דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד המנופאים

עבודה מסוכנת / שני אירועים של פגיעת מנוף בקו מתח גבוה הסתיימו ללא נפגעים

שני האירועים התרחשו באתרי בנייה שונים בארץ - האחד בעכו והשני בפתח תקווה. ארגון מפעילי עגורן צריח דיווח כי מדובר בתופעה שכיחה וכי מפעילי המנופים לא מצוידים באמצעי הזהירות הדרושים.

עגורן (תמונת ארכיון). צילום: סרג' אטל / פלאש 90.
עגורן (תמונת ארכיון). צילום: סרג' אטל / פלאש 90.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כבל של מנוף באתר הבנייה 'מנרב על הים' שמול מלון חוף התמרים בעכו, פגע אתמול (רביעי) בקו מתח גבוה. בתחילה היה חשש לשלומו של המנופאי, אך הוא חולץ לבסוף בריא ושלם.

עובד באתר הבנייה סיפר ל'דבר ראשון' כי "שמענו בום. לידינו יש פסי רכבת, וחשבתי אולי זו תאונת רכבות. הסתובבתי וראיתי את הכבל של המנוף תקוע על כבל החשמל". לדבריו, יצרו העובדים קשר עם המנופאי שאישר כי הוא בסדר. "הוא שם קרש מתחת לרגליים ולא זז. אמרנו לו לא לגעת בשום דבר כי חששנו שיש זרם במנוף ושהוא יתחשמל".

בעקבות הפגיעה,  הופסקה אספקת החשמל למלון ולאזור התעשייה הסמוכים. אנשי חברת החשמל הגיעו למקום, ניתקו את זרם החשמל ואפשרו לכוחות הכיבוי וההצלה להרחיק את כבל המנוף מקו החשמל. אחרי פינוי המנופאי,  חיברו עובדי החברה את האזורים המנותקים לרשת החשמל באמצעות קו מקביל, ובהמשך יתקנו את קו המתח הגבוה שנפגע.

אירוע נוסף של פגיעת כבל מנוף בקו מתח גבוהה אירע היום גם בפתח תקווה. גם באירוע זה לא נפגע מפעיל המנוף. רועי וינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח, הסביר ל'דבר ראשון' כי מדובר, לצערו, בתופעה שכיחה, וכי רק לפני כחודש וחצי ארעו מקרים דומים גם בירושלים ובאשדוד.

לדבריו, הפגיעה בקווי מתח גבוה נגרמת פעמים רבות בשל איבוד השליטה על המנוף ברוח. "הנושא של הרוח משפיע מאוד על מנופים, בעיקר ליד הים", הסביר, "כשיש רוח חזקה הבלמים לא תמיד יכולים לעצור, בטח תוך כדי תנועה".

לטענת ויינשטיין, החוק אוסר על מנופאים לעבוד ברוח חזקה מ-45 קמ"ש, והתקן מחייב התקנת שבשבת רוח על המנוף לבדיקת מהירות הרוח וכיוונה. יחד עם זאת, ברוב המוחלט של המנופים לא מותקנת שבשבת כזו. "למרות שבינואר נפלו שישה מנופים בשל מכות רוח, עדיין לא נותנים לנו את האפשרות לבדוק את מהירות הרוח כדי לדעת אם העבודה בטוחה לנו ולסביבה".

"דבר נוסף שלא ברור מדוע לא היה במנוף" אמר, "זה גובל מרחק, שלא יאפשר הגעה לקו מתח גבוה". הגובל הוא מנגנון במנוף, המגביל את הזזת הכבל באופן שלא יאפשר לו לבוא במגע עם קווי החשמל. נראה שהגובל במנוף זה לא הותקן או בוטל.

וינשטיין מסביר גם כי קיים קושי לזהות את קווי החשמל הצרים. לדבריו בחלק מאתרי הבניה, קווי החשמל מסומנים באופן בולט, המקל על המנופאי לראות אותם מהגובה, וראוי לסמן את כלל קווי המתח הגבוה שבקרבת אתרי בניה באופן זה.

"החוק אומר שצריך לשמור על מרחק של חמישה מטרים וחצי מקו המתח הגבוה, זה נשמע המון. אבל מגובה של 75 מטר, זה עניין של שני קליקים בידית", סיכם.

מחברת החשמל נמסר כי טרם תחילת הבנhיה, חייבים היזמים לפנות לגורמי התשתיות הרלוונטיים באזור, ובכללן חברת החשמל, הרשות המקומית, כבלים, ביוב ומים, לבקשת אישורי בניה, הנחיות והדרכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!