דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

סכסוך עבודה / השחקנים וההנהלה בתיאטרון היידישפיל "מדברים לקיר"

לאחר שנה וחצי של משא ומתן הכריזו שחקני תיאטרון היידיש היחיד בישראל על סכסוך עבודה מול ההנהלה. לטענתם, כיום מקבל שחקן 25 שקלים עבור חזרה בת ארבע שעות

הצגה בתיאטרון היידישפיל. תמונה באדיבות ששי קשת / ויקיפדיה.
הצגה בתיאטרון היידישפיל. תמונה באדיבות ששי קשת / ויקיפדיה.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון השחקנים שח"ם הכריז ביום ראשון השבוע על סכסוך עבודה בתיאטרון היידישפיל, תיאטרון היידיש היחיד בישראל. סכסוך העבודה הוכרז לאחר מו"מ של למעלה משנה בין העובדים וההנהלה לקראת הסכם קיבוצי. השחקנים מבקשים להסדיר את תנאי העסקתם, אותם הגדירו כיום כמחפירים בהשוואה לתיאטראות רפרטואריים אחרים בישראל.

בארגון שח"ם, שכ-90% משחקני היידישפיל חברים בו, התחילו במו"מ עם ההנהלה עוד בשנת 2015. לטענת הארגון, במהלך המו"מ התברר כי הנהלת התיאטרון, המנכ"ל והמנהל האמנותי ששי קשת והמשנה למנכ"ל זליג רבינוביץ' אינם מעוניינים לחתום על הסכם קיבוצי להסדרת תנאים בסיסיים לשחקני התיאטרון. על אף שבחודש יולי הגיעו ארגון העובדים וההנהלה להסכמות שונות, התנערה ההנהלה ממרבית הסיכומים שהושגו. אורי רשטיק, מנכ"ל שח"ם, הסביר כי "מספר השחקנים המצומצם הקיים בתיאטרון היידישפיל הוביל לעומס על השחקנים והשחקניות תוך כדי תנאי העסקה מכפירים, זאת אל מול שאר התיאטראות הפועלים בארץ. לאחר דיונים מרובים עוד משנת 2015, תיאטרון היידישפיל חזר בו מכל מה שסוכם עד כה ואף החליט להרע את תנאי עובדיו, מה שהוביל באין ברירה, מתוך דאגה לזכויות השחקנים והשחקניות, להכרזת סכסוך העבודה עם התיאטרון".

בשיחה עם "דבר ראשון" אמר רשטיק כי הסיכומים מהם נסוגה ההנהלה נוגעים לתוספות שכר על פי ותק, היקף ההעסקה תחת ההסכם הקיבוצי והגבלת ההעסקה של פרילאנסרים בתיאטרון, הסכמות הנוגעות לתנאים הפנסיוניים של העובדים, ולשכר החזרות. "יש פה דינמיקה של מסמוס, בזמן ששכר השחקנים קפוא וחרב פיטורין מונפת מעל ראשי העובדים. כשהתחלנו את התהליך עם השחקנים היו 14 שחקנים, והיום כבר יש 12". לדבריו, כיום מקבל שחקן 25 שקלים עבור חזרה בת ארבע שעות.

"תיאטרון הידיישפיל הוא מוסד תרבות בעל חשיבות היסטורית, שפועל עוד משנות ה-80 במטרה לשמר ולטפח את מסורת היידיש" אמר אוהד קנולר, יו"ר שח"ם, "השחקנים והשחקניות העובדים בתיאטרון משקיעים את מרב זמנם בחתירה להצלחתו, ללא תנאים נאותים. הכרזת סכסוך העבודה מגיעה לאחר אין ספור ניסיונות למצוא פתרון במשא ומתן".

מתיאטרון היידישפיל נמסר בתגובה כי "זה אך טבעי שבמשא ומתן יהיו חילוקי דעות בין הצדדים. הנהלת התיאטרון תמשיך לפעול למען פתרון תנאי העסקתם של אחד עשר השחקנים בשיתוף פעולה עם שח״ם וזאת תוך שמירה על זכויותיהם של כלל העובדים וכן על יציבותו הכלכלית ורמתו של התיאטרון". זליג רבינוביץ', משנה למנכ"ל התיאטרון אמר כי "אני מאמין ומקווה שבסופו של ההליך שח"ם, השחקנים והתיאטרון יחתמו על הסכם הוגן אשר ייטיב עם תנאי השחקנים בהגינות ובהתחשב בצרכיו ויכולותיו הכלכליות של התיאטרון, ללא פגיעה במטרותיו ושליחותו".

תיאטרון היידישפיל נוסד ב-1987 והוא תיאטרון היידיש היחיד בישראל. התיאטרון הוקם על ידי שמואל עצמון-וירצר במטרה לשמר ולהעצים את תרבות היידיש המפוארת ההולכת ונעלמת. התיאטרון העלה עד היום למעלה ממאה הפקות, והוא בעל שם בינלאומי, משתתף בעשרות פסטיבלים בעולם ואף זכה לפרסים. בתיאטרון שיחקו ומשחקים מיטב שחקני היידיש הוותיקים בישראל כמו יענקל'ה אלפרין (ז"ל), יעקב בודו אנאבלה, אורי אילון-קובלסקי ומוניקה ורדימון. אליהם הצטרפו לאורך השנים שחקנים חדשים, ילידי הארץ ועולים, אשר חלקם למדו את השפה במהלך המשחק בתיאטרון. את המנכ"ל עצמון החליף בשנת 2011 ששי קשת כמנכ"ל ומנהל אומנותי. עצמון מוסיף לכהן כנשיא כבוד בתיאטרון.
ארגון שח"ם הוקם בשנת 2000 ומונה כיום מעל 2,100 חברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!