דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מולדובה

בעולם / מאיה סנדו ניצחה בבחירות לנשיאות מולדובה ותהיה האישה הראשונה בראש המדינה

סנדו, הפרו-אירופית, גרפה 57% מקולות המצביעים ובכך הביסה את הנשיא המכהן, איגור דודון, המועמד המועדף על לדימיר פוטין | דודון הכיר בניצחונה, אולם פוטין טרם התייחס לתוצאות הבחירות

מאיה סנדו, הנשיאה הנבחרת של מולדובה (צילום: AP/Roveliu Buga)
מאיה סנדו, הנשיאה הנבחרת של מולדובה (צילום: AP/Roveliu Buga)
אוריאל לוי

מאיה סנדו ניצחה את המירוץ לנשיאות מולדובה. הבוקר (שני) הוכרזה סנדו, הפרו-אירופית, כמנצחת בבחירות לאחר שגרפה 57% מקולות המצביעים ובכך הביסה את הנשיא המכהן, איגור דודון, אותו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכתיר כמועמד המועדף. דודון, שרבים מאשימים אותו בשחיתות, הכיר בניצחונה, אולם פוטין טרם התייחס לתוצאות הבחירות.

במולדובה, הכלואה בין אוקראינה לרומניה חיים כ-4 מיליון תושבים. היא אחת המדינות העניות באירופה, ולפי הערכות כ-40% מתושביה נאלצו בשנים האחרונות לנסוע לעבוד בחו"ל כדי להשיג פרנסה. מגפת הקורונה פגעה בכלכלה המולדובנית קשות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. העדיף את המועמד המפסיד, איגור דודון (AP Photo/Denis Tyrin)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. העדיף את המועמד המפסיד, איגור דודון (AP Photo/Denis Tyrin)

חבל טרנסניסטריה שבמזרח המדינה, הכריז על עצמאות ב-1991 בתמיכת מוסקבה, ומוצבים בו יותר מאלף חיילים רוסים. בדומה למדינות אחרות, בשנים האחרונות הסלימה במולדובה העוינות בין תומכי המערב לבין נאמני רוסיה. סנדו, שכיהנה כמחוקקת, כראשת ממשלה וכשרת חינוך בשנים האחרונות, תהיה האישה הראשונה המכהנת בראש המדינה, ולצד זאת הנשיאה הפרו-מערבית הראשונה.

תושבי קישינייב הבירה יצאו הלילה לחגוג מול מטה מפלגת האופוזיציה שבמרכז העיר. החוגגים צעקו בהתרגשות "הנשיאה מאיה סנדו" ו"מדינה לצעירים". סנדו תומכת בהתקרבות לאיחוד האירופי והבטיחה להשיג למולדובה סיוע כלכלי גדול יותר מהאיחוד אם תיבחר לנשיאה. בשנים האחרונות התמודדה מולדובה עם שורה של משברים פוליטיים, וגם עם הונאת בנק בהיקף של מיליארד דולר – סכום שווה ערך לכ-15% מהתוצר השנתי שלה.

שוטרים מונעים מפעילי האופוזיציה לחסום את הדרך לקלפי בבחירות לנשיאות מולדובה. 15 בנובמבר 2020 Sharifulin/TASS (Photo by Valery SharifulinTASS via Getty Images)
שוטרים מונעים מפעילי האופוזיציה לחסום את הדרך לקלפי בבחירות לנשיאות מולדובה. 15 בנובמבר 2020 Sharifulin/TASS (Photo by Valery SharifulinTASS via Getty Images)

הסיבוב הראשון בבחירות נערך ב-1 בנובמבר, וכבר אז רשמה סנדו ניצחון מפתיע נגד דודון, אולם לא השיגה די קולות כדי להשלים ניצחון מוחלט כבר בסיבוב הראשון. אמש, כשנסגרו הקלפיות של הסיבוב השני, הצהירה סנדו כי היא בטוחה שקול העם יישמע: "היום יש לכם את הכוח להעניש את מי ששדד אתכם, את מי שאילץ אתכם לשקוע באומללות ולעזוב את ביתכם". זו הייתה רמיזה ברורה ליריבה דודון.

למולדובה יש קשרים היסטוריים לשכנתה רומניה והן חולקות שפה משותפת. נשיא רומניה קלאוס יוהאניס הצהיר כי הוא שמח מניצחונה של סנדו בסיבוב הראשון. עבור רוסיה, המתמודדת כבר עם מחאות נגד בעלי בריתה ששלטו בשנים האחרונות בבלארוס ובקירגיזסטן, לאחר שבשתי המדינות האופוזיציה טוענת לאי-כשירות בבחירות שנערכו השנה, נפילתם של בעלי ברית מהשלטון במולדובה עלולה להיות מכה נוספת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!