דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אולימפיאדה

ריו 2016 / 206 המשלחות נכנסו לאצטדיון המרקנה בריו לקול תשואות ושריקות בוז

ברזיל במופע מרשים וביקורתי - הצליחה להפתיע אפילו את חובבי האולימפיאדה הוותיקים, עם מוזיקה מעולה וריקודים מחשמלים. היום יתחרו הישראליות והישראלים בשחייה, ג'ודו והתעמלות מכשירים.

טקס פתיחת המשחקים האולימפיים. צילום: סוכנות AP
טקס פתיחת המשחקים האולימפיים. צילום: סוכנות AP
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"בעולם האולימפי יש מקום לכולם, בעולם האולימפי כולנו שווים. בעולם האולימפי יש ערכים של שיתופיות וכבוד הדדי", אמר נשיא הוועד האולמפי הבינלאומי, תומאס באך, בטקס הפתיחה בריו "אני קורא לכם, הספורטאים האולימפיים, כבדו את עצמכם, את היריבים, את המשחקים האולימפיים. אנחנו חיים בעולם שבו אנשים טוענים שהם עליונים על אחרים, והנה אנחנו חיים בעולם אחר, שבו כולנו שווים. אני מברך את משלחת הפליטים האולימפית".

טקס הפתיחה של אולימפיאדת ריו באצטדיון המרקנה המפורסם התקיים לעיני 78 אלף צופים, החל במופע מרשים שתיאר את ההיסטוריה של המדינה המארחת, ברזיל. הברזילאים הציגו תיאור פסטורלי של ברזיל לפני ש"התגלתה", כשכולה הייתה מכוסה ביערות ופרפרים, עם המוזיקה העממית הקצבית שסימלה את קבוצות הילידים שחיו ביערות הגשם. לתוך הפסטורליה השבטית הגיחו שלושה כלי שייט, המתארים את הפורטוגזים האירופאים שבאו לכבוש את ברזיל. משלב זה הציגו הברזילאים את המפגש של הפורטוזים עם הילידים – היער נהפך לשדה סוכר והילדים התחלקו לארבע קבוצות עבדים, שהתהלכו עם משקולות ואזיקים לרגליהם. לאט לאט, עם המהגרים מכל העולם, משדות מוריקים הופכת ברזיל לבניינים צפופים שהחלו לעלות מהאדמה – ועליהם רקדנים שהתהלכו תוך כדי פעלולי פארקור.

הדלקת הלפיד בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים. צילום: סוכנות AP
הדלקת הלפיד בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים. צילום: סוכנות AP

סאנטוס דימון, הממציא הברזילאי של המטוס שהברזילאים טוענים שהיה הראשון שהמריא וגם נחת, התעופף לתוך האצטדיון, והדוגמנית המפורסמת ג'יזל נכנסה לצלילי השיר "הנערה מאיפנימה" שהתחלף במוזיקה קצבית מהפאבלות, שכונות העוני הענקיות המפורסמות של ריו דה ז'אנרו וברזיל בכלל.

המופע המשיך עם ריקודי הקאפוארה בשילוב אמני היפ הופ כמו אם סי סופיה בת ה12 בלבד מסאו פאולו. ונכנס לקצב עם השיר Pais Tropical שאצלנו תורגם ל"ארץ טרופית יפה", ומופע זיקוקים מרהיב מעל אצטדיון המרקנה.

בסוף המופע מחו הברזילאים כנגד התחממות כדור הארץ – מפות של מדינות מכל העולם עלו על המסכים, והומחש איך הן עלולות להיהרס אם טמפרטורת כדור הארץ תעלה. המסר הוא כמובן שימור יערות בברזיל ובכל העולם. הנבחרות נכנסו לאצטדיון כשכל ספורטאי שנכנס שתל עץ שישמש להקמת יער הספורטאים.

https://www.youtube.com/watch?v=cWtm313eXfg

מצעד המשלחות

כל אחת מ-206 המשלחות בחרה במי שיישא את הדגל שלה ולרוב נכנסת בלבוש המסורתי של המדינה כשיוון ראשונה, כמיטב המסורת. המשלחת הישראלית נכנסה לקראת אמצע המצעד כשבראשה המתעלמת האמנותית נטע ריבקין. את ארגנטינה הוביל שחקן הכדורסל לואיס סקולה , את ספרד ובריטניה הובילו הטניסאים הבכירים נדאל ואנדי מארי, בראש ארה"ב צעד כצפוי השחיין מייקל פלפס באולימפיאדה החמישית שלו. ג'מייקה בחרה בשלי-אן פרייזר פרייס ולא ביוסיין בולט המחזיק בשיאי העולם ב100 ו200 מטר.

"אני קורא לכם, הספורטאים האולימפיים, כבדו את עצמכם, את היריבים, את המשחקים האולימפיים. אנחנו חיים בעולם שבו אנשים טוענים שהם עליונים על אחרים, והנה אנחנו חיים בעולם אחר, שבו כולנו שווים. אני מברך את משלחת הפליטים האולימפית"

להבדיל משריקות הבוז להן זכתה הנבחרת הרוסית החסרה והמצומצמת לאחר פסילת ספורטאים רבים בפרשת "הסימום בחסות המדינה", הנבחרת הפלסטינית צעדה והתקבלה בתשואות. התרגשות גדולה נרשמה כשנבחרת הפליטים הכוללת ספורטאים שמוצאם מדרום סודאן, סוריה, אתיופיה וקונגו. אחרונה נכנסה לאצטדיון המרקנה נבחרת ברזיל המארחת. הטקס הסתיים בהצגת הטבעות האולימפית כשברוח המסר של הטקס הורכבו מעצים ירוקים.

הסוד הגדול של הטקס היה זהותו של מדליק הלפיד האולימפי. הראשון להכניס את הלפיד האולימפי לאצטדיון היה הטניסאי הברזילאי האגדי גוסטבו "גוגה" קווארטן שנראה נרגש במיוחד מהמעמד ומי שהתכבד בהדלקת הלפיד באצטדיון המרקנה הוא רץ המרתון ונדרלי קורדריירו דה לימה שזכה בארד באתונה 2004 לאחר שהופל ע"י אוהד במהלך המרוץ. בסיום הופיעו הזמר ז'ילברטו ז'יל והזמרת אניטה בליווי רקדנים ורקדניות בשלל צבעים שיצרו אווירת קרנבל מחשמלת.

משלחת ישראל בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים. צילום: סוכנות AP
משלחת ישראל בטקס פתיחת המשחקים האולימפיים. צילום: סוכנות AP

היום יתחילו הישראלים להתחרות כשראשונה תהיה הג'ודקא שירה ראשוני בתחרות עד 48 ק"ג, המתעמל אלכס שטילוב בתרגיל היחידים, ובבריכת השחייה – גל נבו במוקדמות 400 מעורב אישי, עמית עברי במוקדמות ה-100 פרפר ונבחרת השליחות ב100X4.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!