דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

חברה ועבודה / נשים חרדיות בהייטק עובדות בשלוחות נפרדות - ומופלות בשכר

בעקבות תחקיר בערוץ 10 נערך דיון בכנסת על התופעה. ח"כ טרכטנברג: "מעסיק יכול לבצע הפרד ומשול כי העובדות לא יכולות לבצע השוואה של התנאים שלהן"

עובדות היי טק חרדיות. (צילום: פלאש 90)
עובדות היי טק חרדיות. (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת דנה אתמול בסוגיית אפלייתן של עובדות מהמגזר החרדי בשוק ההיי-טק. העובדות מקבלות שכר נמוך מעובדות חילוניות בתפקידים מקבילים, אולם בשל אמונתן אינן יכולות לעזוב את החברות המבטיחות הפרדה מגדרית.

"לא מעט מקומות לא רוצים לקבל נשים חרדיות. אבל מי שכבר מתקבלת – האפליה בשכר היא מוכחת וישנה התנהלות מתעמרת של דיכוי נשים חרדיות" אמר ח"כ  אורי מקלב (יהדות התורה) וסיפר על אישה בחודש השמיני להריונה שנתקעה במעלית, ואיבדה בשל כך את הבונוס כי אמרו לה שלא עמדה במכסת השעות. "אפשר למצוא את זה בחברות גדולות מאוד במשק – אישה אחת מקבלת שכר גבוה ב30% מאישה שנייה. חלק מהחברות אף מקבלות סבסוד עבור העובדות, ועליהן להסביר את פערים" אמר ח"כ מקלב.

איתן רגב ממרכז טאוב הציג נתונים ואמר "השכר החודשי הממוצע של נשים חרדיות הוא 9,335 ש"ח לחודש, לעומת חילוניות ששכרן הממוצע עומד על 12,356 ש"ח. אם מדברים על יכולות נשים חרדיות לעומת חילוניות, המסקנה שעלתה במשרד הכלכלה היא שצריך לשפר את רמת האנגלית של נשים חרדיות". רגב קבל על כך שישנם מעט נתונים זמינים על נשים חרדיות בהיי-טק, ולדבריו הצטרפה גם נופר משה אשר ערכה תחקיר ששודר על נושא זה בערוץ 10: ""משרד הכלכלה אמור להכיר את פערי השכר, אך כשביקשנו מהם נתונים, אמרו כי אין להם שום פילוח". לדבריה, מהשיחות שערכו עם נשים במהלך הכנת הכתבה עולה תמונה עגומה של משכורות נמוכות ביחס למשכורות בתפקידים מקבילים בשוק החילוני. "מי שעובדת בשלוחה חרדית, יכולה לעבוד בחוץ בשכר הרבה יותר גבוה. המעסיקים אומרים 'מי שרוצה לעזוב שתעזוב', אך הן לא יכולות, כי רק שם יש להן את התנאים המתאימים לאורח החיים שלהן".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר "נושא ההפרדה, שמגיע לכאורה כדרישה של הנשים החרדיות או הרבנים, הפך לכלי מפורש לאפליה. מעסיק יכול לבצע הפרד ומשול כי העובדות לא יכולות לבצע השוואה של התנאים שלהן". ג'נט שלום מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה הבהירה ביחס לכך כי "עמדתנו נוטה תמיד להכלה ושילוב לעומת הפרדה, אבל אנו מבינות את הצורך של הנשים בהפרדה. אם נגלה כי אותה עבודה מתבצעת בשכר שונה, אנו נפעל בנושא, אבל פונה שמפרטת את הבעיה, קשה לי להוכיח ולסתור את גרסת המעסיק".

"על הנציבות לראות כיצד היא מנגישה את שירותיה ודואגת לשוויון הזדמנויות, גם למי שלא יכול או אין לו כוח לפנות ולהתלונן. ייתכן שיש לשקול שינוי מדיניות בנושא הזה" סיכמה את הדיון יו"ר הועדה ח"כ עאידה תומא-סאלימן (הרשימה המשותפת). "הוועדה תעביר את עיקרי הדיון למשרד הכלכלה, שנציגיו הוזמנו, אבל לא נוכחים בדיון, למרות שברור שהם הכתובת העיקרית להסדרה, אכיפה ותיקון של האפליה הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!