דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הורות

דעות / שוויון בהורות מתחיל בחוקי העבודה

לין דרור קוראת לחקיקה שתאפשר איזון בין הבית לעבודה ותעודד שוויון תעסוקתי. "חוסר ההתייחסות החברתית לחשיבות הנוכחות של האב בחיי ילדיו, כמוה כהתייחסות לאב כאל תורם זרע או בייביסיטר"

למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: קובי גדעון / פלאש 90.
למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: קובי גדעון / פלאש 90.
לין דרור

"איזה יופי שהוא עושה בייביסיטר!", את המשפט הזה, שדי הימם אותי, שמעתי דווקא בסמינר לצעירות וצעירים של ההסתדרות ונעמ"ת, אשר עסק בשוק העבודה. בן-זוגי ואני השתתפנו בו עם בתנו, שהייתה אז בת תשעה חודשים. כדי שנוכל להפיק את המקסימום מהסמינר עשינו, בן-זוגי ואני, תורנות בכניסה להרצאות ולפעילויות. כשהגיע תורי להיכנס להרצאה, אישה שישבה לידי שאלה "ואיפה הנסיכה?" עניתי לה "בחוץ, עם אבא שלה", ואז היא הלמה בי עם המשפט הנ"ל.

מובן שכוונתה הייתה להחמיא על המעורבות של בן-זוגי אך בפועל השתמע מדבריה שאני צריכה לומר תודה שיש לי בן-זוג שמאפשר לי להשתתף בהרצאה ומוכן לשמור על הילדה. הרשו לי לשאול, אין זה מובן מאליו שאב ירצה להיות מעורב בחיי ילדיו? שאב ייטול חלק שווה בגידול הילדים? שהטיפול בילדים והיציאה לעבודה צריכה להיות מחולקת באופן מאוזן בין ההורים? אבל איך מצופה מהורה לעשות זאת כאשר התפישה החברתית וחוקי העבודה אינם מטפחים הורות משמעותית ושווה עבור שני בני הזוג? האמירה האינסטינקטיבית, אך האומללה של אותה אישה מבטאת בדיוק את הפער בין הרצוי והמצוי ביחסי הגומלין בין ההורות ושוק העבודה בישראל.

עמדת ארגון העבודה הבין-לאומי היא שאורך חופשת הלידה צריך להיות לפחות 14 שבועות, תקופה אשר תאפשר לאם להתאושש, שתעודד להנקה ושתאפשר יצירת קשר משמעותי עם הילד וכל זאת מבלי לפגוע בכושר העבודה וההשתכרות של האם. בישראל, החוק מעניק את המינימום המומלץ, כלומר 14 שבועות בתשלום. לאחר מכן, היולדת נאלצת להישאר עם התינוק על חשבונה. ומי מאיתנו יכולה להרשות זאת לעצמה מבחינה כלכלית? ואם נודה על האמת, תקופה של שלושה חודשים אינה מעודדת הנקה או מאפשרת טיפוח קשר משמעותי בין הורה לילדיו, ולחלק מהנשים, גם לא מאפשרת התאוששות אמתית.

עצם הקריאה לתקופה זו "חופשת לידה" חושפת את היחס הפטריארכלי הישן למהות הצורך בזמן זה. זו לא חופשה כלל. מהות התקופה היא בעיקרה הטיפול ברך הנולד ובכך גם האב יכול לקחת חלק, בייחוד כדי לאפשר לאם לשוב לעבודה בראש שקט. החוק לעבודת נשים קובע כי האב זכאי לצאת לחופשת לידה במהלך יתרת חופשת הלידה שנותרה לאם מתום ששת השבועות הראשונים שלאחר יום הלידה. אך כאשר חופשת הלידה בתשלום מוגבלת ל-14 שבועות, זה כלל לא מציאותי. מדוע שהאם תוותר על זמן האיכות הקצר גם כך עם תינוקה? ואיך החברה תגיב לכך שהיא "נטשה" את העולל ושהאב נשאר בבית במקום לעבוד? לתיקון החוק המאפשר לאב חופשת לידה אין השפעה מהותית, גם בשל אורך חופשת הלידה בתשלום וכן מבחינה חברתית, שכן התפיסה הרווחת היא עדיין חלוקת התפקידים המסורתית, שבה האם דואגת לבית והאב לפרנסה, גם אם לא באופן מוצהר, אלא רק בתודעה החברתית.

לאחרונה עלו בכנסת מספר יוזמות לעידוד הורות משמעותית ושוויונית, למשל החוק לחמישה ימי חופש לאב עם לידת תינוק, של ח"כ תמר זנדברג והצעת החוק לחופשת לידה להורים של ח"כ מרב מיכאלי, שמקדמת את המודל הסקנדינבי, בו ישנה חופשת לידה מנדטורית לגבר ובתשלום. נכון שיש בהצעות חוק אלה בכדי להוביל שינוי חוקי, אך כדי לקדם שינוי אמתי, צריך קודם כל ולפני הכל הסכמה כי הורות היא אחריות וזכות של שני ההורים, ובמקביל יש לטפח שוויון הזדמנויות אמתי בעולם העבודה.

חוסר ההתייחסות החברתית לחשיבות הנוכחות של האב בחיי ילדיו, כמוה כהתייחסות לאב כאל תורם זרע או בייביסיטר. הגיע הזמן שניקח ברצינות את התפקיד שלנו כהורים ומחנכים. הורות פעילה של שני בני הזוג תוביל לחינוך טוב יותר של דור העתיד, תאפשר לאם וגם לאב ליצור איזון טוב יותר בין הבית לעבודה וכן תעודד שוויון תעסוקתי עבור נשים. גם אם יש נשים שמעוניינות להותיר את המצב על כנו, כאשר הן המטפלות העיקריות בבית ובילדים והאב הוא המפרנס העיקרי, זה עניין וזכות שלהן, אך לדעתי, חובה לתת להן ולבני זוגן גם את האופציה לאיזון אחר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!