דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ריו – חג או מטרד?

אני צופה במשחקים האולימפיים (המכונים בישראל "אולימפיאדה") מאז מוסקבה 1980, ובריו זו תהיה הפעם העשירית. בשנות ה-80 לא היה ספק בכלל שאולימפיאדה היא אירוע הספורט החשוב ביותר ואחריה בא המונדיאל.

בימי הערוץ היחיד אלה היו שני אירועי הספורט הבינלאומיים המרכזיים, מה שבא לידי ביטוי בסיקור נרחב וחריג במונחים של אז. בשנות ה-90 חדרו לחיינו ערוצי הכבלים והלוויין ומבול של אינספור שידורי ספורט יומיומיים ולפתע נוצר שובע במקום רעב לעוד ועוד דרמות וגיבורים.

רוב הגמרים באתלטיקה ושחייה, שנחשבים לענפים מובילים לצד התעמלות, משודרים בשעות נוחות לקהל בצפון, והפעם גם דרום, אמריקה משיקולים כלכליים ותכתיבים של ספונסרים

משחקי ריו, שייפתחו בסוף השבוע הקרוב, ישודרו בערוץ הספורט ולא בערוצי ברודקאסט, חלקם בערוצים בתשלום, וזהו מצב חסר תקדים, שללא ספק יביא לרייטינג נמוך יחסית, מה עוד שאירועים מרכזיים רבים ייערכו בשעות הלילה המאוחרות. רוב הגמרים באתלטיקה ושחייה, שנחשבים לענפים מובילים לצד התעמלות, משודרים בשעות נוחות לקהל בצפון, והפעם גם דרום, אמריקה משיקולים כלכליים ותכתיבים של הספונסרים לוועד האולימפי הבינלאומי והוועדה המארגנת.

העניין שלי בספורט לא פג עם השנים, להיפך, אבל התרכז במספר מצומצם של ענפים, בעיקר כדורגל. הטורניר האולימפי אינו נחשב לבעל איכות גבוהה, בשל מגבלות של פיפ"א שנועדו למנוע ממנו להתחרות בפופולריות עם המונדיאל. אתלטיקה ושחייה משודרים הפעם בשעות לא נוחות ואין לי כוונה לבלות לילות מול המסך. אעקוב בבוקר ובערב אחרי מה שיקרה.

הסיקור התקשורתי המוגבר גורם לניפוח מיותר של תופעות שוליות או אקזוטיות במטרה ליצור באזז ולהשיג כמות מקסימלית של קליקים

פרספקטיבה חשובה נוספת בכל ארבע שנים היא הספורטאים הישראליים. מדובר במרדף קבוע אחרי מדליה, שהוכתר בהצלחה לראשונה בברצלונה 1992 וברציפות עד בייג'ין 2008. בלונדון 2012 המשלחת חזרה בלי שום מדליה ועם תחושת אכזבה קשה. בתקשורת תרגמו זאת ל"כישלון חרוץ" כאילו לא מדובר בספורטאים שהוכיחו את עצמם ושחלקם זכו במדליות באליפויות עולם ואירופה.

הפוקוס התקשורתי על המשחקים האולימפיים ותדירותם הנמוכה (אליפות עולם נערכת בחלק מהענפים בכל שנה, ובאחרים מדי שנתיים) הופכים את המדליה ליוקרתית יותר לפחות מבחינת הקהל (לכאורה: מדליה אולימפית עדיפה על שתיים באליפות עולם). הסיקור התקשורתי המוגבר גורם לניפוח מיותר של תופעות שוליות או אקזוטיות במטרה ליצור באזז ולהשיג כמות מקסימלית של קליקים. ריבוי הענפים יוצר כר פורה לאינספור סיפורים אקזוטיים, רובם לא מעניינים לדעתי, על ענפים שביום רגיל אינם אומרים דבר לחובב הספורט הישראלי הממוצע (בדמינטון, שחייה צורנית, רכיבה על סוסים וכו'). כך אני נותר עם שבועיים של מעט אירועים מרתקים באמת (עוקב גם אחרי הכדוריד), וציפייה לשלל קוריוזים, דאחקות, לעג לרש, כותרות בומבסטיות ואווירת שדה קרב ("תביאו לנו מדליה!!!"). נקווה ששדה הקרב יישאר בתחום הספורט ולא יבוא לידי ביטוי בפיגועי טרור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!