דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת חוץ וביטחון

צבא וביטחון / הרמטכ"ל: חוסר האמון בצה"ל יפגע משמעותית ביכולותיו

בדברים שאמר בפני ועדת חוץ וביטחון, התייחס איזנקוט לפרשות הציבוריות הרבות המלוות את צה"ל לאחרונה, וכן סקר את החזיתות הביטחוניות עימן נדרש הצבא להתמודד.

ראש המטה הכללי גדי אייזנקוט בביקור בכנסת. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
ראש המטה הכללי גדי אייזנקוט בביקור בכנסת. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הופיע אתמול (שלישי) בפני ועדת החוץ והביטחון, במסגרת תדרוך סגור לתקשורת, ואמר כי הוא רואה בפגיעה באמון הציבור בצה"ל בעיה אסטרטגית שיכולה להשפיע על יכולתו של צה"ל לממש את ייעודו. בנוסף ביקר את ההתערבות של גופים בענייניו הפנימיים של צה"ל, וזאת מתוך שיקולים פוליטיים.

על רקע משפטו של אלאור אזריה, שירה והרג מחבל עצור בחברון, ביקר איזנקוט את התבטאויות של גורמים מחוץ לצבא בנוגע לנושאים מבצעיים שנמצאים בחקירה וטיפול, ואמר כי "נאמרו הרבה אמירות ללא ידיעת העובדות, לקידום אג'נדות שאין לקשרן לצה"ל. אנו רוצים את צה"ל פועל על פי פקודות, נהלי פתיחה באש, רוח צה"ל וערכי צה"ל. אם מישהו רוצה אתוס של כנופיה, שיגיד".

לאחר מכן התייחס הרמטכ"ל לפרשת תא"ל אופק בוכריס ואמר כי חובתו לבוכריס כקצין רב זכויות, לא שונה מחובתו לחיילת והקצינה שנפגעו. הרמטכ"ל ציין כי תא"ל בוכריס שירת תחתיו בתפקידים רבים, והוא זה שהחליט לקדמו לתפקיד התא"ל הבכיר במטה הכללי, אך היה לו ברור שיש להשעותו עד להתבררות הדברים בבית המשפט. "אמירות שנשמעו כאילו עוצרים את קידומם של קצינים ממגזר מסוים, אין להן דבר עם המציאות".

לשאלות על התבטאויותיו של הרב לוינשטיין, ראש המכינה בעלי, אמר הרמטכ"ל כי הוא דוחה ומגנה את דבריו, וכי הורה על עצירת כל פעילויותיו בצבא עד להחלטה בבירור שערך לו מנכ"ל משרד הביטחון. המפעל אשר הקים הרב לוינשטיין העמיד לצה"ל קצינים ולוחמים רבים, ועל כך יש לו זכויות, אך אין בכל כדי לבטל את כף החובה של האמירות, שוודאי נשקלות בבירור, אמר הרמטכ"ל.

בחלק אחר של דבריו, סקר הרמטכ"ל היבטים ביטחוניים בחזיתות שונות איתן מתמודד צבא ההגנה לישראל.

איזנקוט דחה את הטענות שצה"ל אינו נלחם בטרור ואמר "יש חיילים שנהרגים ונפצעים, ומאות חיילים הפועלים כל לילה בכדי להגיע לתוצאות אלה, ולמגר את הטרור, כך שאין מקום לאמירות שנשמעות על צבא רופס". בעשרת החודשים האחרונים נעצרו למעלה מ3,200 עצורים, נתפסו 200 נשקים, הושמדו כ-20 מחרטות לייצור אמל"ח, חיילי צה"ל הרגו 166 מחבלים ביהודה ושומרון במסגרת הלחימה בטרור וכן נהרגו 7 בלתי מעורבים. הרמטכ"ל הביע צער על הרג הבלתי מעורבים אך ציין כי מספר המחבלים ההרוגים זהה כמעט לכמות המחבלים ההרוגים בשבע השנים הקודמות.

הרמטכ"ל ציין כי בשל הפעילות הנרחבת של צה"ל, כמו גם כלל גופי מערכת הביטחון, יש ברחוב הפלסטיני הבנה הולכת וגוברת של חוסר התוחלת בבחירה בדרך הטרור. בנוסף, אין ספק כי אחד הגורמים המרסנים הוא גם העובדה כי ביהודה ושומרון יש 300-400 אלף איש שמקבלים משכורות סדירות ולא היו רוצים לסכן זאת בשביל טרור.

בעזה, הסביר הרמטכ"ל, חמאס מנצל את השנתיים מאז "צוק איתן", השקטות ביותר מגבול גבול עזה מאז 1968, לטובת התעצמות ופועל לריסון ירי הרקטות, אשר רובו מבוצע בידי ארגונים סלפיים, היות שאנו תוקפים בתגובה לירי יעדים של החמאס. עם זאת לשני הצדדים אינטרס לשמירת השקט והיציבות. עד כה, הושקעו למעלה מ-1.2 מיליארד ש"ח למציאת מענה לאיום התת-קרקעי, ובנוסף גם מעל 300 מיליון שקלים לבניית המכשול בגבול עזה.

לדבריו, לוחמי חיזבאללה אמנם צוברים בסוריה ניסיון בהפעלת כח והתנהלות הלחימה, אך אחוז הלוחמים הגבוה שנשלח לשם, וכמות האבדות הרבה, הכניסו את הארגון למשבר אסטרטגי עמוק. מאגר הטילים של החיזבאללה גדל, ולא מופנה ללחימה בסוריה, אך גם האיכות והיכולות המודיעיניות של ישראל בעניין זה ויכולותיה המבצעיות, השתפרו לאין שיעור מאז מלחמת לבנון השנייה. צה"ל פועל כל העת על מנת להרתיע, להרחיק איום ומצוי ברף מוכנות גבוה מאוד לכל התפתחות אפשרית.

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, החליט לאור הדברים שנשמעו בדיון כי הוא מעלה בפני מליאת הוועדה הצעת החלטה אשר מביעה את תמיכתה ברמטכ"ל ובמפקדי צה"ל, וקוראת לשמור את צה"ל מחוץ לוויכוח הפוליטי, על מנת שלא ייפגע אמון הציבור בצה"ל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!