דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מאורגנת / ביה"ד: שלמה ביטוח פגעה בהתארגנות ותשלם חצי מיליון ש"ח

עיכוב מכוון, איומים מרומזים, והכנת שוברי שביתה. בית הדין קבע כי הנהלת חברת שלמה ביטוח פעלה כדי למנוע מעובדיה להתאגד, וכי ההסתדרות היא הארגון היציג בחברה. אבי ניסנקורן: "החלטת בית הדין - אמירה חברתית ראשונה במעלה".

קבוצת שלמה (צילום: דבר)
קבוצת שלמה (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין לעבודה קבע אתמול (שלישי) כי ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי חברת שלמה ביטוח, ופסק כי החברה תשלם חצי מיליון ש"ח פיצויים בגין פגיעה בהתארגנות. בכך קיבל בית הדין למעשה כל טענות ההסתדרות בתיק. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן התייחס לפסק הדין ואמר "החלטת בית הדין משקפת אמירה חברתית ראשונה במעלה שיש בה איתות חשוב לכל מעסיק שבוחר לא לכבד את החוק ולנסות לפגוע במימוש זכות ההתארגנות של העובדים".

פסק הדין מתח ביקורת חריפה כנגד מנכ"ל החברה ומנהלת משאבי האנוש בחברה. לדברי בית הדין, התבטאותו של מנכ"ל החברה שאמר "לא אסלח ולא אמחל למי שיהרוס את פעילות החברה, החשבון בוא יבוא" כוונה כנגד העובדים המתארגנים, אותם כינה גם "אלה שנגדנו". הדברים נאמרו במהלך ארוחת בוקר שארגנה החברה לעובדים שלא הצטרפו להתאגדות העובדים בלבד.

בבוקר ה-18 בפברואר השנה, החתימו חברי ועד הפעולה של שלמה ביטוח 66 עובדים מתוך כ-140 עובדי החברה על טפסי הצטרפות להסתדרות, בתוך כ-40 דקות. בשעות אחר הצהרים באותו היום הודיעה ההסתדרות על יציגותה בשלמה ביטוח. בית הדין קבע כי החברה קיבלה החלטה מודעת שלא להכיר ביציגות העובדים בסמוך למועד הגשת היציגות על אף שמדובר ב-47% מעובדי החברה. החברה המתינה למעלה משלושה שבועות, בטענה של "בדיקת טפסים" וזאת על אף העובדה שמדובר בחברה קטנה. לדברי בית הדין מטרת ההנהלה היתה ליצור פרק זמן של חוסר ודאות ואי שקט בין העובדים, מתוך תקווה כי העובדים יבטלו חברותם. לדברי בית הדין מדובר ב"התנהלות שנועדה לפגוע בהתארגנות".

כמו כן קבע בית הדין כי מנהלת משאבי האדם בחברה, לידור זקצר, פנתה לאחת העובדות על מנת שתבטל את הצטרפותה להסתדרות ותפעל כנגד איגוד העובדים, ושוחחה עם עובדים נוספים על הסרת חברותם בהסתדרות. זאת בניגוד לאיסור החל על מנהלים להתבטא באשר להתאגדות עובדיהם. בית הדין אף קבע שפעילותה של אותה עובדת כנגד ההתארגנות נעשתה בשליחות ההנהלה באופן אסור. כמו כן קבע בית הדין לעבודה כי הנהלת החברה הסירה שלטים שקראו להצטרפות להתאגדות העובדים, בעוד ששלטי המתנגדים להתאגדות נותרו תלויים.

בית הדין התייחס להקלטות של מנכ"ל החברה אשר אמר בשיחה עם ראשי צוותים כי החברה נערכת לעיצומי העובדים באמצעות הכנת מערך עובדים חיצוניים אשר יחליפו אותם במקרה של שביתה, אותם כינה "אנשי צל", וזאת בניגוד לחוק ותוך פגיעה בזכות השביתה.

לאחר שעובדי החברה נקטו בצעדים ארגוניים, שכרה הנהלת החברה מאבטחים, אשר צויידו ברשימות העובדים המאוגדים בהסתדרות, אשר מנעו מן העובדים באופן סלקטיבי להכנס למקום העבודה. לדברי בית הדין לעבודה, ניהול רשימות של עובדים שהצטרפו להסתדרות, נועדה לפגוע בהתאגדות. כמו כן קבע בית הדין לעבודה כי הנהלת החברה ביצעה הקשחת נהלים, שמטרתה היתה לרפות את ידי העובדים ולפגוע בהתארגנות.

"המעשים שהוכחו מהווים 'עליית מדרגה' בפעולות נגד ההתארגנות ולכן יש לפסוק פיצוי בהתאם" קבע בית הדין. פסק הדין חושף שיטות של מעסיקים לפגיעה בהתארגנות, באמצעות שימוש של הנהלות בעובדים זוטרים, כיוון שאינם יכולים להתנגד להתאגדות בגלוי לאור פסק דין פלאפון האוסר עליהם להתבטא על התאגדות עובדיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!