דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

תקציב המדינה / אחרי מאבק ארוך, ועדת הכספים אישרה את חוק התקציב הדו-שנתי

לאחר ארבעה ימי דיונים, שכללו חילופי האשמות בין הקואליציה לאופוזיציה, הגיעו אמש הצדדים להסכמה וההצבעה התאפשרה. ח"כ טרכטנברג: "אנחנו הולכים בעיניים עצומות לרווחה למהלך כלכלי רע למדינת ישראל"

נציגי הקואליציה והאופוזיציה בוועדת הכספים אחרי הגעה להסכמות. צילום: דוברות ח"כ יונה
נציגי הקואליציה והאופוזיציה בוועדת הכספים אחרי הגעה להסכמות. צילום: דוברות ח"כ יונה
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת 'חוק-יסוד: תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018 הוראות שעה', המהווה בעצם עיגון של התקציב הדו-שנתי בחקיקה זמנית, אושרה אתמול (חמישי) בוועדת הכספים של הכנסת. הצעת החוק, שהוכנה על ידי משרד האוצר, קובעת כי התקציב הדו-שנתי יפעל במתכונת של שני תקציבים שנתיים נפרדים שיאושרו בהצבעה אחת.

עוד קובעת ההצעה, כי בראשון בנובמבר 2017 יגיש משרד האוצר לממשלה ולוועדת הכספים את תחזית הביצוע לתקציב 2018 – הכוללת את תחזית הגרעון. במקרה של גרעון הגדול מהמותר בחוק הגרעון, תצטרך הממשלה להשתמש בכלים הקבועים בהוראות השעה על מנת למנוע את החריגה.

הכלים האמורים כוללים שימוש ברזרבה ייעודית על סך 3.5 מיליארד ש"ח, קיצוץ תקציבי רוחבי של 1% מכל משרדי הממשלה וניצול עודפי תקציב 2017 לצמצום הגרעון. סך כל הצעדים הללו נאמדים בכ-10 מיליארד ש"ח. במידה והחריגה מהכללים הפיסקאליים תעלה על 10 מיליארד ש"ח, יגיש האוצר לממשלה ולכנסת הצעה לצעדים נוספים עד לסוף דצמבר. במידה והממשלה לא תצליח לאשר צעדי התכנסות עד לסוף חודש מרץ, תקציב 2018 ינוהל כתקציב המשכי (1/12) והממשלה תיפול.

במהלך הדיונים, דרשו חברי הוועדה לתקן את הצעת החוק ולהקדים את הגשת תחזית הביצוע של 2018 מה-15 בנובמבר 2017 ל-1 בנובמבר 2017. תיקון נוסף שהוכנס להצעת החוק כולל חיזוק מעמדה של ועדת הכספים בפיקוח על מנגנון ההתכנסות האמור.

עוד דנו חברי הועדה בהשלכות של התקציב הדו-שנתי על תקציב 2019. יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), העלה את החשש כי מאחר ושנת 2019 תהיה שנת בחירות, לא תוכל הממשלה להעביר תקציב דו-שנתי ותיאלץ לפעול במתכונת של תקציב המשכי.

אישור החוק בוועדת הכספים אתמול, התאפשר רק לאחר ארבעה ימי דיונים שהחלו ביום שני, וכללו התנגשות דרמטית בין הקואליציה לאופוזיציה בעקבות יותר מ 6,000 התנגדויות שהגישו חברי הקואליציה שהובילו לפיליבסטר ולדחיית ההצבעה על החוק ביום שלישי בלילה. בעקבות הפיליבסטר, שחברי הקואליציה ראו בו מהלך לא ענייני שחצה את גבולות חוקי המשחק הפרלמנטרים, הודיע יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) כי הקואליציה תעצור באופן אוטומטי באמצעות ועדת השרים לחקיקה, כל הצעת חוק שתוגש ע"י חברי האופוזיציה. בתגובה החליטו חברי הקואליציה להחרים את דיוני המליאה.

במהלך הדיון אמש, התכנסו נציגים מהקואליציה ומהאופוזיציה בלשכתו של יו"ר הועדה, על מנת להגיע להסכמה שתעצור את ההתנגשות בין הצדדים, תאפשר לאופוזיציה להפגין את התנגדותה לחוק ומנגד תאפשר לקואליציה להעביר את הצעת החוק ולממש את עקרון שלטון הרוב. במסגרת ההסכמה, ועדת הכספים הצביעה על שמונים התנגדויות בלבד ולאחר מכן הצביעה על הצעת החוק.

"האופוזיציה והקואליציה עשו יחדיו שירות טוב לעם ישראל" אמר גפני, "יונח דיווח בפני ועדת הכספים האם יש גירעון, כולל דיון רחב וכן גם לגבי תכנית ההתכנסות – מה שיהיה בתכנית ההתכנסות ידרוש אישור ועדת הכספים – במידה וזה עולה על 3.5 מיליארד הרזרבה שיהיה בתקציב לטובת זה".

"כל שינוי ולו הקטן ביותר – יובא לאישור הועדה" הוסיף, "לא יובא לאישור אם לא יעשה שימוש ברזרבה או בכולה. ברמת הסעיף הממשלה תקבל הסכמה – ברמת התכנית על קיצוץ רוחבי – והועדה תבדוק זאת סעיף סעיף – אם יצביעו על סעיף שקוצץ ללא הצדקה – זה יובא לאישור הועדה. באמת התכנית זה צריך אישור ועדת הכספים. אנשי משרד האוצר ידרשו להגיע ולתת הסברים – מדוע בסעיף אחד הקיצוץ רחב יותר ובסעיף אחר פחות זה ואז או שמאשר או שלא – אם לא זה יחזור חזרה לשינויים״.

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר כי "אנחנו הולכים בעיניים עצומות לרווחה למהלך כלכלי רע למדינת ישראל בדמות תקציב דו-שנתי ואין בהסכמות כדי לתת לו הכשר. השגנו הישגים חשובים בהקטנת רוע הגזרה: ועדת הכספים החזירה לעצמה את הסמכות הבסיסית לפקח על התקציב ולאשר שינויים משמעותיים בו. אבל זה הרע במיעוטו, שוב אנו נדרשים לתקן את העיוותים שראש הממשלה מתעקש להפיל עלינו כל פעם מחדש".

ח"כ מיקי זוהר, המרכז את הקואליציה בוועדת הכספים, אמר בתום הדיון "אני מברך על ההסכמות וצמצום מספר ההסתייגויות למינימום ההכרחי. אין ספק שכל חבר בוועדת הכספים מבין שהביזיון שגרמה ח"כ שפיר לוועדה היה מיותר. הסיבה היחידה שההסכמות לא הושגו ביום שלישי הייתה התנגדותה של הגב' שפיר". מנגד טענו חברי האופוזיציה כי אלמלא הפיליבסטר, התיקונים שמחייבים את משרד האוצר לקבל את אישור הועדה לקיצוץ בתקציב 2018 לא היו נכנסים לחוק.

מנגנון ההתכנסות שהאוצר הכניס לתוך התקציב הדו-שנתי. המנגנון אמור לתת פיתרון מובנה, טכני ואוטומטי כביכול, למקרה שתחזיות ההכנסה וההוצאה בשנה הראשונה של התקציב הדו-שנתי אינן מתממשות, וכך כביכול להרגיע את המבקרים בדבר האיוולת שבקביעת תקציב דו-שנתי, ללא מספיק מידע על מה שיקרה בעוד שנה מעכשיו. אך המנגנון מתייחס רק לקיצוץ, ונותן לאוצר כלים לקצץ עד 10 מיליארד ש"ח מתקציב המדינה, גם ללא אישור הכנסת. גרפיקה: דבר ראשון.
מנגנון ההתכנסות שהאוצר הכניס לתוך התקציב הדו-שנתי. המנגנון אמור לתת פיתרון מובנה, טכני ואוטומטי כביכול, למקרה שתחזיות ההכנסה וההוצאה בשנה הראשונה של התקציב הדו-שנתי אינן מתממשות, וכך כביכול להרגיע את המבקרים בדבר האיוולת שבקביעת תקציב דו-שנתי, ללא מספיק מידע על מה שיקרה בעוד שנה מעכשיו. אך המנגנון מתייחס רק לקיצוץ, ונותן לאוצר כלים לקצץ עד 10 מיליארד ש"ח מתקציב המדינה, גם ללא אישור הכנסת. על פי ההסכמות היום (ה') בוועדת הכספים, האוצר יצטרך לקבל את אישור הוועדה כדי להפעיל את המנגנון והקיצוץ. גרפיקה: דבר ראשון.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!