דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בסוריה / בניגוד להסכמות הצבא הסורי השתמש שוב בנשק כימי נגד אזרחים

33 בני אדם נפגעו מהגז בעיירה סרקיב. השימוש בגז הוא הפרת ההסכם שנחתם לפני שנתיים, לפיו אם יהיה שימוש בגז, למעצמות זכות להתערב, ואף להפיל את המשטר.

כוחות של Syria Civil Defence מפנים אזרחית בחאלב 8.6.2016  צילום: AP
כוחות של Syria Civil Defence מפנים אזרחית בחאלב 8.6.2016 צילום: AP
אוריאל לוי

הצבא הסורי שוב השתמש בנשק כימי כלפי אזרחים, כך עולה מדיווחים של ארגוני זכויות אדם שונים הפועלים בסוריה. על פי הדיווחים שפורסמו אתמול (שלישי), מסוק צבאי הפיל מיכלים של גז כלורין על העיירה סרקיב, שבמחוז אידליס. 33 בני אדם, מרביתם נשים וילדים, נפגעו משאיפת הגז הרעיל. פרשנים שונים רואים במתקפה הכימית  מתקפת נקמה של אסד. שלשום (שני) הופל מסוק של הצבא הרוסי סמוך לעיירה, וכל חמשת אנשי הצוות שהיו עליו נספו.

כאן ניתן לראות את מפת האזור בו השתמש הצבא הסורי בגז.

Syria Civil Defense, הארגון הראשון שדיווח על המתקפה הכימית, פרסם תמונות של תינוקות מונשמים במסכות חמצן, וסרטון בו נראים מספר גברים המתאמצים לנשום כשמסכות חמצן עוטפות את פניהם. הארגון, אשר מגדיר את עצמו נייטרלי במלחמת האזרחים, חילץ נפגעים מהמתקפה וטען כי להערכתו מדובר בגז כלורין אך אין בידיו את האמצעים להוכיח זאת.

ממשלות סוריה ורוסיה, המבצעות התקפות אוויריות במחוז אידליב, הכחישו בעבר כי הן משתמשות בנשק כימי. שר ההגנה הרוסי התייחס אתמול להפלת המסוק ואמר כי מסוק התובלה מסוג Mi-8 היה בדרכו חזרה לבסיס חיל האוויר בלטקיה, לאחר שסיפק ציוד הומניטרי לתושבי חאלב. אף ארגון לא לקח אחריות על הפלת המטוס הרוסי.

על פי ההסכם, אם יהיה שימוש בנשק כימי יופעל פרק 7 של אמנת האו"ם לפיו המעצמות יהיו אחראיות להחליף את המשטר בסוריה, גם אם ידרש לפלוש למדינה לשם כך.

הצבא הסורי השתמש בנשק כימי מספר פעמים בשנים האחרונות. המתקפה הקטלנית ביותר התבצעה בע'וטה, סמוך לדמשק, באוגוסט 2013, ונספו בה כ-1400 בני אדם. במתקפה בע'וטה השתמש הצבא הסורי בגז סארין, ובעקבותיה נחתם הסכם פירוק הנשק הכימי בסוריה. בכפוף להסכם, פונו מסוריה במהלך שנת 2014 מעל 1,000 טונות של גז חרדל, סארין ו-VX. מאז ההסכם נרשמו מספר דיווחים בהם השתמש הצבא הסורי בגז כלורין בהתקפותיו. הכלורין הוא הגז הראשון בו נעשה שימוש כנשק כימי; בשנת 1915, במהלך מלחמת העולם הראשונה, החלו הגרמנים להשתמש בנשק זה בכדי לקטול את אויביהם. השימוש בכלור לצרכי מלחמה נאסר על פי "אמנת הנשק הכימי" עליה חתמה סוריה ב-14 באוקטובר 2013.

הסכם פירוז הנשק הכימי מסוריה שנחתם בין רוסיה לארה"ב, הורה על פירוז מלא של סוריה מנשק כימי וכן עצירת אפשרויות הייצור והפיתוח של חומרי לחימה כימיים בעתיד. על פי ההסכם, אם יהיה שימוש בנשק כימי, יופעל פרק 7 של אמנת האו"ם, לפיו המעצמות יהיו אחראיות להחליף את המשטר בסוריה, גם אם ידרש לפלוש למדינה לשם כך. הדיווחים האחרונים מצביעים על שימוש בגז כלור, שאינו נכלל ברשימת החומרים המפורזים במסגרת ההסכם. בינתיים דיווחים אלו אינם זוכים ליחס משמעותי מצד העולם ולא עלתה בגלוי האפשרות להפעיל את פרק 7 באמנת האו"ם.

חאלב לאחר הפגזות במאי האחרון. צילום ארכיון: AP
חאלב לאחר הפגזות במאי האחרון. צילום ארכיון: AP

המצור בחאלב

בתוך כך, ברית אירגוני המורדים בחאלב, פתחה ביום ראשון במתקפה גדולה בניסיון לשבור את המצור שהוטל על פרווריה המזרחיים של העיר, המצויים תחת שליטתם. בפרוורים אלה חיים כרבע מיליון אזרחים, והם נצורים מאז אוקטובר 2013, אלא שעד השבוע האחרון הצליחו לשמור על פתח קטן דרכו הכניסו מזון, תרופות, ציוד ותחמושת. כפי שדיווחנו, בשבוע שעבר כבשו צבא סוריה, החיזבאללה ובני בריתם את הפתח היחיד ומאז הם מטילים מצור מלא על שכונות אלה.

שישה בתי חולים הופצצו באותה המתקפה, בה השלים צבא סוריה את המצור על העיר. ברית המורדים בחאלב כוללת בין היתר את הארגונים האסלאמיסטיים ג'בהאת א-נוסרה, אחרר א-שאם, ג'איש פתאח, ג'איש אל אסלאם, גדודי סאפווה, גדודי שאם, ונתמכת בידי "המועצה הלאומית הסורית", ארגון גג של האופוזיציה הסורית. המתקפה של המורדים מתנהלת בחיפוי של ירי ארטילרי ופצצות מרגמה ומלווה בטנקים ונגמ"שים.

שר הבטחון הרוסי טען שלשום (שני) כי 800 מורדים נהרגו, ו-14 טנקים, 10 נגמ"שים ו-60 כלי רכב נוספים ששמשו את המורדים נהרסו. אחרר א-שאם דיווחו כי 80 חיילי צבא סוריה ובני בריתם נהרגו ו-7 רכבים נהרסו. ארגון זכויות אדם סורי היושב בלונדון דיווח כי צבא סוריה וחיל האוויר הרוסי הרגו ביממה האחרונה 30 אזרחים ביניהם 7 ילדים ו-3 נשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!