דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מזימות בינלאומיות / האם ממשלת רוסיה אחראית לחשיפת מסמכי המפלגה הדמוקרטית?

ועידת המפלגה הדמוקרטית ננעלה הלילה בנאום של הילרי קלינטון שקרא לאחדות לאומית. התפתחויות בפרשת חשיפת המסמכים הפנימיים של המפלגה מרמזות על מעורבות של ממשלת רוסיה.

בריונות ברשת. צילום מתוך pexels
בריונות ברשת. צילום מתוך pexels

הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, חתמה הלילה את ועידת המפלגה עם נאום שקרא לאחדות לאומית וסובלנות. כעת תנסה המועמדת, אחת הדמויות השנויות במחלוקת בפוליטיקה האמריקנית, לשכנע את המצביעים כי היא – ולא יריבה דונלד טראמפ – תוכל להביא רוח של פיוס ואחדות למדינה.

"אני יודעת שבזמן בו נראה כי דברים רבים כל כך מפרידים בינינו, קשה אולי לדמיין כיצד נוכל שוב להתאחד" אמרה קלינטון לקהל המשולהב של צירי הוועידה, "אך אני כאן כדי לומר לכם היום שהתקדמות היא אפשרית".

עוד אמרה קלינטון, בנאום שכוון כולו לערער את מעמדו של טראמפ, כי "הוא מציע רק הבטחות ריקות מתוכן. מה אנחנו מציעים? סדר יום אמיץ לשיפור חייהם של אנשים בכל רחבי המדינה – לשמור על ביטחונכם, להשיג לכם עבודות טובות ולהעניק לילדיכם את ההזדמנויות שמגיעות להם. הבחירה ברורה".

הילארי קלינטון בוועידת המפלגה הדמקרטית. צילום: AP
הילארי קלינטון בוועידת המפלגה הדמקרטית. צילום: AP

אולם הפרשה המעניינת יותר סביב מועמדותה של קלינטון, שהעיבה גם על הוועידה, הייתה פרסומן באתר ויקיליקס של תכתובות דואר אלקטרוני, מהן עולה כי גורמים רשמיים מוועידת הבחירות הדמוקרטית לא שמרו על נטרליות במהלך הפריימריז ופעלו נגד מועמדתו של סנדרס.

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ומי שעשוי להרוויח מהשסע שיצרה ההדלפה במפלגה הדמוקרטית, התייחס לפרשה וטען כי לא ידוע מי פרץ למחשבי הוועדה הדמוקרטית הארצית (DNC) וגנב שנים של תכתובות פנימיות. כעת טוענים מומחי פרטיות מחשבים פרטיים – אך עדיין לא סוכנויות רשמיות של ממשלת ארה"ב – כי מצאו רמזים משכנעים על מעורבות של קבוצות האקרים שפעולותיהן הקודמות תאמו, באופן הדוק, את האינטרסים האסטרטגיים של ממשלת רוסיה.

המידע החשוב על פרשת ההדלפות

אילו מחשבים נפרצו? מה בדיוק קרה שם?

במהלך הבחירות המקדימות בחודש אפריל, מספר חודשים לפני שקלינטון הבטיחה את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות, דיווחה ה-DNC על פעילות יוצאת דופן ברשת המחשבים הפנימית שלה. לצורך בדיקת הנושא נשכרו שירותיה של חברה פרטית מקליפורניה בשם Crowdstrike. החברה עקבה בחשאי אחר פעילות ההאקרים ומצאה ראיות לשתי פריצות נפרדות שבוצעו בידי קבוצות אותן היא מכירה. הפריצה הראשונה אירעה באמצע שנת 2015 והשנייה בתחילת אפריל השנה.

עד שנבלמו בידי חברת החקירות בחודש שעבר, גנבו הפורצים חומרי רקע שנאספו על טראמפ, מידע על תורמים למפלגה ותכתובות דוא"ל פנימיות בנות מספר שנים. רוב התכתובות נגנבו, ככל הנראה, ב-25 למאי. ה-DNC הודתה בפומבי כי הייתה פריצה למחשביה ב-14 ליוני. ב-22 ליולי פרסם האתר ויקיליקס יותר מ-19 אלף תכתובות דוא"ל גנובות.

התכתובות הגנובות חשפו את תמיכת אנשי ה-DNC בקלינטון, זאת בזמן שבאופן פומבי הבטיחו לשמור על ניטרליות במירוץ בינה לבין יריבה ברני סנדרס. בעקבות חשיפת המסמכים, התפטרה מתפקידה, ב-24 ליולי, ראשת ה-DNC, דבי ווסרמן-שולץ. ב-25 ליולי פורסמה התנצלות רשמית בפני סנדרס מטעם ה-DNC.

מדוע רוסיה היא החשודה המרכזית?

טראמפ אמר ביום רביעי האחרון, וחזר על דבריו גם ביום חמישי, כי אף אחד לא יודע מי אחראי לפריצה. "אין להם שום מושג. האם זו רוסיה? האם זו סין? אולי בכלל מישהו אחר. אף אחד לא יודע", אמר טראמפ.

אך מומחי Crowdstrike, ומומחים מחברה נוספת בשם ThreatConnect אמרו כי כשניתחו את השיטות בהן פעלו הפורצים, מצאו רמזים משכנעים למעורבות של ממשלת רוסיה. קבוצות ההאקרים שזוהו – Cozy Bear ו-Fancy Bear – השתמשו בטכניקות מתוחכמות אך שונות על מנת לפרוץ לרשת המחשבים ולהתחמק מתפיסה.

"מבין כל קבוצות ההאקרים איתם אנו מתמודדים מדי יום, הצוות שלנו רואה בקבוצות אלו את היריבים הקשים ביותר" אמרו ב-Crowdstrike.

אחרי השוואה של הכלים, הטכניקות והמטרות הקודמות של הקבוצות הללו, אמרו ב-Crowdstrike כי הן מקושרות לסוכנויות המודיעין הצבאי והאזרחי של רוסיה.

בדיקה נפרדת של חברת ThreatConnect מצאה כי התקשורת בין ההאקרים לאתרי החדשות אליהם פנו נעשתה דרך מחשבים מצרפת והשתמשה בטכנולוגיה רוסית להשמירה על פרטיות. לטענת החברה, אופן פעולה כזה מאפיין האקרים זהירים בשליחות ממשלתית.

מנהל המודיעין הלאומי האמריקני, ג'יימס קלפר, התיייחס לפרשה בדברים שנשא ביום חמישי במהלך וועידה של מכון המחקר "אספן" בוושינגטון. "אני לא חושב שאנחנו מוכנים עדיין להצביע על זהות האחראים למעשה", אמר קלפר, אך הוסיף כי "כולנו יודעים שיש רק מספר חשודים מידיים בדברים האלה".

אם ממשלת ארה"ב תחליט שרוסיה היא האחראית לפריצה, האם המסקנה הזאת תתפרסם באופן פומבי?

אם אפשר להסתמך על תקדימים, כנראה שכן.

הנטייה של ממשל אובמה בשנים האחרונות הייתה להצביע באופן ברור ופומבי על ממשלות זרות שנחשדו באחריות להתקפות על חברות ותשתיות אמריקניות. בכירים בממשל קשרו את צפון קוריאה לפריצה למחשבי חברת הסרטים סוני, האשימו בעלי תפקידים בצבא סין בגניבת מידע סודי מחברות לאנרגיה גרעינית וסולרית, והאקרים אירניים אף הורשעו בקשר להתקפת סייבר על מרכז בקרה של סכר קטן סמוך לניו-יורק.

על אף שהאקרים זרים לא יגיעו, ככל הנראה, לבתי המשפט האמריקנים, במשרד המשפטים האמריקני מאמינים כי הטלת האחריות פומבית יכולה להיות אמצעי מניעה חשוב.

הפניית אצבע מאשימה כלפי רוסיה לא תהיה פשוטה כמו האשמת צפון קוריאה, בהתחשב בכוח הדיפלומטי הרב של רוסיה ובתלות האמריקנית בה בסוגיות של ביטחון לאומי. אך יחד עם זאת, צפוי לחץ ציבורי על הממשל לפרסם את מסקנותיו בנושא.

"אני בהחלט מצפה שהממשל יחוש בנוח להטיל אחריות למעשים. האחראים יואשמו, יבוישו, ואולי אפילו יועמדו לדין" אמר בראיון חבר הקונגרס אדם שיף מקליפורניה, הדמוקרט בכיר ביותר בוועדת הקונגרס למודיעין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!