דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בסוריה / ג'יהאדיסטים פרצו את מצור צבא אסד בחאלב, הכורדים שחררו עיר בצפון סוריה

30 ארגונים ג'יהאדיסטים שברו את המצור שהטיל צבא אסד על חאלב והשתלטו על בסיסים ועמדות מפתח בעיר. במקביל, קואליציה רב לאומית בהנהגת הכורדים שחררה את מנביג' שבצפון המדינה משליטת דאעש

תושבי חאלב ליד בניינים שנהרסו בהפצצות. התמונה צולמה ביום רביעי 27.6.2016, ע"י מרכז התקשורת של המורדים בחאלב ופורסמה ע"י סוכנות AP.
תושבי חאלב ליד בניינים שנהרסו בהפצצות. התמונה צולמה ביום רביעי 27.6.2016, ע"י מרכז התקשורת של המורדים בחאלב ופורסמה ע"י סוכנות AP.
אוריאל לוי

קואליציית ארגוני מורדים ג'יהאדיסטים שברו בימים האחרונים את המצור שצבא סוריה הטיל על העיר חאלב שבצפון המדינה. במקביל, קואליציה רב-לאומית בהנהגת הארגון הצבאי הכורדי YPG הודיעה אתמול (שני) כי שחררה משליטת דאע"ש את העיר מנביג' בצפון סוריה.

המבצע לכיבוש חאלב החל ביום חמישי האחרון, כאשר כ-30 ארגונים, מרביתם איסלאמיסטים, הצליחו לכבוש מספר בסיסים צבאיים ועמדות של צבא סוריה. המבצע תוכנן מאז חודש יוני, ופרשנים טוענים כי מדובר בהישגים הצבאיים המשמעותיים ביותר בחאלב מזה 14 חודשים. הארגונים המובילים בקואליציה זו הם ארגוני ג'יהאד סלפים, שאינם שונים מהותית מדאעש, וחלקם אף הוקמו על ידי דאעש. בתחילת המבצע הודיע הארגון המקומי ג'בהת א-נוסרה על התנתקות מהארגון העולמי אל-קאעידה, כך שלא ישתייך לאף ארגון מחוץ לסוריה. מטרת הצעד היא לקבל לגיטימציה להנהיג את המורדים בסוריה.

כחלק מהמתקפה כבש ארגון הג'יהאד אחרר אל-שאם ביום שישי האחרון בסיס ארטילריה על כביש חאלב-חומס שבו נשק כבד ותחמושת רבה. ארגון הג'יהאד ג'איש אל-פתח כבש אתמול (ראשון) מכללה של חיל האוויר הסורי ובה נשק ותחמושת רבים הכוללים ארטילריה, טילים ופצצות מרגמה. בסיסים אלה ועמדות אסטרטגיות נוספות נכבשו על אף החיפוי האווירי שרוסיה העניקה ללוחמיו של אסד, ועל אף התגבורות שחיזבאללה שלחו לאזור.

הארגונים ג'איש אל-פתח וג'בהת א-נוסרה הודיעו כי לאחר פריצת המצור הם החלו במבצע חדש שמטרתו שחרור העיר חאלב כולה. פרשנים מעריכים כי קואליציית המורדים תנסה לכבוש את כל פרווריה המזרחיים של העיר וזאת על מנת לבודד את כוחות הצבא הסורי בצפון המדינה.

בתוך כך דווח כי חיל האוויר הסורי הפציץ בית חולים בפרוור במזרח דמשק, ששירת כ-40,000 אזרחים על בסיס יומי. זהו בית החולים התשיעי שהופצץ על ידי הצבא הסורי בשבועיים האחרונים.

חאלב, שהייתה בעבר העיר הגדולה ביותר בסוריה בה חיו מעל לשני מיליון תושבים, סופגת הפגזות כבדות מזה ארבע שנים.

[mappress mapid="144"]

לאחר מבצע של חודשיים: קואליציה בהנהגה כורדית שיחררה את העיר מנביג' משליטת דאעש

קואליציה רב-לאומית בהנהגת הארגון הצבאי הכורדי YPG הודיעה אתמול (שני) כי שחררה את העיר מנביג' בצפון סוריה. במנביג' חיו כ-75,000 אזרחים ערב מלחמת האזרחים בסוריה, מרביתם ערבים ומיעוטם כורדים וצ'צ'נים. העיר יושבת על צומת דרכים אסטרטגית המחברת את העיר א-ראקה (המשמשת כבירת דאע"ש) לגבול הטורקי מצפון וחאלב ממערב. תושבי מנביג' התמרדו נגד משטרו של אסד וכבר ביולי 2012 הכריזו על עצמאות שלטונית והקימו מוסדות אזרחיים חלופיים לניהול העיר. בינואר 2014 השתלטו לוחמי דאע"ש על העיר, תוך שהם רוצחים מאות מנהיגים מקומיים ובוזזים מכל הבא ליד.

במבצע השחרור, שהחל לפני 69 ימים, חצו כוחות הקואליציה את נהר הפרת, ושחררו כ-200 כפרים באזור העיר. כיבוש העיר ארך כחודשיים, ומאז ה-8 ביוני הוטל על העיר מצור. דובר הצבא הכורדי ערך היום (שני) מסיבת עיתונאים ממרכז העיר ודיווח כי במהלך המבצע הוצלו כ-140,000 תושבים שהיו תחת כיבוש דאעש, שרבים מהם נמלטו לעבר הכוחות הכורדים עוד בטרם שוך הקרבות. עוד נמסר כי כ-4,000 לוחמי דאעש נהרגו במבצע ו-2,300 לוחמים בקואליציה, שגובתה על ידי צבא ארה"ב, נפגעו.

הכוחות הכורדים, המצויים בתנופה אדירה מאז ינואר 2015, שחררו שטחים נרחבים בצפון סוריה והם קרובים לחבר את כל המובלעות שבשליטתם. ערב המבצע לשחרור מנביג' הכריזה הקואליציה בהנהגתם כי תתחיל מבצע לכיבוש א-רקה, המצויה דרומית מהם. כעת יידרשו הכורדים לקבל החלטה אסטרטגית, האם לצאת למסע כיבוש כנגד בירתה של דאעש מדרום או שמא להמשיך מערבה לעבר המובלעות הכורדיות המנותקות ולחצוץ בין דאעש לטורקיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!