דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנט

חינוך / הדרישה: פיקוח על מוסדות לגיל הרך

עשרות מפגינות ומפגינים מחו אמש כנגד חוסר הפיקוח על מוסדות חינוך בגיל הרך ובעד העברת התחום ממשרד הכלכלה למשרד החינוך. בלשכת השר כץ מבטיחים: כניסת שר ממונה לתפקיד תביא לפתיחת מעונות.

הפגנה בדרישה להעביר את מעונות היום פיקוח של משרד החינוך צילום: דבר ראשון
הפגנה בדרישה להעביר את מעונות היום פיקוח של משרד החינוך צילום: דבר ראשון
דוד טברסקי

אתמול בערב התקיימה הפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים, כנגד הכוונה להשאיר את מעונות היום במשרד הכלכלה. בין המפגינות היו ארגוני הורים, 'הקואליציה לחינוך מלידה' והורים לתינוקות במעונות היום.

המפגינות והמפגינים דרשו שהמדינה תסדיר את הטיפול והפיקוח בגיל הרך. לטענת המוחים,  77% אחוז מהפעוטות בישראל נמצאים במסגרות פרטיות שאינן מפוקחות, והם דורשים יישום נורמות ניהול, תקינה, פיקוח והוספת מסגרות ברות השגה. בנוסף, דורשים המפגינים העברת האחריות למשרד החינוך.

"יש חשיבות מאוד רבה שכל הילדים עד גיל 3, יהיו תחת חסות משרד החינוך" צילום: דבר ראשון
"יש חשיבות מאוד רבה שכל הילדים עד גיל 3, יהיו תחת חסות משרד החינוך" צילום: דבר ראשון

"השכר כל כך נמוך שאף אחד לא רוצה לעבוד בגיל הרך", קראה במגפון רונית מועלם, מהיישוב חמדת בבקעת הירדן, מוקפת בעשרות מפגינות ומפגינים שפרסו מחצלות עם משחקים עליהם שיחקו ילדיהם. "באנו להסביר לכל אנשי מדינת ישראל שיש חשיבות מאוד רבה שכל הילדים עד גיל 3, יהיו תחת חסות משרד החינוך, ולא תחת חסות הכלכלה והרווחה".

מועלם התרעמה על חוסר גדול מאוד במעונות תחת פיקוח, בנוסף לכוח אדם מצומצם בגלל משכורות נמוכות, "עובדות המעונים עובדות שעות רבות ללא שכר הולם, מטפלות שלפעמים הן חסרות ניסיון והשכלה רשמית, מגיעות למעונות כי אין ברירה. חייבים להעסיק מטפלות!". בנוסף דורשות המוחות שהפיקוח על מעונות היום יהיה תחת משרד החינוך "משרד הכלכלה לא נותן את כל המענה לגיל רך, כמו שיש כל כך הרבה גנים וכל ילד מגיל 3 עד גיל 6 נמצא בגן מפוקח ומסודר. במשרד הכלכלה, שקיבל תקציבים לבניית מעונות, זה לא כך".

המפגינות מול בית ראש הממלשה, בדרישה להעביר את מעונות היום לפעוטות למשרד החינוך צילום: דבר ראשון
המפגינות מול בית ראש הממלשה, בדרישה להעביר את מעונות היום לפעוטות למשרד החינוך צילום: דבר ראשון

אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך שלח מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו כתב על חשיבות הכנסת מערך מעונות היום תחת פיקוח משרד החינוך. "צר לנו על ההחלטה, וצר לנו יותר כי במהות ההחלטה היא באה "על חשבון" הילדים – הגיל הרך- ומערכת החינוך בישראל. החזר את ההחלטה לשולחן הממשלה, וכאזרח פעיל ואכפתי אבקשך להשיב ולהעביר את האחריות, הפיקוח והסמכות לגיל הרך, למקומם הטבעי – משרד החינוך."

האגף למעונות היום ומשפחתונים מופעל על ידי משרד הכלכלה והתעשייה. מטרת האגף היא שילובן של אימהות לילדים בגיל הרך בשוק העבודה ובהכשרה מקצועית, על ידי  מתן פתרונות לסידור הילדים במסגרות מוכרות, כגון: מעונות יום, משפחתונים וצהרונים. האגף מפעיל מערכות פיקוח ובקרה ודואג להכשרת המחנכות והמטפלים במעונות

"ללא קשר למיקום אגף מעונות יום, יש להשלים בהקדם את אישור הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות בכנסת, על מנת לתת בסיס חוקי להרחבת הפיקוח ובסיס של משאבים לשיפור הסטנדרטים הפיזיים כמתחייב מהחוק."

באוקטובר 2015 מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו, דאז) דוד אמסלם (הליכוד) ועוד חברי כנסת, העלו את הצעת החוק להקמת הרשות לגיל הרך. ההצעה להקמת הרשות נולדה בכדי לקבוע מדיניות כוללת לאחריות המדינה בהשקעתה בהתפתחות הילדים בגיל הרך, ועל מנת להסדיר ולתאם את הטיפול בילדים בגיל הרך בכל הקשור לרצף הטיפול החינוכי, הרפואי והסוציאלי. בתחילת חודש מרץ השנה, פרסם צוות בין משרדי את מסקנותיו.

הצוות דן בסוגייה האם להשאיר את הפיקוח במשרד הכלכלה או להעבירו למשרד החינוך. הצוות ציין את היתרונות בפיקוח המעונות על ידי משרד החינוך ובינהם: מענים חינוכיים מותאמים, רצף חינוכי עד גיל 18, ניסיון בפיקוח ומנגנונים מיוחדים למוסדות חינוך ובין היתר נוער בסיכון, חינוך מיוחד, רישוי וכו'. בהיבט הכלכלי ציין הדוח את מאמצו של משרד הכלכלה להתנעת הצמיחה במשק והרחבת התעסוקה, בדגש על המגזר החרדי והערבי – ותפקידם החשוב של מעונות ככלי בקידום התעסוקה.

בישראל יש בין 380 אלף ל 425 אלף ילדים עד גיל 3. מתוכם כ-100 אלף נמצאים במוסדות מוכרים, ב-1948 מעונות, שסובסדו בשנת תשע"ו בתקציב של כמיליארד שקלים. כ-120 אלף פעוטות נמצאות ונמצאים במוסדות פרטיים, והשאר לא ידוע.

בין חברי הצוות עלתה ההסכמה שאם הייתה פריסה מלאה וחינמית של שירות המעונות אז אפשר היה להעביר אותם למשרד החינוך ובתמצית נכתב: "ללא קשר למיקום אגף מעונות יום, יש להשלים בהקדם את אישור הצעת חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות בכנסת, על מנת לתת בסיס חוקי להרחבת הפיקוח ובסיס של משאבים לשיפור הסטנדרטים הפיזיים כמתחייב מהחוק."

בנספחים לדוח פורסם שבישראל יש בין 380 אלף ל 425 אלף ילדים עד גיל 3. מתוכם כ-100 אלף נמצאים במוסדות מוכרים, ב-1948 מעונות (23%-25% אחוזי כיסוי),  שסובסדו בשנת תשע"ו בתקציב של כמיליארד שקלים. כ-120 אלף פעוטות נמצאות ונמצאים במוסדות פרטיים, והשאר לא ידוע.

משרד הכלכלה מעריך שעלות ההפעלה לכל הילדים (תוספת של 300,000 ילדם) ובסטנדרט המחייב, תהייה 9.3 מיליארד שקלים בשנה. משרד החינוך מעריך שהמחיר יעמוד על כ 8.6 מילארד שקלים בשנה (על פי החישוב ל-100,000 פעוטות כפי שהוא מופיע בדוח הבין משרדי). עוד דורשים שני המשרדים תקציב חד פעמים של כ-13.5 מיליארד שח לבניית המעונות החסרים.

 

הפגנה בדרישה להעביר את מעונות היום פיקוח של משרד החינוך צילום: דבר ראשון
הפגנה בדרישה להעביר את מעונות היום פיקוח של משרד החינוך צילום: דבר ראשון

מלשכת שר הרווחה ישראל כץ הדגישו ל'דבר ראשון' כי לא נעשה מעבר מעונות היום ממשרד הכלכלה לרווחה, וכל מה שקרה הוא שינוי בזהותו של השר הממונה, ובפועל המעונות יישארו במשרד הכלכלה. בשנה האחרונה תיק הכלכלה היה מצוי תחת ידיו של ראש הממשלה ולכן כל התוכניות היו בהקפאה "אחרי תקופה ארוכה, שר הרווחה מתכוון להתוות את המדיניות ולכוון את סדר העדיפויות והעברת התקציבים".

"אנחנו מודעים שמשנת 2001 נבנו רק 14 מעונות, ולכן אנחנו יכולים לדאוג לבנייה של עוד מעונות גם בשביל שההורים יוכלו לצאת לעבודה, וגם שלילדים יהיו את התנאים הכי מיטביים. השר כץ מציב את נושא מעונות היום כאחד הנושאים המשמעותיים והמיידים לטיפול, הן ברמת המחסור והן ברמת ההיבטים הפדגוגיים".

ממשרד האוצר נמסר כי התוכניות לבנייה, האישורים והתקציבים כבר קיימים, אך מפאת חסרונו של שר ממונה עד כה, התוכניות לא יצאו לפועל. ע"פ המשרד ישנם כ-700 מיליון שקלים עבור התוכנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!