דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודת ילדים

עבודת ילדים / חוק שנוי במחלוקת הנוגע להעסקת ילדים אושר בפרלמנט ההודי

לטענת התומכים בחוק, הוא מסדיר לראשונה את הגיל המינימלי להעסקת ילדים, אך מנגד נשמעות טענות שהחוק עדיין מאפשר העסקה בתוך המשפחה ויגרום לעלייה בעבודת ילדים

photo: Jorge Royan \ wikipedia
photo: Jorge Royan \ wikipedia
אוריאל לוי

הפרלמנט ההודי אישר אתמול (שלישי) חוק לאיסור העסקת ילדים. החוק השנוי במחלוקת, מתיר העסקת ילדים מתחת לגיל 14 רק בעסקים משפחתיים, כולל המשפחה המורחבת, וזאת בעבודות שאינן מסוכנות ובשעה שהילדים אינם בבית-ספר. כמו כן, החוק מצמצם את מספר העבודות המותרות לנערים בגילאי 15-18, וקובע עונש מאסר של שנתיים למי שיעסיק ילדים. החוק שאושר שבוע שעבר ברג'יה סבהה (בית המחוקקים העליון) עבר ברוב קולות בלוק סבהה (בית המחוקקים התחתון) וצפוי להיחתם בידי הנשיא ולהיכנס לתוקף בקרוב. חוק זה יחליף חוק אחר בן 30 שנים, אשר התיר העסקת ילדים "בעבודות שאינן מסוכנות".

בשבועות האחרונים פעלו ארגוני זכויות אדם רבים על מנת לשנות את נוסח החוק וביקורת נוקבת אף נמתחה על כמה מסעיפיו על ידי יוניצ"ף (סוכנות הילדים של האו"ם). יוניצ"ף חוששת כי ההיתר להעסיק ילדים במשפחה יגביר את כמות הילדים העובדים בהודו, וכי העמימות בנוגע למקצועות המסוכנים תאפשר להעסיקם כמעט בכל מקום עבודה.

מנגד, טוענת הממשלה כי החוק נועד לאזן בין הצורך בחינוך לאופייה הייחודי של הכלכלה ההודית, בה ההורים תלויים בעבודת הילדים על מנת להתפרנס. "החוק מנוסח כך כדי שנהיה מסוגלים ליישמו" אמר שר העבודה והתעסוקה, באנדרו דתאטרייה, והוסיף כי "זוהי הסיבה שהוספנו לחוק כמה חריגות".

בהצהרה שפרסמה יוניצ"ף נטען כי להערכתה מועסקים בהודו 10.2 מיליון ילדים. יותר ממחצית הילדים העובדים בהודו מועסקים בחקלאות ויותר מרבע מועסקים בתעשייה. על פי דו"ח אחר, שפורסם על ידי ארגון העבודה הבינלאומי ב-2015, מועסקים בהודו 5.7 מיליון ילדים בגילאי 5-17. כמו כן, 62.8% מהילדים העובדים בהודו מועסקים בעבודות מסוכנות. בנוסף לכמות הגדולה של הילדים המועסקים בהודו, היא המדינה המובילה במספר העבדים החיים בה. על פי נתונים שנאספו בידי ארגון לשחרור עבדים ופורסמו בוושינגטון-פוסט, חיים בהודו כ-14 מיליון עבדים.

בעולם יש מספר אמנות שונות הנוגעות לגיל העבודה המינימלי המותר, כאשר המפורסמת שבהן אומצה על ידי ארגון העבודה הבינלאומי בשנת 1973, וחתומות עליה 156 מדינות ובהן ישראל. האמנה קובעת שעל המדינות החתומות לחוקק חוק שקובע שהגיל המינימלי להעסקת ילדים הוא 15.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!