דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט אולימפי / לוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג: "החלטתי שאני נותנת הכל והנה אני בראש הפודיום"

אבישג סמברג, אלופת אירופה בטאקוונדו: "רוצה להעפיל לאולימפיאדה בטוקיו" (צילום: יפעת זיילר)
אבישג סמברג, אלופת אירופה בטאקוונדו: "רוצה להעפיל לאולימפיאדה בטוקיו" (צילום: יפעת זיילר)

אחרי שהוכתרה לאלופת אירופה בטאקוונדו, מספרת סמברג ל'דבר' על הדרך לראש הפודיום: "מכיתה ז' ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות" | מאמנת הנבחרת, נועה שמידע: "יש אצלה משהו מאוד חזק באישיות, ביטחון ואמונה עצמית"

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"כשעלינו לסיבוב הגמר, בהתקפה אחרונה החלטתי שאני נותנת הכל. היא הייתה כל כך איטית שאמרתי לעצמי: 'יאללה אבישג, תני לה בראש, תתני את כל כולך ונעלה לגמר'". כך מתארת אלופת אירופה בטאקוונדו אבישג סמברג, את הרגעים המכריעים בחצי הגמר (עד 49 ק"ג) מור אדיסון הבריטית, אותה היא ניצחה בניקוד הזהב ועלתה לקרב על מדליית הזהב.

סמברג (19) גילתה לאורך כל התחרות יכולות מנטליות יוצאות דופן – היא התגברה על יריבות להן עד כה הפסידה, לא נשברה כשנכנסה לפיגור וניצחה פעמיים בניקוד הזהב.

לוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג עם מדליית הזהב באליפות אירופה (צילום: באדיבות התאחדות הטאקוונדו בישראל)
לוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג עם מדליית הזהב באליפות אירופה (צילום: באדיבות התאחדות הטאקוונדו בישראל)

בקרב על מדליית הזהב פגשה הלוחמת הישראלית את אדריאנה סרזו מספרד וניצחה 11:17. "הייתי בשוק" היא אומרת. "בערב לפני כשראיתי את ההגרלות, קצת התבאסתי, כי אלו שתי ספורטאיות שבעבר ניצחו אותי על שני הקרבות הראשונים. נלחצתי מעט, אבל לא התרכזתי בזה יותר מדי, התרכזתי כל הזמן בצעד הבא והנה אני עומדת על ראש הפודיום, זה היה מטורף, הרגשתי שנלחמתי עד הסוף".

"זה ענף שמשלב בתוכו המון דברים: מהירות, עוצמה, כוח מנטלי מטורף"

טאקוונדו היא אומנות לחימה קוריאנית, המתחרים ממוגנים עם מגני ידיים, רגלים וקסדת ראש. המטרה היא לנצח קרב בכמה שיותר נקודות. זמן הקרב הוא 3 סיבובים, שנמשכים 2 דקות כל אחד. אם בתום שלושה סיבובים הקרב נמצא בשוויון, עוברים לניקוד הזהב. בכפות הרגליים, על מגן הגוף ומגן הראש יש אלקטרודות, כאשר אחת הלוחמות נותנת בעיטה למגן הראש או למגן הגוף היא מקבלת ניקוד.

ניקוד בקרב טאקוונדו (צילום:AP/Matt Dunham | עיצוב: אידאה)
ניקוד בקרב טאקוונדו (צילום:AP/Matt Dunham | עיצוב: אידאה)

סמברג, שגדלה בגדרה, היא חלק מתוכנית הפיתוח של התאחדות הטאקוונדו הישראלית. "זה ענף שמשלב בתוכו המון דברים: מהירות, עוצמה, כוח מנטלי מטורף". היא מספרת על הענף שכבש את ליבה כבר בכיתה א'.

"כילדה הייתי בהמון חוגים: בלט, שחייה וטאקוונדו". מאמן החוג זיהה את הכישרון הטבעי שלה וביקש מהוריה שירשמו אותה לנבחרת הטאקוונדו של גדרה. "אמרתי להם כמה פעמים, אבל הם לא הסכימו, הם אמרו שהוא בטח רוצה עוד כסף". סמברג לא ויתרה ולבסוף שכנעה את אימה להרים טלפון למאמן שהעביר אותה לנבחרת המקומית.

"ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות"

לאחר שהוריה הבינו שבתם בעלת כישרון מיוחד, הם עזרו לה בכל מה שנדרש. בגיל 9 היא עברה למועדון 'שרעבי אומנויות לחימה' בו היא מתאמנת עד היום. היא מספרת על המעורבות של הוריה: "הם היו מסיעים אותי כמעט בכל יום, נשארים שעתיים באימון ומחכים שאסיים. זה לא היה להם קל".

אבישג סמברג בתחרות כילדה: "הייתי מגיעה לבית הספר והייתי חושבת רק על האימון" (צילום: אלבום פרטי)
אבישג סמברג בתחרות כילדה: "הייתי מגיעה לבית הספר והייתי חושבת רק על האימון" (צילום: אלבום פרטי)

"הכל קרה כל כך מהר" אומרת סמברג בהתבוננות לאחור. בגיל 9 היא זכתה לראשונה בתואר אלופת ישראל, הישג שתשחזר מאז עוד 12 פעמים. סמברג הצטרפה לנבחרת הקדטיות של ישראל כשהייתה בכיתה ז'. "כשעליתי לחטיבה, ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות. הייתי מגיעה לבית הספר והדבר הראשון שהייתי חושבת עליו זה האימון ואיך מתחשק לי להיות בתחרות. לא הייתי מרוכזת בשיעורים, כי רציתי להיות במקום אחר".

ככל שהתבגרה, היא נאלצה להתמסר יותר לאימונים ולתחרויות ופחות הגיעה ללימודים, "כשהגעתי בכיתה י"ב לעשות בגרויות, השומר אפילו לא זיהה אותי וסירב לתת לי להיכנס".

"מהרגע הראשון שהיא דרכה על המזרן היא הייתה יוצאת דופן"

"מהרגע הראשון שאבישג דרכה על המזרן היא הייתה יוצאת דופן". מספרת נועה שמידע (38), מאמנת הנבחרת על המפגש הראשון עם סמברג בנבחרת הקדטיות. "היא חזקה, גם מבחינה פיזית, היא קצת היפראקטיבית, היא פלפלית מאוד".

"לפעמים היא חברת נבחרת בעייתית, היא מדברת הרבה באימונים" מספרת שמידע בחיוך. "זאת אומנות לחימה, יש משמעת מאוד גבוהה באימונים ואבישג היא אישיות מושכת תשומת לב".

נועה שמידע: "מבחינת אישיות היה בה משהו בולטת כבר מגיל צעיר" (צילום: יפעת זיילר)
נועה שמידע: "מבחינת אישיות היה בה משהו בולטת כבר מגיל צעיר" (צילום: יפעת זיילר)

הפוטנציאל להפוך יום אחד לאלופת אירופה בלט אצל סמברג כבר בגיל צעיר. "ברור שאצלה היה חומר שאצל אחרות אין, לפחות ברמה של האישיות. היכולת הפיזית לא בלטה בהתחלה, אבל מבחינת אישיות היה בה משהו בולט".

שמידע, שבעוד 3 חודשים תכנס לתפקיד מנכ"לית ההתאחדות לטאקוונדו, גדלה ביישוב הר גילה. היא מספרת שביישוב היה רק חוג אחד, אז כמו כולם גם היא הלכה אליו. "לפני 30 שנה לא ידעו מה זה טאקוונדו וגם מי חשב שילדה הולכת לזה". היא התאהבה בענף ומצאה את עצמה ממשיכה גם כשכולם מסביבה פרשו, והפכה לאחת החלוצות של הענף בישראל.

בגילאי הנערות זכתה שמידע במקום השני באליפויות עולם ואירופה, בבוגרות הגיעה למקום ה-5 באירופה ובעולם. "בדיעבד אני יכולה להגיד שבענף הזה יש שילוב של הרבה אלמנטים שגם נתנו לי ליהנות ממה שאני עושה וגם נתנו לי תחושה שאני יכולה להצליח".

נועה שמידע: "כדי לגדל אלופת אירופה, צריך לייצור תשתית רחבה" (צילום: אלבום פרטי)
נועה שמידע: "ב-15 שנה האחרונות 40% מהענף הן נשים" (צילום: אלבום פרטי)

כדי לגדל אלופת אירופה או מועמדת למדליה אולימפית, צריך לייצור תשתית רחבה של מועדונים, ספורטאיות וספורטאים. "כיום פועלים כ-40 מועדונים ברחבי הארץ, בהם כאלפיים רשומים בהתאחדות וכ-5,000 כולל חוגים" אומרת שמידע ומוסיפה כי, "ב-15 שנה האחרונות 40% מהענף הן נשים. זה משהו שהוא מקור לגאווה כענף ספורט אולימפי וגם כענף לחימה".

"אי אפשר לאמן ספורטאי לבד"

בשונה מהדימוי הלקוח מסרטי אומנויות הלחימה, בו המאמן הישיש ולוחם צעיר מתאמנים לבדם, שמידע טוענת שהאיכויות של סמברג בלטו בעיקר בזכות הקבוצה. "אי אפשר לאמן ספורטאי לבד. אם לא הייתה קבוצה שעוטפת אותה מגיל 12 עד 16, עם 4 עד 7 בנות שנמצאות איתה במחנות, מתאמנות איתה ומתחרות מולה, היא לא הייתה מגיעה למה שהיא היום".

מה גרם לה לזכות באליפות אירופה?
"היא עשתה דברים מדהימים שמעט ספורטאים יכולים לעשות. היא חזרה מפיגור פעם אחר פעם. בגמר, ב-30 השניות האחרונות היה פער ממש משמעותי נגדה והספרדייה ממש עמדה מעולה, זה היה נראה בלתי אפשרי והיא עשתה את זה. לא משנה כמה שאת מנסה לאמן ספורטאי, בסוף יש שם משהו אצלה שהוא מאוד חזק בפנים, ביטחון ואמונה עצמית. יש לה אישיות מאוד מיוחדת".

אבישג סמברג: "רוצה להעפיל לאולימפיאדה בטוקיו" (צילום: אלבום פרטי)
אבישג סמברג. "ברור שאצלה היה את חומר שאצל אחרות אין" (צילום: אלבום פרטי)

עולם הספורט נכנס בשנה האחרונה לסחרור עמוק עם ביטול התחרויות הבינלאומיות והאולימפיאדה שנדחתה בשנה. סמברג המשיכה להתאמן קשה עד שהתגייסה לצבא בחודש מאי האחרון. "פתאום הרגשתי שמשהו בחיים כל כך חסר, הכל היה בלי ודאות, שכבר היה לי קשה לשמור על אותה שגרת האימונים" היא מספרת. "לאחר חודש בצבא ידעתי מה אני רוצה – להעפיל לאולימפיאדה בטוקיו".

בחודש מאי תתקיים תחרות הקריטריון, במהלכה ינסו אבישג סמברג וסגן אלוף אירופה (עד 68 ק"ג) נמרוד קרביצקי להגיע לאחד משני המקומות הראשונים, כדי לזכות בכרטיס לאולימפיאדה בטוקיו. שמידע מאמינה שזה אפשרי ומסמנת מטרה נוספת: "אנחנו כענף מצהירים על כך שהמטרה שלנו היא מדליה אולימפית, בעיני זאת מטרה ריאלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!