דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוניליוור

בריאות הציבור / "אנו מבקשים מכלל הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות המופיעות מטה"

כך נמסר אתמול (חמישי) מחברת יוניליוור המשווקת את המוצרים בהם התגלה חשש להמצאות נגיף הסלמונלה. ממשרד הבריאות נמסר: "התנהלות רשלנית של החברה" וכי "זן זה של סלמונלה אינו חריג או אלים".

מדף קורנפלקס תוצרת תלמה ברשת שיווק. צילום: דבר ראשון / גרפיקה מתוך דף הפייסבוק של תלמה.
מדף קורנפלקס תוצרת תלמה ברשת שיווק. צילום: דבר ראשון / גרפיקה מתוך דף הפייסבוק של תלמה.
מיכל רוזן

חברת יוניליוור הורתה אתמול (חמישי) להוריד מהמדפים את מוצריה מחשש להימצאות נגיף הסלמונלה. שלושת המוצרים הם קורנפלקס של אלופים, קורנפלקס בד"ץ וקוקימן. הודעה נמסרה מהחברה למשרד הבריאות. יש לציין כי במהלך השבוע האחרון חברת יוניליוור חזרה והודיעה כי אין חשש להימצאות חיידקים מסוכנים במוצריה ושהמוצרים הנגועים הושמדו. החיידק שנמצא בקורנפלקס הוא סלמונלה אלטונה (salmonella altona).

כאמור בהודעת חברת יוניליוור שפורסמה אתמול נכתב כי היא "מבקשת ליידע את קהל צרכניה כי בהמשך לפרסום בדבר סדרות מוצרי דגני בוקר שבהם נמצא זיהום בסלמונלה, ובעקבות פנייה צרכנית, מצאנו כי כמות של 240 יחידות קורנפלקס בד"ץ 750 גרם מיום ייצור 27 ביוני 2016, יצאו אל השוק. כתוצאה מכך ומטעמי זהירות אנו מבקשים מכלל הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות המופיעות מטה".

הודעה לצרכנים מתלמה. מתוך דף הפייסבוק של תלמה.
הודעה לצרכנים מתלמה. מתוך דף הפייסבוק של תלמה.

להלן פירוט המוצרים:

תאריך ייצור 26.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס של אלופים, 750 גרם.

תאריך ייצור 23.6.2016 וגם 27.6.2016 עד 29.6.2016, סימון מכונה B, קורנפלקס בד"ץ, 750 גרם.

תאריך ייצור 29.6.2016 עד 30.6.2016, סימון מכונה B, קוקומן צדפים, 750 גרם.

צרכנים אשר יש ברשותם מוצר מהרשימה, מתבקשים שלא לצרוך אותו ולפנות למוקד שירות הצרכנים של יוניליוור בטלפון 1-800-780-780 לקבלת מוצר חלופי ואיסוף המוצר שברשותם.

עוד נמסר כי "יוניליוור דיווחה מייד למשרד הבריאות על האירוע ונסיבותיו נבדקות על-ידי החברה. הנהלת יוניליוור פועלת ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה".

כך תזהו מוצר נגוע. מתוך דף הפייסבוק של תלמה.
כך תזהו מוצר נגוע. מתוך דף הפייסבוק של תלמה.

על פי YNET החברה החלה באיסוף המוצרים לאחר שצרכנית הודיעה לחברה כי רכשה מוצר בפתח תקווה מאותם תאריכי ייצור שפורסמו לפני מספר ימים כמזוהמים וכי החברה פרסמה שלא יצאו מהמפעל.

בהודעה שפרסם משרד הבריאות נכתב כי המקרה הוא תוצאה של "התנהלות רשלנית של החברה הן כלפי הציבור והן כלפי משרד הבריאות". עוד נכתב בהודעה כי צוות מקצועי בכיר בראשות פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור ואינג' אלי גורדון, מנהל שירות המזון, יצא ביום ראשון למפעל לבצע ביקורת מקיפה שתכלול חקירה של הסיבות לזליגת המוצרים לשוק ונטילת דגימות מעבדה מהמוצרים החשודים כמזוהמים, מרצפת הייצור ומדרכי השיווק, וכי מטרת הביקורת היא לבחון את התנהלות המפעל. במקביל שוקל משרד הבריאות לנקוט בכלים המשפטיים העומדים לרשותו, לרבות ביטול היתר GMP לחברה.

בהודעתו הדגיש משרד הבריאות כי כעת אין עלייה בתחלואה בסלמונלה אולם המעקב אחר תחלואה בסלמונלה ואחר בידודים של סלמונלה אלטונה במעבדה המרכזית של משרד הבריאות יימשך ומשרד הבריאות ימשיך ויעדכן את הציבור באופן שוטף בכל התפתחות. עוד הדגיש המשרד כי זן זה של סלמונלה אינו חריג או אלים ועלול לגרום לשלשולים או חום, וכי במידה ומופיעים תסמינים יש לפנות לרופא המטפל.

מנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל פרסמה הבוקר הודעה מיוחדת בה נכתב: "אני מתנצלת מעומק לבי על האירועים האחרונים. תמיד בטחתם בנו ואני רוצה לשוב ולהדגיש בפניכם את מחויבותנו לספק לכם מוצרים באיכות הגבוהה ביותר ובשקיפות מלאה".

"אנו מתנצלים על כך שהודענו בטעות כי אף מוצר מהסדרה הפגומה לא הגיע לשוק", הוסיפה גבריאל. בנוסף, התייחסה המנכ"לית לדיווח שהגיע אל החברה מצרכנית שהתריעה כי מוצרים פגומים נמכרים ברשתות השיווק: "אנו חוקרים לעומק כיצד מוצרים אלו הגיעו למדפים, למרות הצעדים שנקטנו כדי למנוע זאת. אנו פועלים לאיסוף המוצרים שהופצו ונוקטים בכל האמצעים על מנת להסיר מהמדפים את המוצרים הפגומים. אנו נפיק את הלקחים הנדרשים ונרענן את כל הנהלים בהתאם לתוצאות הבדיקה".

הודעת משרד הבריאות: זן זה של סלמונלה אינו חריג או אלים ועלול לגרום לשלשולים או חום. במידה ומופיעים תסמינים יש לפנות לרופא המטפל.

רופאי בריאות הציבור התייחסו אתמול להודעת יוניליוור וכתבו כך: "כולנו הצטערנו לשמוע הלילה שהחשש התממש וכן שווקו לציבור סדרות דגנים בהם נמצא זיהום בסלמונלה. המשבר מהווה גם הזדמנות, וחקירה יסודית ושקופה של כל ההיבטים במקרים מסוג זה היא חיונית לצורך מניעת מקרים דומים בעתיד והגנה על בריאות הציבור. לכן התרענו לפני מספר ימים כי לא ניתן לשלול בוודאות כי מוצר מזוהם שווק לציבור וכי יש לדווח על אירועים מסוג זה בשלב מוקדם. השיקול המוביל בשיגרה ובוודאי בחירום, חייב להיות בריאות הציבור, ולא שיקולים אחרים.

עוד הוסיפו הרופאים כי "האירוע המתגלגל ממחיש את הצורך בשקיפות מלאה מצד יצרני המזון במקביל להשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור בישראל."

הודעה לצרכנים מתלמה שפורסמה טרם הגילוי כי מוצרים חשודים נמכרו ברשתות השיווק. מתוך דף הפייסבוק של תלמה.
הודעה לצרכנים מתלמה שפורסמה טרם הגילוי כי מוצרים חשודים נמכרו ברשתות השיווק. מתוך דף הפייסבוק של תלמה.

גם ח"כ איציק שמולי, יו"ר שדולת הבטיחות, הגיב לפרסום על איסוף המוצרים החשודים כמזוהמים מהדפים: "מהרגע הראשון טענתי שלא ניתן להסתמך על הודעת החברה כי בוודאות לא דלפו מוצרים מזוהמים למדפים, במיוחד לאחר מדיניות ההסתרה שהפגינה. במקום לנסות ולהשתיק את הביקורת, משרד הבריאות היה חייב להקשיב לה. מדיניות הרגולציה העצמית קרסה וזו ההוכחה שהיא מסכנת את בריאות הציבור."

שמולי הוסיף כי "יוניליוור הימרה על חיי ילדים ותינוקות וזהו מעשה בלתי נסלח. חברות המזון בניגוד עניינים מובנה ואין להן שום אינטרס לדווח על דברים כאלה ולפגוע בעצמן. חייבים לקדם באופן מהיר את חובת הדיווח הציבורית ולא להותיר זאת עוד לבחירתן. אני קורא לרשויות החוק לחקור מיד את החברה ולבדוק האם לא הייתה כאן רשלנות פושעת".

עוד על פי YNET, השבוע הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת יוניליוור בסך 1.25 מיליון שקל בגלל זיהום סלמונלה באריזות קורנפלקס של תלמה. התובעים, עורכי הדין דוד אור-חן ואסף נוי, מבקשים לתבוע בשם כל אדם בישראל שאכל ממוצרי תלמה "אם חברת יוניליוור הייתה מפרסמת במועד ולא באיחור של חודש שהתגלה הזיהום, סביר להניח שהציבור הרחב לא היה רוכש את המוצר או עושה בו שימוש", סיכמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!