דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ברק אובמה / נשיא ארה"ב הכריז שהוא פמיניסט וקורא לגברים כולם להצטרף אליו

מה אתם תעשו/עשיתם ביום ההולדת ה-55 שלכם? ברק אובמה בחר לפרסם מאמר על היותו פמיניסט. "זה חשוב לבנות שאבא שלהן פמיניסט, כך זו תהיה הציפייה שלהן מכל הגברים", כותב אובמה.

נשיא ארה״ב ברק אובמה וביתו מליה בחגיגות יום העצמאות ב-4 ביולי. צילום: סוכנות AP.
נשיא ארה״ב ברק אובמה וביתו מליה בחגיגות יום העצמאות ב-4 ביולי. צילום: סוכנות AP.
מיכל רוזן

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה בחר לרגל יום הולדתו ה-55 לפרסם מאמר בו הוא מגדיר עצמו כפמיניסט במגזין 'גלמור'. "יש שינויים שאין להם כל קשר בהעברת חוקים חדשים. בפועל, השינוי החשוב ביותר הוא כנראה הקשה מכולם – והוא לשנות את עצמנו".

כבן לאם חד הורית, שסבתו לקחה חלק גדול בגידולו על מנת לאפשר לאימו לפתח קריירה בקידום נשים במדינות מתפתחות, אובמה מתאר במאמרו את העובדה שהאנשים החשובים והמשפיעים בחייו הן נשים. נשיא ארה"ב מתאר כיצד ראה את מישל מנסה לאזן בין קריירה לבין גידול משפחה, ונוזף בעצמו על כך שגם כשותף בגידול שתי בנותיהן מליה וסשה, השתתפותו היתה לפי לוח הזמנים שלו ובתנאים שלו. הוא מציין את שבע וחצי השנים של כהונתו כנשיא, כתקופה בה סוף סוף יכול היה לראות את בנותיו גדלות, זאת לעומת כל תפקידיו הקודמים בהם נדרש להימצא מחוץ לבית רוב שעות היום. "45 שניות זה הזמן שלוקח להגיע מהחדר האובלי למתחם המגורים", מתאר אובמה.

אובמה וקלינטון, עצם היותה מועמדת לנשיאות היא היסטוריה. צילום: הבית הלבן
אובמה וקלינטון, עצם היותה מועמדת לנשיאות היא היסטוריה. צילום: הבית הלבן

אובמה כותב שעובדת היותן של נשים חלק כל כך משמעותי מחייו, היא מה שאיפשרה לו להיות מודע לקשיים והאתגרים בחייהן של נשים, וכסיבה להתפתחות התפיסה הפמיניסטית בה הוא מחזיק. אביהן של מליה וסשה מודה שדווקא היותו אב לשתי בנות, חשף אותו במיוחד לנושא. "אתה הופך למודע אפילו יותר לכמה סטריאוטיפים מגדריים מעצבים את החברה שלנו", כתב והוסיף "אתה רואה איך מסרים סמויים וגלויים מועברים בתרבות. אתה מרגיש את הלחצים האדירים המופעלים על בנות להיראות, להתנהג ואפילו לחשוב בדרך מסויימת".

אובמה מפנה את תשומת ליבם וליבן של הקוראים לכך שאלו בדיוק אותם סטריאוטיפים שמעצבים גם בנים וגברים, דרך סיפורו האישי. כמי שגדל ללא דמות אב, אובמה חיפש את דרכו כגבר בעולם, ומציין שגם על גברים מופעלים לחצים ותדמיות של "גבריות". "כשגדלתי, הבנתי שהתפיסה שלי על כך שגבר צריך להיות קשוח וקול, פשוט לא היתה אני" כתב והסביר שלקח לו הרבה זמן להבין שהרבה יותר קל פשוט להיות עצמו.

על היותו אב: "אתה הופך למודע אפילו יותר לכמה סטריאוטיפים מגדריים מעצבים את החברה שלנו. אתה רואה איך מסרים סמויים וגלויים מועברים בתרבות. אתה מרגיש את הלחצים האדירים המופעלים על בנות להיראות, להתנהג ואפילו לחשוב בדרך מסויימת"

אובמה ממשיך בכך שאנחנו חייבים לשנות את גישתנו, להפסיק להעניש נשים על מניותן ובאותו הזמן לתגמל עליה גברים. הוא גורס כי אנחנו חייבים להפסיק לחנך את בנותינו להיות שקטות ו"מטפלות" ואת בנינו לאסרטיביות. אנחנו חייבים להפסיק להגיד לבנותינו להיות רגישות ולמנוע מבנינו לבכות. את בנותיו, לטענתו, מישל והוא מחנכים להתריע ולהשמיע את קולן בכל פעם שישנה אפליה מגדרית, כלפיהן וכלפי אחרות ואחרים. אובמה מחדד על חשיבות הדוגמא שהוא משמש, ראשית כל לבנותיו, "זה חשוב לבנות שאבא שלהן פמיניסט, כך זו תהיה הציפייה שלהן מכל הגברים".

בעלה של מישל קובע שזה ללא ספק תפקידם של גברים לדרוש שיוויון. "כבעלים, כבני זוג וכחברים אנחנו צריכים לעבוד קשה כדי ליצור מערכת יחסים שיוויונית" אומר אובמה.

"כבעלים, כבני זוג וכחברים אנחנו צריכים לעבוד קשה כדי ליצור מערכת יחסים שיוויונית"

במאמרו, אובמה מתאר באופטימיות את המציאות שבכל מקום אליו הוא הולך, הוא נתקל בגברים שנאבקים לטובת שיוויון, ולוקחים חלק במאבק הפמיניסטי. כפעיל במסע הבחירות של הילרי קליטון, אובמה מציין שללא קשר למי אזרחי ארצות הברית יצביעו, אלו בחירות היסטוריות, ושהאזרחים עדים להיסטוריה בה המתמודדות הבכירה לנשיאות מטעם אחת המפלגות, היא אישה. עובדה זו, לדעת אובמה, מעידה על הדרך הרבה שעברה האומה האמריקאית, 240 שנים אחרי שהוקמה, וקצת פחות ממאה שנה אחרי שנשים קיבלו זכות הצבעה, סוף סוף יש מועמדת אישה לנשיאות.

"הפמיניזם של המאה ה-21 הוא הרעיון שכשכולם שווים, אנחנו כולנו יותר חופשיים", כותב אובמה בסיפא של המאמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!