דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגדלי הדגים

ענף המדגה / אלפים הפגינו נגד הכוונה להוריד מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית

מחאת החקלאים: מגדלי הדגים לא לבד, חקלאים ופוליטיקאים מצטרפים למאבק. דור בן ה-19 עובד במדגה בקיבוץ מירב: "החקלאות בארץ הזו זו הציונות. וכשאנו רואים את החזון הציוני שאנו חיים אותו יום יום נרמס תחת שיקולים פוליטיים זה כואב"

מחאת מגדלי הדגים. גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, הגיע לתמוך. צילום: המועצה האזורית עמק המעיינות
מחאת מגדלי הדגים. גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, הגיע לתמוך. צילום: המועצה האזורית עמק המעיינות
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

למעלה מ-2,000 אנשים הפגינו אתמול סמוך לבית שאן נגד כוונת שר האוצר להסיר את המכס על ייבוא דגים. בעצרת שהתקיימה בבריכות הדגים של קיבוץ מעוז חיים הצמודות לגדר הגבול עם ירדן, בחום של 49 מעלות, השתתפו נציגים מהקיבוצים והמושבים באזור עמק המעיינות, ראש עיריית בית שאן ועשרות מתושבי העיר, נציגי ארגוני החקלאים ונציגי המועצות האזוריות. המשתתפים מחו נגד הרס של תעשייה המפרנסת אלפי משפחות ומהווה מקור הכנסה מרכזי באזור בית שאן ועמק המעיינות תחת הקריאה "מספיק לנו החמסין, לא רוצים דגים מסין".

אחד הדוברים הבולטים בעצרת היה דור בן-נון בן ה-19, שהוא דור שני למדגה בקיבוץ מירב שאמר: "יש בכל הארץ התעוררות גדולה של נוער לחזור לעבוד בחקלאות. הנוער בא לעבוד בחקלאות כי הוא רואה בזה אתגר גדול, חלום גדול. החקלאות בארץ הזו זו הציונות. וכשאנו רואים את החזון הציוני שאנו חיים אותו יום יום נרמס תחת שיקולים פוליטיים זה כואב. יש לנו חלום ומשימה שבשבילם הוקמה המדינה. ומי שרואה ביוקר המחיה חזות הכל, הוא במו ידיו שולח צעירים לגור בברלין כי שם המילקי זול יותר. החקלאות היא הרבה יותר שורשית ועמוקה מכל השיקולים. ושום גל, גבוה ככל שיהיה לא ישטוף אותם. אני לא יודע מה יעלה בגורל המדגה בשנים הקרובות אבל אני יכול להבטיח שבהתלהבות ובדבקות של הדור שלי והניסיון והכלים שהנחלתם לנו – החקלאות בארץ ישראל תנצח."

מחאת מגדלי הדגים צילום: המועצה האזורית עמק המעיינות
מחאת מגדלי הדגים צילום: המועצה האזורית עמק המעיינות

דור בן-נון, עובד במדגה בקיבוץ מירב: "מי שרואה ביוקר המחיה חזות הכל, הוא במו ידיו שולח צעירים לגור בברלין כי שם המילקי זול יותר. החקלאות היא הרבה יותר שורשית ועמוקה מכל השיקולים."

לעומת המאבק שקיימו החקלאים לקראת פסח האחרון, בו ניכר כי כל אחד מענפי החקלאות נאבק את מלחמתו בנפרד, הפעם ניתן היה לראות כי לעצרת הגיעו ראשי ארגוני החקלאים והענפים השונים על מנת לאחד את השורות ולהציב חזית אחת נגד הרס החקלאות. יוסי יעיש, מזכיר ארגון מגדלי הדגים אמר על כך "בארגון מגדלי הדגים בישראל יצאו בחודשים האחרונים למאבק על הבית, כדי למנוע את חיסול הענף ולהבטיח את עתידו של המדגה הישראלי ואת עתידם של הדייגים. אבל אל תטעו. ענף המדגה הוא רק תחילת הדרך. במשרד האוצר החליטו כנראה להיפרד לשלום מהחקלאות הישראלית כולה. כולכם מכירים את זה – מגדלי העופות שנאבקים בצפון, מגדלי הבקר והצמחים בכל הארץ אנשי ענפי הזית והדבש וכל החקלאים באשר הם – כולנו באותה סירה היום."

ח"כ איתן ברושי שפנה לאחרונה למבקר המדינה בדרישה לפתוח בדיקה בנושא הליך קבלת ההחלטה על הורדת המכס בפסח אמר: "אם תימשך המדיניות הנוכחית של האוצר, לא תספיק בדיקה של מבקר המדינה, יהיה פה צורך בוועדת חקירה ממלכתית שתחקור כיצד הושמדה פה החקלאות המקומית. אני פונה לראש הממשלה, שמתפאר בהישגי החקלאות המקומית במסעותיו בעולם, להתערב באופן מידי במשבר הזה ולא לתת לשר האוצר להמשיך ולהתעלל בחקלאים. אנחנו לא נעצור עד שיוסר האיום לאלתר".

ח"כ איתן ברושי: "אני פונה לראש הממשלה, שמתפאר בהישגי החקלאות המקומית במסעותיו בעולם, להתערב באופן מידי במשבר הזה ולא לתת לשר האוצר להמשיך ולהתעלל בחקלאים."

ראש עיריית בית שאן, רפאל בן שטרית התייצב לימין החקלאים ואמר "המפגן המרשים הזה הוא לא נגד אף אחד. הוא בעד ההתיישבות, בעד החקלאות ובעד הציונות. השכנות הטובה שנבנתה בין העיר ויישובי העמק, מחייבת אותנו לסולידריות גם בעת הזאת. רבים מאד מהעובדים במפעלי הדגים באזור הם תושבי בית שאן, לא עולה על הדעת שמחד מנסים להוזיל את יוקר המחיה באמצעות ייבוא של דגים, ומאידך עלולים להביא לפגיעה בפרנסתם של תושבי העיר המתפרנסים מהמפעלים. שר האוצר, ידידי משה כחלון, הוא אדם רגיש ונגיש ואני בטוח שהוא ייתן את דעתו גם על כך."

גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, הגיע לתמוך במגדלי הדגים ואמר "אני מושבניק ואיש ביטחון שמבין מצוין את הקשר בין גבולות, ביטחון וחקלאות. אני אתכם ואשאר אתכם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!