דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הכלכלה והתעשייה

שוק העבודה / המדינה מקדמת העסקת אוכלוסיות בהן שיעור התעסוקה נמוך

מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, המקדם תכניות אלו, כמו גם עידוד פתיחת מקומות עבודה באזורי עדיפות לאומית, ערך היום כנס בנושא. "ב-12 שנים האחרונות הכנסנו לפחות 30 אלף עובדים נוספים למשק"

מסלולי הסיוע של מרכז ההשקעות צילום: דבר ראשון
מסלולי הסיוע של מרכז ההשקעות צילום: דבר ראשון
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

 כנס בנושא קליטת עובדים מאוכלוסיות בהן שיעור התעסוקה נמוך והקמת מפעלים באזורי עדיפות לאומית ובעוטף עזה נערך היום (ראשון)במועצה האזורית שער הנגב. את הכנס ארגן מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף התאחדות התעשיינים ואיגוד התעשייה הקיבוצית. בהתאם להחלטות הממשלה השונות בנושא זה בעשור האחרון, מפעיל  מרכז ההשקעות מסלולי סיוע בשכר לעסקים בנושאים אלו.

התכניות, אותן מפעיל המרכז, נוגעות להקמת עסקים חדשים, הרחבת עסקים קיימים או להעברתם של עסקים קיימים מאזור המרכז לאזורי עדיפות לאומית. המסלולים השונים מציעים סבסוד ממוצע של כ-20% משכרם של עובדים חדשים מהציבור החרדי, הערבי, הדרוזי והצ'רקסי, עובדים עם מוגבלויות והורים יחידים למשך 30 החודשים הראשונים להעסקתם. התכניות מאפשרות, בתנאים מסוימים, גם סבסוד שכר של עובדים חדשים מהאוכלוסייה הכללית המתגוררות באזורי עדיפות לאומית בכלל בדגש על עסקים בעוטף עזה.

התכניות לעידוד תעסוקה של מרכז ההשקעות החלו לפני כ-12 שנים במטרה להגביר את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה במשק. "אני מעריך שב-12 שנים האחרונות הכנסנו לפחות 30 אלף עובדים נוספים למשק, רובם מהאוכלוסיות המיוחדות" אמר אשר שטרית סגן מנהל מרכז ההשקעות ומנהל מסלולי התעסוקה.

"אלה מסלולים מאוד אטרקטיביים, השקענו ב-12 שנים הללו למעלה מ-1.5 מיליארד ש"ח. בשנה שעברה הגישו 119 חברות בקשה לסיוע בהעסקתם של 1,500 עובדים נוספים, מתוכן זכו 84 בסיוע. הביקוש למסלולים הללו הוא אדיר, ולפעמים עולה על פי 2 או 3 על היצע הכספים שיש לנו לתת". לדבריו, מחקר שנערך על ידי מרכז ההשקעות העלה כי 78% מהחברות שקיבלו מענק לקליטת עובדים חדשים המשיכו להעסיק את העובדים גם לאחר תום תקופת המענק.

קופת המענקים של מרכז ההשקעות עומדת על 57 מיליון ש"ח, אך שטרית ציין כי "אם יהיו לנו בקשות ממשיות וטובות באזורי עדיפות לאומית, כמו כאן בעוטף עזה, אין לי ספק שגם הכנסת וגם השר כחלון יביאו לנו את הכסף לטובת הבקשות הללו". 

תנאי הסף לכניסה לתכנית המענק הם שכר חודשי העולה על 6,661 ש"ח לעובדים החדשים. "הכלי הזה מתחיל להרגיל תעשיינים וחברות לשלם שכר הוגן. אין דבר כזה שכר מינימום בכלי הזה" אמר על התכנית שמעון אדרי, מנהל מנהלת תעשייה ועסקים בשדרות, "יש כאן התמחרות, ולא כל אחד זוכה. מי מקבל ניקוד גבוה? מי שמשלם יותר לעובדים. והם נבדקים, אחת לרבעון, רואים שמשלם תנאים סוציאליים. זה טוב גם לחזק את האוכלוסייה ולהרים את החלשים",

"התחלתי עוד בפיילוט הראשון של המענק, בתקופה שאולמרט היה שר הכלכלה. באותה שנה הצלחנו להכניס לעיר עוד כ-300 משרות בתקופה של קסאמים" הוסיף, "תעשייה הגיעה מהמרכז הנה וזה עשה ממש טוב, זה כלי אפקטיבי. מי שיכול להיעזר לזה הוא מי שמתכוון לקלוט עובדים חדשים, או קלט מינואר השנה. זה מעודד לקלוט, כי כשיודעים שיש את המינימום של השתתפות בשכר יש פחות היסוסים וסיכון לפתח. מפעל עתיר כוח אדם וידיים עובדים, זו מתנה בשבילו".

על העסקים המעוניינים להיתמך בשנה הבאה להגיש עד סוף חודש ספטמבר, בקשה ולצידה תכנית עסקית לקליטתם של העובדים החדשים. מעסיקים יוכלו לקבל תמיכה גם עבור עובדים שנקלטו לעבודה מתחילת 2016. מסלולי התמיכה השונים תלויים במיקומם הגאוגרפי של העסקים. עסקים בכל הארץ יוכלו להיתמך אם יתחייבו להעסיק למעלה מ-5 עובדים חדשים, כש-90% מהם יהיו מהאוכלוסיות המיוחדות; עסקים מעוטף עזה יוכלו לקבל תמיכה אם יתחייבו להעסיק שני עובדים חדשים ומעלה מאזורי סיוע; עסקים באזורי עדיפות לאומית יוכלו לקבל תמיכה אם יתחייבו להעסיק למעלה מ-5 עובדים חדשים, כשמחצית מתוכם יהיו עובדים מהאוכלוסיות המיוחדות; תכנית נוספת מיועדת לעסקים מאזור עוטף עזה והדרום שיוכלו לקבל מענק תמיכה גבוה במיוחד אם יקלטו למעלה משני עובדים חדשים, כש-70% מתוכם יהיו מהאוכלוסיות המיוחדות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!