דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות השידור

שידור ציבורי, בלאגן ממשלתי / לאחר דיון סוער בממשלה, פעילותה של רשות השידור תימשך עד אפריל

ברקע הדברים הודיע יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן כי בכוונתו להגיש הצעת חוק שתבטל את הקמת התאגיד החדש ועורר תגובות חריפות. השר ארדן: "אני מקווה שראש הממשלה יבהיר שהוא מתנגד נחרצות ליוזמה זו"

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בתום דיון סוער, הצביעה היום (ראשון) הממשלה בעד החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, לדחות את סגירת רשות השידור ל-30 באפריל 2017. ברקע הדברים הודיע יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן כי בכוונתו להגיש הצעת חוק שתבטל לגמרי את סגירת רשות השידור והקמת התאגיד החדש, ומאידך – תאגיד השידור הציבורי השיק את השם והמיתוג החדש 'כאן', המבקש לשדר כי התאגיד הוא בגדר עובדה מוגמרת.

"המשך קידומו של התאגיד יעלה למשלם המסים הרבה יותר מאשר שימוש ברשות השידור הקיימת. אפשר לבטל את התאגיד ולהישאר עם רשות השידור הקיימת ולהגיע לאותה תוצאה", אמר ח"כ ביטן. לדבריו תהליך הסגירה והפתיחה נהפך למיותר לאור תהליכי ההתייעלות שעברה רשות השידור וביטולה של אגרת הטלוויזיה. ביטן טרם הגיש לכנסת הצעת החוק אך הודיע כי בכוונתו לנצל את פגרת הקיץ של הכנסת על מנת לאסוף תמיכה בהצעה.

הודעתו של ביטן עוררה תגובות חריפות מצד גורמים בקואליציה. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שהיה בין יוזמי סגירת רשות השידור כשכיהן כשר התקשורת אמר: "זו טעות, ואני מקווה שראש הממשלה יבהיר שהוא מתנגד נחרצות ליוזמה זו". לדברי ארדן הצעה זו מצטרפת לחוסר הודאות הכללי האופף את התאגיד ומקשה על הקמתו, "הצעה זו אם תקודם או תיראה כבעלת סיכוי – תקשה עד מאד להקים את התאגיד כיוון שעיתונאים יחששו להצטרף לגוף תקשורת שלא בטוח שיקום" אמר ארדן, "יו״ר קואליציה הוא תפקיד חשוב ומרכזי. אי אפשר להסביר לציבור שהממשלה מאשרת את הקמת התאגיד ואילו יו״ר הקואליציה של אותה ממשלה פועל לביטולו".

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) הגיב אף הוא ואמר כי "סיכומים צריך לכבד. ראש הממשלה נתניהו והשר כחלון סיכמו שתאגיד השידור הציבורי יפתח ב-1 בינואר, וכך יהיה. תקשורת חופשית היא אבן יסוד של דמוקרטיה בריאה וכמו שמפלגת כולנו שומרת על מעמדם של בתי המשפט ומרסנת חוקים שעלולים לפגוע בדמוקרטיה, גם כאן נוודא שמעמדו של תאגיד השידור הציבורי החדש יהיה איתן".

יש להזכיר שהסיכום, שאושר היום בממשלה, קובע כי רשות השידור תפעל עד ל-30 באפריל, אך אם תאגיד השידור הציבורי יודיע שהוא מוכן לעלות לאוויר במועד מוקדם יותר, יוכלו השרים לאשר זאת.

שרת התרבות מירי רגב דווקא הביעה תמיכה בהצעתו של ביטן ואמרה בישיבת הממשלה כי לדעתה לשר התקשורת צריכות להיות סמכויות להתערב במינויים ובהתנהלות התאגיד. "זו טעות חמורה להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית – אין אחריות בלי סמכות. לא יתכן שלשר התקשורת אין שליטה במינויים ובהתנהלות של התאגיד הציבורי שממומן מכספי הציבור", אמרה. מוקדם יותר היום שיגרה רגב מכתב ליו"ר התאגיד גיל עומר ובו קבלה על כך שלדבריה בכוונת מועצת התאגיד למנות את המנכ"ל הזמני אלדד קובלנץ למנכ"ל קבוע. רגב טענה כי מהלך שכזה מנוגד לחוק וכי יש להקים ועדת איתור ולאפשר למועמדים נוספים להציע עצמם לתפקיד.

סערה נוספת שהתרחשה במהלך הדיון נסובה סביב אמירתו של השר אופיר אקוניס שמנה את שמותיהם של שבעה כתבים חובשי כיפות סרוגות שהצטרפו לתאגיד, לדבריו, ורמז כי התאגיד החדש מזוהה עם מפלגת הבית היהודי, כך לפי אתר 'מאקו'. בתגובה לטענותיו קטעה שרת המשפטים איילת שקד את דבריו של אקוניס ותקפה אותם בחריפות.

במקביל להתרחשויות הללו, בתאגיד השידור הציבורי החדש מבקשים לשדר חיוניות ועבודה נמרצת לקראת עליה לאוויר. התאגיד השיק היום את השם החדש שנבחר מתוך עשרות הצעות. בהודעה שפרסם התאגיד נכתב: "אנחנו כאן, נערכים לשידור ציבורי, עצמאי, מגוון ואיכותי, 'כאן' בדיגיטל, 'כאן' ברדיו ו'כאן' בטלוויזיה. 'כאן' מבטא את ההכרה שהשידור הציבורי הוא חלק מהחברה הישראלית, שייך לחברה הישראלית והוא כלי הביטוי לכל המתרחש כאן". הלוגו החדש של התאגיד פורסם בדף הפייסבוק שלו.

כאן - תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.
כאן – תאגיד השידור הישראלי. גרפיקה: דבר ראשון.

יו"ר מועצת 'כאן', גיל עומר, הסביר: "אנחנו כאן בכדי להישאר. החל מה – 1 בינואר, בכוונתנו להעניק לעם ישראל שידור ציבורי עצמאי, בלתי תלוי ואיכותי, כזה שיביא לידי ביטוי את כל הכוחות הטובים ביותר אשר ישנם כאן". מנכ"ל 'כאן', אלדד קובלנץ, הוסיף: "אנחנו כאן, מכאן ולתמיד".

תגובת השר אופיר אקוניס: "בניגוד לפרסומים השונים שר המדע אופיר אקוניס לא מנה כל שם של עיתונאי או עיתונאית שעתיד לעבוד בתאגיד השידור הישראלי. שר המדע חזר בישיבת הממשלה על עמדתו לפיה אנו צריכים שידור ציבורי מגוון ומאוזן שישקף את כל הדעות, העמדות והזרמים בחברה הישראלית. עושה רושם שהדבר הזה לא נבנה כך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!