דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

אפריקה / משבר הומניטרי בצפון-ניגריה: 50 אלף ילדים עלולים למות מרעב

מתקפות של ארגון בוקו חראם הקשור בדאע"ש מונעות סיוע הומניטרי מהאזור מוכה הקרבות. יוניצ"ף: "יש יותר מ-2 מיליון אנשים שאין ביכולתנו להגיע אליהם"

עקורים בצפון ניגריה לאחר מתקפות בוקו-חראם. צילום: סוכנות AP.
עקורים בצפון ניגריה לאחר מתקפות בוקו-חראם. צילום: סוכנות AP.
אוריאל לוי

50,000 ילדים החיים במחנות עקורים בצפון ניגריה עלולים למות מרעב בקיץ הקרוב, כך על פי מומחים מארגון הסיוע הצרפתי "רופאים ללא גבולות". לפי סוכנויות האו"ם, חיים באזור כ-800,000 בני אדם אשר זקוקים לסיוע מידי של מזון ותרופות. לפי תכנית המזון העולמית של האו"ם, כ-3 מיליון בני אדם בצפון ניגריה נזקקים לסיוע, אך אין אפשרות להגיע למרביתם בשל חשש לתקיפות של ארגון "בוקו-חראם", ארגון טרור המסונף לארגון דאע"ש.

ביום חמישי האחרון הותקפה שיירה הומניטרית של האו"ם, שהייתה בדרכה לאזור, על ידי "בוקו-חראם". כתוצאה מההתקפה נפצעו מספר אנשים, וארגון יוניצ"ף (סוכנות האו"ם לזכויות ילדים וסיוע במצבי חירום) הודיע כי הוא משהה את פעילותו באזור.

באזור צפון ניגריה, אשר סובל מאז 2009 מתקיפותיו של "בוקו-חארם", נעקרו על פי הערכות כ-2.5 מיליון בני אדם מביתם מאז החלו התקיפות, לפחות חצי מיליון מביניהם עדיין חיים במחנות עקורים. בדוח אחר שפרסמה יוניצ"ף, נטען כי 244,000 ילדים עקורים בצפון ניגריה סובלים מתת תזונה. יוניצ"ף טוענת כי בכל יום מתים מרעב באזור זה 134 ילדים.

קלייר מאגון, רופאה המתנדבת בארגון, אמרה לרשת CNN כי "הרבה מהילדים מגיעים אליהם חלשים מאוד, במצב מתקדם של תת תזונה". היא הוסיפה כי "קשה להעריך כמה נהרגו בחודשים האחרונים". דון פורטר, דוברת יוניצ"ף בניגריה, אמרה כי אין ביכולתה של ממשלת ניגריה להתמודד לבדה עם המצב. "במחוז בורנו לבדו מצויים כ-2 מיליון בני אדם שעדיין אין באפשרותנו להגיע אליהם, מה שאומר שהמשבר טרם נחשף לעולם". פורטר שהתראיינה גם היא לרשת CNN הוסיפה כי "שובר את הלב לראות ילדים כחושים במצב מתקדם של רעב, נואשים לעזרה."

לפני כחודש, הודיע הארגון "רופאים ללא גבולות" כי 1,233 בני אדם מתו מרעב וממחלות באחד ממחנות העקורים הסמוך לעיר באמה בצפון-מזרח ניגריה. ארגון הסיוע שהגיע לעיר, לראשונה מאז שוחררה מדאע"ש במרץ 2015, נחשף למשבר ההומניטרי האיום שבו הייתה נתונה. הארגון הצליח להציל את חייהם של מאות ילדים והקים רשת של בתי חולים ניידים בבאמה ובערים נוספות. ארגון "רופאים ללא גבולות" האשים את האו"ם כי לא פעל במהירות הנדרשת כדי להציל את חייהם של אלפי העקורים. הארגון האשים גם את ממשלת ניגריה ברשלנות מכוונת ובניסיון להסתיר את חומרת המצב.

מנהיג בוקו חראם נשבע אמונים לדאע"ש במרץ 2015, ובכך הפך את הארגון ל"וילאייט (מחוז) מערב אפריקה" של דאע"ש. בשנים האחרונות פשט הארגון על מאות ערים וכפרים בצפון ניגריה, צ'אד, ניג'ר ובקמרון ובשיאו שלט בשטח הגדול משטחה של בריטניה.

על פי ממשלת ניגריה, מאז 2009 רצח הארגון יותר מ-20,000 בני אדם. על פי דוח של הארגון Catholic Diocese of Maiduguri, שפורסם במאי 2015, רצחו "בוקו-חארם" יותר מ-5,000 נוצרים קתולים, 85% מתוכם בצפון-מזרח ניגריה. בדוח נטען כי הארגון הצית לפחות 350 כנסיות. בנוסף לקרבנות אלה, חטפו "בוקו-חארם" לפחות 2,000 נערות מאז אפריל 2014, וגורלן אינו ידוע. ממשלת ניגריה הואשמה בעבר כי לא עשתה די כדי למגר את הארגון. גם על הממשל האמריקאי נמתחה ביקורת על סירובו להגדיר את הארגון הרצחני כארגון טרור, בתקופת כהונתה של הילארי קלינטון כמזכירת המדינה, וזאת בניגוד להמלצותיהן של ה- FBI ו-CIA. רק בנובמבר 2013 הכניסה מחלקת המדינה את הארגון לרשימת ארגוני הטרור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!