בתי הזיקוק, לא מעבירים את מיכל האמוניה. מבחינתי התוצאה – והסיבה שאני פה – זה הילדים במחלקה האונקולוגית".

על פי נתוני משרד הבריאות, באיזור חיפה והמפרץ יש תחלואה גבוהה מהממוצע במחלות ריאות, אסטמה, וסוגים מסויימים של סרטן. משרדי הבריאות והגנת הסביבה טוענים, עם זאת, כי ישנה ירידה הדרגתית ברמת זיהום האוויר בשנים האחרונות, אך אין בכך כדי לשלול את הקשר בין זיהום האוויר בשנים עברו ובהווה לבין התחלואה.

היום בכנסת בועדת משנה של ועדת הפנים לבדיקת סוגיות תכנון סביבה במפרץ חיפה יוצג הדו"ח הרבעוני של התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה. לקראת הדיון שלח אתמול (שני) ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מכתב לחברי הועדה ובו הוא קורא להם "לצאת בקריאה תקיפה לממשלת ישראל", שיעדיה הן הקפאת כל פיתוח בתעשיה הפטרוכימית במפרץ, עד אשר יתקבלו תוצאות מחקריות מבוססות לגבי השפעתה על בריאות התושבים, הגברת הניטור של פליטות המפעלים, סילוק מיכל האמוניה וחוות הדלק בקריית חיים.

יונה יהב, ראש עיריית חיפה. צילום מתוך ויקימדיה.
יונה יהב, ראש עיריית חיפה. צילום מתוך ויקימדיה.

עמדה זו של ראש העירייה בעצם "מיישרת קו" עם דרישות התושבים המפגינים, אשר חלקם מאשימים את יהב בכך שהפך את עמדתו באיחור, ובמועד שבו כבר אין לו יכולת השפעה.

מבתי הזיקוק נמסר בתגובה: "תוכנית המתאר של בזן, אשר אושרה על ידי כל גורמי התכנון המוסמכים, נועדה להסדיר את פעילות מתחם הקבוצה הקיים מתקופת המנדט הבריטי באופן מודרני ותוך שקיפות מלאה. החלטת הוועדה המחוזית קבעה כי התוכנית משקפת איזון הולם בין כלל האינטרסים הרלבנטיים. בנוסף לתנאים מחמירים ביותר המתנים כל בנייה עתידית חדשה בקבלת אישור מהמשרד להגנת הסביבה ובמניעת תוספת פליטות לסביבה, הסכימה בזן כי התוכנית תגביל כל בנייה עתידית כך שהיקף נפח האחסון במתחם לא יגדל כלל והיקף בנייה חדשה לא יעלה על יותר מ-20% מההיקף הנוכחי. מאז שעברה בזן לידייים פרטיות הושקעו יותר מ-1.2 מיליארד שקלים בנושאי איכות הסביבה. היא עומדת בתקני איכות סביבה מהמחמירים בעולם המערבי ודו"חות המשרד להגנת הסביבה מעידים על השיפור המשמעותי בהיקף פליטות המזהמים ובאיכות האוויר במפרץ חיפה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!