דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שדרות

חברה / סערה סביב פוסט של צעירה משדרות נגד הומופוביה הובילה לשיחת נפש עם רב הגרעין התורני בעיר

נטע בלחנס התייחסה להצהרת הרב נגד שינוי טפסי הרישום לגן כך שיכילו את קהילת הלהט"ב, וזכתה לתגובות קשות | בשיחה פנים אל פנים שיזמה בין השניים הדברים נראו אחרת: "היו הרבה אי הסכמות, אבל חשתי אהדה, הוא אדם מדהים"

נטע בלחנס (צילום: אלבום פרטי)
נטע בלחנס (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

"כשהתיישבתי מולו השיחה זרמה, למרות שהטחתי בו שהוא לא יכול להתבטא ככה, להשתמש בכח שלו ככה להפיץ שנאה. אמרתי לו, 'יש לך קהילה של 700 משפחות, תפיץ אהבה'", כך מתארת נטע בלחנס (31) ילידת שדרות ולסבית, את השיחה המרגשת של עם רב הגרעין התורני בשדרות.

הרקע לשיחה המפתיעה בין השניים הוא סערה שהתחוללה בעיר בשבוע שעבר סביב החלטת עיריית שדרות להתאים את טפסי ההרשמה לגנים לעוד סוגי משפחות, ולכתוב בטפסי ההרשמה לגנים הורה 1 והורה 2. כשהדבר הגיע לרב הגרעין התורני בעיר, דרור טויל, הוא שלח הודעת תפוצה בה הוא מבקש כמחאה לא להירשם לגנים עד שהדבר יתוקן.

"לתדהמתנו בטפסי הרישום לגנים מצאנו נוסח של: הורה 1 הורה 2. לא אנושי, לא יהודי, לא תורני", הוא כתב, "עקב כך נפסיק כולנו להירשם. עושים מאמץ לתיקון הדבר ומבקשים שיתוף פעולה שלכם".

בעקבות ההודעה בלחנס כתבה פוסט זועם בפייסבוק. "כתבתי שבגלל אנשים כמוהו יש אחוז מתאבדים גבוה במגזר הדתי הלהט"ב, שאני בזה לו ונגעלת ממנו, מילים קשות. שדרות היא עיר קטנה, הפוסט עף, תוך רבע שעה קיבלתי תגובות עם קללות, איומים מהגרעין התורני, אנשים שאני לא מכירה". אחרי כמה שעות מחליטה בלחנס להוריד את הפוסט, ובבוקר למחרת היא קמה עם ידיעה ברורה שהם צריכים לדבר.

"התקשרתי אליו אחרי שלא ישנתי כל הלילה, חשבתי הרבה מה אגיד. הצגתי את עצמי, וסיפרתי לו שאני לסבית וחלק מהקהילה ושההודעה שלו מאוד מאוד פגעה בי. דיברנו חצי שעה. הוא היה מאוד קשוב אלי, התנצל על מה שזה יצר אבל לא על מה שכתב.

זה היה יום שישי ואני חופרת, ויודעת שהוא קצר בזמן, אמרתי לו 'הבנאדם היחיד שאני מכירה שהוא לא אנושי זה היטלר'. והוא סיפר שהוא מכיר את כל הסיפורים, מכיר תלמידים כאלה, ואמר לי שאני לא פחות טובה מאף אחד אחר. היתה שיחה מאוד לבבית והוא היה אדיב, למרות שהיה טעון. בסוף ביקשתי להיפגש, והוא הסכים".

היא והרב קבעו להפגש ביום שלישי, ובלחנס מעידה על עצמה שהתכוננה טוב למפגש, למרות שהגיעה בלי ציפיות. בכל זאת היתה לה תקווה אחת – "גם אם אני לא אשנה את ההחלטה שלו, שאני אשב לו בראש".

"אמרתי לו שברגע שכתוב אבא ואמא אני וכל החברים שלי נפגעים, זה לא פוגע כשכתוב הורה 1 והורה 2. אתם חושבים שאתם נותנים לגיטימציה? כי בלי הלגיטימציה שלך לא הייתי קיימת? הלגיטימציה צריכה לצאת לך מהלקסיקון".

"אמרתי לו 'אתם לא בוחרים נכון את המלחמות שלכם'. אמרתי לו שבמידה והם יחליטו להמשיך להילחם, יהיו נגדם הפגנות. אתם במגזר הדתי דורשים שיכבדו אתכם, אבל זה לא יעבוד ככה, כי גם אותנו צריך לכבד. בסוף הוא אמר שהוא למד ממני המון, אבל ביקש שאשים לב לצורת הניסוח. לא בטוח שלא אטעה שוב בעתיד אבל אני יודעת שהוא בנאדם מדהים".

"אמרתי לו שהוא לא חייב לקבל אותי, אבל הוא צריך להכיל אותי. ההבדל הוא שלקבל זה לתמוך – ולהכיל זה להשלים עם העובדה שהדברים קיימים". בלחנס מספרת על השיחה עם הרב בהתלהבות, מתארת אותה כחמה אך גם טעונה. וכשהיא מדברת היא מייצגת את עצמה, אבל זוכרת שיש מאחוריה קהילה שלמה. "היו הרבה אי הסכמות, אבל חשתי אהדה, אנרגיות טובות, והוא ממש הקשיב. אדם מדהים", היא מסכמת.

"באנו בלב פתוח, לא שיניתי אותו והוא לא אותי"

בסופו של דבר הטפסים לא ישונו, ונראה שגם בעקבות המפגש של הרב עם בלחנס האיום על אי ההרשמה של הגרעין התורני לגנים הוסר, גם אם לא פומבית. הפתרון, ככל הנראה, יהיה להוסיף ביד אמא ואבא במקום בו כתוב הורה 1 והורה 2, פתרון שבלחנס מקווה שייושם באופן פורמלי בשנה הבאה.

"המבחן הגדול יהיה בטפסים הבאים – מצידי שיהיה כתוב האב והאם למעלה והורה 1 הורה 2 למטה, מעניין אותי שלא תהיה הדרה של קהילה שלמה", היא אומרת.

את ילדיה היא מתכוונת לגדל בעיר, שיותר ויותר נפתחת לקהילת הלהט"ב. "אנחנו עדיין בפריפריה, אבל יש שינוי גדול מאוד בקבלה של העיר הזאת. הבטחתי לאמא שלי ז"ל, אחרי שיצאתי מהארון, להביא ילדים ואני מתכוונת לעמוד במילה שלי. גם לה היה קשה בהתחלה, וחששה ממה יגידו ואיך יתייחסו, הפתיחות כאן היא אחרת, אבל כן מקבלים".

את הצעד שעשו ביחד, הרב טויל והיא, בלחנס לא מגדירה כתמיכה בקהילת הלהט"ב. "אני לא מחפשת את התמיכה, שזה לא ישתמע ככה. אבל הוא הכיל. בשורה התחתונה שנינו באנו בלב פתוח, לא שיניתי אותו והוא לא שינה אותי", היא אומרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!