דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הצלה

טכנולוגיה בשירות האדם / האפליקציה שיכולה לעזור לך במקרה חירום גם אם הפלאפון נעול

אפליקציה ישראלית מאפשרת שליחת אות מצוקה, גם כאשר הפלאפון נעול, למוקדי החירום. הרעיון נולד אצל אמוץ קוסק לאחר חטיפת שלושת הנערים לפני שנתיים. האפליקציה רשמה כבר הצלחה באופקים וכעת, באולימפיאדה.

אפליקציית SayVU.
אפליקציית SayVU.
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2014 פותחה בישראל אפליקציה בשם SayVU, אפליקצייה שמטרתה לסייע לאנשים הנמצאים במצבי חירום לשלוח אות מצוקה לגורמי ההצלה והשיטור, וזאת גם כשהפלאפון נעול. האפליקציה נוסתה בהצלחה במקומות שונים בארץ, ואף הביאה לתפיסתו של פדופיל בעיר אופקים. כעת זוכה האפליקציה לפיילוט באולימפיאדת ריו שבברזיל.

אמוץ קוסקס (35) מתל אביב, מנכ"ל החברה, ממציא ומפתח הרעיון, מספר: "אם המשתמשת תגיד לפלאפון שלה, אפילו כשהאפליקציה סגורה, "תקיפה מינית" המערכת תדע לשייך את סוג הקריאה, ותקרא בהתאם למשטרה. אם מישהי לדוגמא תכניס למערכת את המשפט "די רד ממני, תעזוב אותי", המערכת תדע לזהות ותפעל בהתאם. גם במקרי אלימות, משפטים כמו "תשמעו יש קטטה" או כל דבר אחר, יכולים לעבוד". האפליקציה בקשר עם כל הגורמים הרלוונטים כמו מד"א, המשטרה, מכבי אש חברת החשמל חברות פרטיות ומוקדים עירוניים לפי מיקום.

SayVU
SayVU

הרעיון לפיתוח האפליקציה קרם עור וגידים לאחר חטיפת שלושת הנערים גיל-עד מיכאל שַׁעֶר, יעקב נפתלי פרנקל ואיל יפרח, מגוש ציון ב 2014. כזכור במהלך החטיפה, גיל-עד ניסה להזעיק עזרה, כאשר חייג למוקד 100, אך המוקד לא התייחס לכך ברצינות. לאחר המחדל, החליט קוסקס כי יש להמציא אפליקציה שתעזור בהתמודדות עם מצבי חירום.

אז איך זה עובד?

אחד הדברים המיוחדים באפליקציה, הוא שאפשר להשתמש בה על ידי שקשוק מכשיר הטלפון, לחיצה מחוץ למסך הנעילה, לחיצה על כפתור הסלפי או אפילו בדיבור בשפה חופשית.

במקרה של דיווח מצוקה, קיימת אופציית הפעלה אוטומטית של המיקרופון: כל הנאמר מתומלל ומסווג, באמצעות ה-GPS במכשיר ושיטות נוספות, מאותר מיקום המשתמש, ולמוקדים השונים מועברים נתונים נחוצים נוספים. המערכת יודעת לספק לגוף ההצלה הרלוונטי כמה שיותר מידע, כדי שניתן יהיה לסווג את האירוע ולגבש מענה מתאים במהירות.

יתר על כן, בעזרת שימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית, שנרשמת בימים אלו כפטנט, לומדת המערכת את דפוסי ההתנהגות של המשתמש וכאשר היא מזהה התנהגות חריגה, היא בודקת איתו שהכול כשורה. במידה והמערכת לא נענית, היא יודעת להזעיק עזרה באופן עצמאי.

SayVU street view
SayVU street view

"אם מורגשת תזוזה מהירה, ופתאום הבן אדם לא זז בכלל – זו אינדיקציה." מספר קוסקס בגאווה, "כמובן שלא מתבססים רק על אינדיקציה אחת. האפליקציה יודעת לזהות תנועות חדות כמו תאונת דרכים, ואז לשאול את המשתמש אם הכל בסדר. אם המשתמש לא עונה, זו אינדיקציה להפעיל את המערכת. המערכת יודעת להעריך את הסכנות שיש. כמובן שיש תמיד את הסכנה של אזעקת שווא, אבל עוד עובדים על האפליקציה ומנסים לצמצם את הסיכונים."

מאופקים לריו

פיילוט ראשוני של האפליקציה התקיים בגני ילדים של עיריית אופקים והוכתר כהצלחה, כאשר נתפס פדופיל בעקבות דיווח בזמן אמת של גננת ששהתה בחצר הגן עם הילדים. בעקבות כך, עיריית אופקים החליטה להרחיב את השימוש במערכת בכל מוסדות החינוך בעיר, העובדים הסוציאליים והמוקד העירוני לשימוש כלל האזרחים בעיר, ורשויות מוניציפאליות נוספות בישראל החלו בהטמעתה.

בזירה הבינלאומית נרשם הישג מרשים כשהסטארט-אפ SayVU הקים בשטח המשחקים האולימפיים בריו מוקד קריאות מצוקה. קוסקס, הוסיף כי "אנו רואים באולימפיאדה במה מרכזית לחשיפה עולמית של הטכנולוגיה הייחודית שפיתחנו". כיום 'סייביו' נמצאת במהלך גיוס הון של שני מיליון דולר, ויוצרת שותפויות אסטרטגיות עם גופים ממשלתיים ועיסקיים בכל רחבי העולם, מסין דרך אירופה עד לארה"ב וברזיל, כמו גם כניסה למדינה באפריקה עם חיבור מראש של כלל גופי החירום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!