דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רובוטיקה

פיתוח ישראלי / באוניברסיטת בן-גוריון פיתחו רובוט נחשי ראשון מסוגו

הרובוט הראשון בעולם המייצר תנועה גלית על ידי שימוש במנוע יחיד. ד"ר זרוק: "למרות שחוקרים מנסים לייצר תנועה גלית מזה כ-90 שנה, הצלחנו למצוא פתרון ייחודי"

הרובוט הנחשי של אוניברסיטת בן-גוריון. צילום מסך: מתוך סרטון יוטיוב באדיבות אוניברסיטת בן גוריון
הרובוט הנחשי של אוניברסיטת בן-גוריון. צילום מסך: מתוך סרטון יוטיוב באדיבות אוניברסיטת בן גוריון

רובוט המחקה תנועה גלית ומושפע מתנועת הנחשים בטבע, פותח במעבדות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ונחשב לפורץ דרך בתחומו. הרעיון של להניע רובוט בתנועה גלית טהורה ובעזרת מנוע אחד בלבד מאפשר לו לטפס, לשחות ולנוע כמעט על כל סוג של משטח, ויכול לשמש בתחומים רבים ולמטרות שונות כמו חיפוש והצלה, ביטחון, תחזוקה ומטרות רפואיות. הרובוט, שהוא ראשון מסוגו בעולם קיבל את השם SAW ראשי תיבות של  Single Actuator Wave-like robot.

הרובוט הייחודי פותח על ידי ד"ר דוד זרוק, חוקר בכיר במחלקה להנדסת מכונות, ראש המעבדה לביו-רובוטיקה ורובוטיקה רפואית ופעיל במיזם ABC ROBOTICS באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. זרוק חוקר את התנועה של הרובוט, יחד עם שני מאסטרנטים: אילנית וקסמן, אשר חוקרת את הנושא של שחיה בנוזלים צמיגים המדמה תנועה של אורגניזמים ביולוגיים קטנים בשחיה; וניר דגני, החוקר את התנועה של הרובוט על משטחים גמישים במטרה להפעילו בתוך גוף האדם.

הרובוט בפעולה:

הרובוט מושפע מתנועת הנחשים בטבע, אולם תנועתו הגלית מתבצעת בכוון אנכי. התנועה הגלית מאפשרת לרובוט לזחול על משטחים שונים, לטפס וגם לשחות, כאשר הגלגלים הם עבור ההיגוי בלבד. הרובוט מפתח מהירות שיא של 57 ס"מ לשניה, מהיר פי 5 מיתר הרובוטים מאותו הסוג. SAW מסוגל לטפס על גבי מכשולים ולזחול על פני משטחים קשים כמו חול, עשבים וחצץ. הרובוט יכול גם לטפס בתוך תעלות, כאשר הוא נוגע בשני צידי התעלה ומצליח לטפס במהירות 8 ס"מ לשניה. בנוסף לכך, נבנתה גרסה העמידה בפני מים, אשר יכולה לשחות במהירות של 6 ס"מ לשניה.

ד"ר זרוק: "למרות שחוקרים בכל העולם מנסים לייצר תנועה גלית מזה כ-90 שנה, הצלחנו למצוא פתרון ייחודי ופשוט המאפשר לייצר את הרובוט בגדלים שונים למטרות שונות. לדוגמה, אפשר להגדיל אותו למטרות חיפוש והצלה, בחדירה לאזורים מורכבים ובעייתיים, כגון צנרת, מנהרות והריסות או להקטין אותו לקוטר של כ- 1 כס"מ או אף פחות מכך, כדי להניע אותו בתוך גוף האדם למטרות רפואיות, כגון צילום או לקיחת ביופסיות בתוך מערכת העיכול. קיבלנו רובוט חזק, קל לייצור, אמין ובעל צריכת אנרגיה נמוכה אשר מאפשרת לו לנוע לטווח רחוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!