דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דן

סכסוך עבודה / נהגי 'דן בדרום': ההנהלה הציעה לנו לנהל מו"מ ללא ההסתדרות

בנוסף, חשש בקרב נהגי מטרודן בבאר שבע כי ההנהלה מגייסת עובדים חדשים ותתעלם מההסכם הקיבוצי. מאיר בביוף, יו"ר מרחב נגב בהסתדרות: "אם הנהלת דן לא תתקן את דרכיה, ביום הראשון ללימודים נשבית את התחבורה הציבורית במרחב אשקלון עד באר שבע".

אוטובוס של חברת דן בדרום (צילום: דבר ראשון).
אוטובוס של חברת דן בדרום (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יחסי העבודה סוערים בקבוצת התחבורה הציבורית דן. עובדי חברת דן בדרום הכריזו אמש על סכסוך עבודה, לאחר שמנכ"ל החברה החדש טל כהן, הציע להם לסגת מהמשא ומתן לקראת הסכם קיבוצי ולהסדיר את יחסי העבודה בחברה באמצעות כלכלנים. במקביל, בהסתדרות מרחב הנגב טוענים, כי בכוונת הזכיין החדש לתחבורה הציבורית בבאר שבע, דן באר שבע, להתנער מההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי חברת מטרודן בבאר שבע. מחר צפוי להיפגש יו"ר מרחב נגב של ההסתדרות, מאיר בביוף, עם יו"ר דירקטריון חברת דן, שמואל רפאלי. בכוונתו של בביוף לדרוש ממנו להתערב בנושא.

לאחרונה התחלף מנכ"ל חברת דן בדרום, יורי בורנשטיין. לדברי בביוף, המנכ"ל החדש, טל כהן, הזמין את חברי ועד העובדים לפגישה ובה הציע להם שכלכלן מטעמם וכלכלן מטעם ההנהלה יקבעו את הסדר העבודה בחברה, במקום ניהול משא ומתן להסכם קיבוצי מול ההסתדרות. "עוד לא שבוע בתפקיד, והוא מרשה לעצמו לפתוח חזית כל כך קשה מול העובדים וההסתדרות" אמר בביוף.

עובדי חברת דן בדרום התארגנו בסמוך לתחילת פעולתה בפברואר 2016, לאחר שזכתה במכרז להפעלת הקווים בצפון הנגב ולבאר שבע. במאי הכריזו העובדים סכסוך עבודה. "התייחסו לעובדים כסמרטוטים וזלזלו בהם" הסביר בביוף. סכסוך העבודה כלל גם טענות לליקויי שכר שונים. בארבעת החודשים האחרונים מתנהל מו"מ בין הנהלת החברה וועד העובדים, המנוהל על ידי יעקוב פרידמן, מנהל משאבי האנוש בחברה האם 'דן'. לדברי בביוף, ההנהלה סירבה באופן עקבי לכל תוספת כלכלית מעבר ל-39 ש"ח לשעה המקובלים עבור נהגי האוטובוסים במשק.

 "במקום לעודד את העובדים לבוא ולעבוד, הוא אמר 'מי שלא מוצא חן בעיניו 39 ש"ח יכול ללכת הביתה', ואם אתם חושבים שיהיו לכם תנאים אז לא"

בורנשטיין, המנכ"ל היוצא של חברת דן בדרום, מונה למנכ"ל חברת דן באר שבע. את עובדי חברת מטרודן הצפויה להתפרק, כינס בורנשטיין לפני שבועיים ואמר להם שבכוונתו לערוך ועדת קבלה לעובדים שיקלטו לחברה החדשה, וכי אין בכוונתו לכבד את ההסכם הקיבוצי שנחתם לאחרונה בחברת מטרודן. עובדי חברת מטרודן חתמו הסכם קיבוצי לראשונה בינואר השנה, זאת לאחר שבשנת 2005 התנהל מאבק ממושך להכרה בהתאגדות העובדים ולהסכם קיבוצי, שכלל שביתה בת למעלה מ-150 יום, שבסופה נשברה ההתארגנות.

יו"ר ועד עובדי מטרודן "נכון שהם זכו במכרז, אבל יש פה 200 משפחות שפרנסתם תפגע. אנחנו לא נשב בשקט, יהיה בלאגן. נהגים לא יקבלו את זה".

אהרון ג'אן יו"ר ועד עובדי מטרודן סיפר כי בורנשטיין רמז כי ניסיון להשיג הסכם קיבוצי בחברה החדשה יהיה ארוך, בדומה למאבק בן 13 השנים שזה עתה סיימו להסכם קיבוצי בחברת מטרודן. "במקום לעודד את העובדים לבוא ולעבוד, הוא אמר 'מי שלא מוצא חן בעיניו 39 ש"ח יכול ללכת הביתה', ואם אתם חושבים שיהיו לכם תנאים אז לא". לדבריו, מנכ"ל החברה סירב לשוחח איתו בנוגע לתנאים בחברה החדשה. לדבריו המנכ"ל הבהיר לנהגי מטרודן כי החברה כבר מגייסת נהגים אחרים, וכי בחברת דן בדרום ישנו עודף נהגים, ולפיכך הוא אינו תלוי בהם לשם הפעלת החברה. "נכון שהם זכו במכרז, אבל יש פה 200 משפחות שפרנסתם תפגע. אנחנו לא נשב בשקט, יהיה בלאגן. נהגים לא יקבלו את זה".

"לתדהמתנו חברת דן הגדולה והמפוארת, עם רקורד של 60 שנים של יחסי עבודה קיבוציים, מתנהגת בחברות הבת שלה כאחרון המעסיקים האנטי עובדים במשק" אמר בביוף.

בביוף מוסיף כי "אם הסגנון הזה ימשך, אם הם לא יבינו שהם נכנסו פה לבלאגן טוטלי, ולא יתקנו מיד את דרכי דן ומנהליה, התוצאה תהיה שבראשון לספטמבר, יום פתיחת הלימודים תפתח שביתה כללית בתחבורה הציבורית במרחב אשקלון, ובכל המרחב הענק בין אשקלון לבאר שבע. בראשון לנובמבר אם ימשיכו בקו הזה תהיה שביתה כללית בדן באר שבע, ונהגי מטרודן לא יאפשרו גם לרבע אוטובוס לנוע בכבישים". הוא אינו מתרשם מנסיונותיה של חברת דן באר שבע לגייס עובדים חדשים, "נהגי מטרודן נלחמו קשה כדי להגיע להסכם קיבוצי והם לא יאפשרו את התחלת העבודה בדן בדרום בלי שיהיה הסכם קיבוצי. הם פשוט ימנעו מהאוטובוסים לזוז".

לתדהמתנו חברת דן הגדולה והמפוארת, עם רקורד של 60 שנים של יחסי עבודה קיבוציים, מתנהגת בחברות הבת שלה כאחרון המעסיקים האנטי עובדים במשק". יו"ר מרחב נגב בהסתדרות מאיר בביוף. צילום באדיבות המצולם
לתדהמתנו חברת דן הגדולה והמפוארת, עם רקורד של 60 שנים של יחסי עבודה קיבוציים, מתנהגת בחברות הבת שלה כאחרון המעסיקים האנטי עובדים במשק". יו"ר מרחב נגב בהסתדרות מאיר בביוף. צילום באדיבות המצולם

מחברת דן בדרום נמסר כי טענות העובדים אינן נכונות. לדבריהם טל כהן מונה למנכ״ל לפני שבוע בלבד, ולא לקח חלק בניהול המו״מ שמתנהל מחודש מארס האחרון. "הפגישה שביקש לקיים עם נציגי הוועד נועדה לשם היכרות עם צוות הניהול של החברה ונציגי העובדים, כחלק מפגישות ההיכרות והלמידה שמקיים עם בעלי התפקידים הבכירים בחברה. הנציגים סירבו להגיע לפגישה אלא אם תתקיים בנוכחות ההסתדרות". כמו כן ציינו כי ההצעה לשילוב כלכלנים עלתה כבר לפני מספר שבועות במסגרת המו"מ, וכי נציגי העובדים סרבו להצעה זו, שעודנה עומדת בתוקף.

מאיר בביוף: "נהגי מטרודן נלחמו קשה כדי להגיע להסכם קיבוצי והם לא יאפשרו את התחלת העבודה בדן בדרום בלי שיהיה הסכם קיבוצי. הם פשוט ימנעו מהאוטובוסים לזוז".

חברת האם דן סירבה להתייחס לדברים.

איתי רוגטקה, מנהל השיווק ושירות הלקוחות בדן באר שבע, מסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות. דן באר-שבע תחל להפעיל את קווי האוטובוס העירוניים בעיר החל מסוף חודש נובמבר. ביום שישי האחרון העלתה החברה קמפיין לגיוס עובדים, ומאז קיבלה מאות פניות מעובדים בחברות תחבורה שונות. דן באר שבע תקלוט עובדים בהתאם לצרכיה ובהליך גיוס ומיון סדור, וכל עובד שייקלט יוחתם על חוזה העסקה אישי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!