דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

יוצאי אתיופיה / "לא רוצים שיהיה פה בולטימור, אבל קרובים לפיצוץ"

הוועדה לביקורת המדינה קיבלה את הדוח למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה, אבל הפעילים מהעדה התפרצו על נציגי המשטרה וטענו כי האלימות נגדם נמשכת: "זו כבר הוועדה החמישית בעניין וכלום לא השתנה"

ועדת ביקורת המדינה בנושא האלימות המשטרתית כלפי יוצאי אתיופיה. צילום: דבר ראשון.
ועדת ביקורת המדינה בנושא האלימות המשטרתית כלפי יוצאי אתיופיה. צילום: דבר ראשון.
דוד טברסקי

"מדינת ישראל צריכה להתחיל להתרגל לסדר יום חדש של אפס סובלנות כלפי גזענות" כך אמרה אתמול (שלישי) עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים שהציגה בפני הוועדה לביקורת המדינה בכנסת את דוח הצוות הבינמשרדי למיגור הגזענות כנגד יוצאי אתיופיה. פלמור הוסיפה כי "מדינת ישראל חייבת חוב לקהילה האתיופית". אך הדרמה האמיתית בוועדה הגיעה מכיוונם של פעילים ופעילות רבים מקרב קהילת יוצאי אתיופיה, וביניהם משפחתו של יוסף סלמסה ז"ל – צעיר אתיופי שנפל קורבן לאלימות שוטרים ומת בנסיבות שנויות במחלוקת. הפעילים, שרובם נכחו בדיונים דומים בעבר, הרגישו שעל אף שהם מוחים על אלימות משטרתית וגזענות כנגדם כבר יותר משנה, לא נערכו במשטרה שינויים משמעותיים.

הדיון החל להיות סוער במיוחד בנקודה בה ביקשה יושבת ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) מהמשטרה להסביר מדוע כאשר כל משרדי הממשלה הסכימו לאמץ את מסקנות הדו"ח, דחתה המשטרה את מסקנותיו לגביה. ההמלצות כוללות חידוד הנהלים בקרב כל שוטרי ישראל על חובת ההזדהות כשוטרים, נשיאת מצלמות על גוף השוטרים באזורים בהם יש ריבוי של יוצאי אתיופיה (הפיילוט של התוכנית יחל כבר ממחר), תדרוכים מקיפים לשוטרים להעלאת המודעות לגזענות, ענישה חמורה יותר וחוסר סבלנות כלפי התבטאויות גזעניות של שוטרים וכן הקמת מערך שיבדוק את השימוש באקדח הטייזר.

"אני סומכת על משטרת ישראל שתבצע מעקב על צמצום ההסללה של השוטרים לגשת ולבחון בני נוער אתיופים. אין ב-DNA  של בני הנוער האלו עבריינות מוטמעת – זה קשור ליחס של המשטרה לבני הנוער" אמרה עו"ד פלמור. "וליחס של הממסד כולו" הוסיף בצעקה הפעיל החברתי אבי ילאו.

נצ"מ איציק אלמוג, ראש מחלקת הנוער במשטרה, אמר שהפרסומים אינם נכונים ושהמשטרה החלה כבר מזה זמן בצעדי שינוי מערכתיים, ובינהם מינוי קצין שבוחן את סוגיית אקדח הטייזר. "אחת המסקנות שהגענו אליה זה שלא ראוי שהמשטרה תחקור את עצמה, מפני חשש שכל היום נהיה עסוקים בחקירות. לשם כך יש את מח"ש". נצ"מ אלמוג הוסיף שבמשטרה "הוחלט להתייחס לעניין כמשבר עוד טרם הקמת הוועדה. הוקם צוות פנימי במשטרה שנקרא 'בונים אמון', בהיבטים של אכיפה וטיוב שירות. כמו כן, הקמנו צוות שבודק 10 אחוזים מהתיקים שנפתחו כלפי בני נוער אתיופים."

"יש פה דור שנולד בארץ"

אחרי דבר השוטרים התרעמו הפעילים על כך שלטענתם המשטרה נמנעת מלתת תשובות עניינות. "תפסיקו לדבר בססמאות", "אתם חוצפנים", "זה אותו הבלוף שמתגלגל מוועדה לוועדה" צעקו הפעילים באולם. "אתם מתעסקים בלהנגיש את המשטרה לדוברי האמהרית ובשילוב תרבויות בשביל ליצור אמון, מתי תבינו כבר שאנחנו דור שנולד בארץ? לא צריך לדבר איתנו אמהרית, אני לא צריך את האמון שלכם או אתם את שלי. אני סה"כ דורש שוויון בהתייחסות של המשטרה כלפיי בדיוק כמו כל אחד אחר", אמר אבי ילאו, ממנהיגי מחאת יוצאי אתיופיה. "אני לא סומך על המשטרה שתעשה שינוי, ואני דורש מהממשלה שתכפה על המשטרה את השינוי הזה… הגוף הזה, הגזענות בו מושרשת מלמעלה עד למטה – ודווקא הוא לא רוצה להשתנות. לא ייתכן שמשטרת ישראל תתנהג כאילו היא בעלת הבית פה. בעל הבית הוא המדינה".

ילאו הזהיר שהמצב בשטח הוא קריטי, תוך השוואה להפגנות הזעם על יחס המשטרה לשחורים בארה"ב: "אנחנו לא רוצים שיהיה פה בולטימור, אבל אני מפחד שאנחנו מאוד קרובים לנקודת הפיצוץ". בתשובה לטענותיו של ילאו, אמר נציג המשטרה שההכנסה של מגשר דובר אמהרית נועדה בשביל לאפשר להורים להיות נוכחים בחקירות של ילדיהם.

פרנוס סלמסה, אמו של יוסף סלמסה שלפה את תמונתו של בנה וצעקה בבכי "המשפחה הרוסה, המשפחה נגמרה. איפה המדינה? תתעוררו בשביל המשפחה שלי בבקשה. איך אפשר להמשיך ככה? שרפו לי את הלב".

"המשטרה מבינה שיש פה פצצה מתקתקת"

ח"כ אלהרר לא התרשמה גם היא מדברי השוטרים, וביקשה חשבון נפש ושיתוף פעולה של המשטרה לשינוי פני הדברים. "בפעם האחרונה שנפגשנו נאמרו דברים קשים מאוד, הפעילים והמשפחות סיפרו על צעירים שמסתובבים ברחוב ופשוט 'מכפכפים' אותם, מתייחסים אליהם ככה בגלל צבע עורם. שאלתי את משטרת ישראל, תבואו ותגידו לי מה אתם עושים בעניין. וכל מה שהצלחתי לדלות זה שיהיו חוקרים בשפה האמהרית. זה לא מספיק. להביא דוברי אמהרית זה חלק מהפתרון, אבל זה לא הדבר העיקרי"

עו"ד דרור מתתיהו שמייצג את משפחת סלמסה, ניסה במהלך כל הדיון לשאול את השאלות הקריטיות ביותר עבור הפעילים והמשפחות. בסוף הדיון סיפר עו"ד מתתיהו ל'דבר ראשון' על כך שהמשטרה ממשיכה להתעלם מהבעיה המרכזית לשיטתו: "הדברים חוזרים על עצמם פעם אחר פעם, זו כבר הוועדה החמישית בעניין וכלום לא השתנה. המשטרה מבינה שיש פה פצצה מתקתקת. השאלה המרכזית שאין לה מענה, למרות שהדוח עוסק בזה, היא החזרת האמון. את האמון לא מחזירים ע"י טפסים ומתורגמנים לאמהרית, אלא ע"י זה שלא מביאים את הנערים האתיופים החפים מפשע למעצר אלים ומשפיל מלכתחילה."

"במשך שנים נוקטת הנהגת המשטרה במדיניות של לתת גיבוי לשוטרים האלו. התיקון ידרוש אולי יותר מתיקון נפש. יכול להיות שהמשטרה, שפועלת באופן לא תקין, תצטרך לשאת בתוצאות שיכולות להגיע עד לפיצויים – והם לא רוצים להיות במגרש הזה". על דבריו של אבי ילאו אמר עו"ד מתתיהו כי אינו חושב שהמדינה צריכה לכפות שינויים על המשטרה. "לכפות על גוף כמו המשטרה אתה לא יכול ולא רוצה, כי כל כפייה תוביל לתוצאה לא טובה. צריך לפעול מתוך שיתוף פעולה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!