דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2016

תקציב 2016 / למרות העודפים: משרד האוצר מבקש לקצץ 2 מיליארד ב-2016

בתוך תכנית התקציב הדו-שנתי שפירסם האוצר השבוע ותאושר בחמישי, יקוצצו תקציבי הפיתוח של כל משרדי הממשלה ב-2%. הקיצוץ, למרות עודפי גביית המיסים בחודשים האחרונים.

משרד האוצר. (צילום ארכיון: פלאש 90 / נעם ריבקין פנטון)
משרד האוצר. (צילום ארכיון: פלאש 90 / נעם ריבקין פנטון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביום שני הודיע האוצר על קיצוץ רוחבי של 2% במשרדי הממשלה לשנת 2016. הקיצוץ נמצא בתוך התכנית הכלכלית לשנים 2017-18, אותה אמורה הממשלה לאשר ביום חמישי הקרוב. לטענת האוצר, הקיצוץ מטרתו לעמוד ביעדים הפיסקלים ולמנוע בור תקציבי. עם זאת, יש לציין כי על פי נתוני האוצר נראית שנת 2016 כשנה ובה עודף גביית מיסים ניכר, עם הוצאה נמוכה מהצפוי והכנסה גבוהה יותר.

הקיצוץ המוצע הוא  מ"תקציבי הקניות" של משרדי הממשלה שכן הקיצוץ לא חל על הסכמי שכר והתחייבויות שהממשלה כבר חתומה עליהם. לפיכך, מהקיצוץ יפגעו בעיקר כל תכניות הפיתוח של שירותי הממשלה. בין הסעיפים הבולטים שיקוצצו: 312 מיליון שקלים יקוצצו מתקציב פיתוח התחבורה. 176.7 מיליון שקלים יקוצצו ממשרד החינוך ו-80 מיליון שקלים יגרעו ממשרד הרווחה.

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי "הפחתת הוצאות הממשלה, בהיקף של 2% מבסיס התקציב של משרדי הממשלה, כמתואר בגוף ההחלטה, נועדה להפחית את הגירעון התקציבי בשנים 2016 ואילך כך שתתגבר היציבות הפיסקאלית". עם זאת, מכיוון שהגירעון של 2016 נמוך בהרבה מהיעד, לא ברור מה הבעיה התקציבית השנה המחייבת קיצוץ. ברוב חודשי השנה היו הכנסות המדינה ממיסים גבוהות מהצפי, ומצבה של קופת המדינה נראה טוב. אם לא יקרה שינוי משמעותי, צפויה השנה להסתיים עם גרעון נמוך מהמותר.

שלשום התבשרנו כי מגמת עודפי הגביה נמשכה כשרק ביולי גבתה המדינה 0.6 מיליארד שקלים מעל לצפי וכי רק בחודש זה נמדד עודף של כחצי מיליארד שקלים בפעילות הממשלה. בנק ישראל מעריך את עודפי הגביה השנה בלמעלה מ-8 מיליארד שקלים.

הקיצוץ הרוחבי בהוצאות הממשלה (במיליוני ₪). גרפיקה: דבר ראשון.
הקיצוץ הרוחבי בהוצאות הממשלה (במיליוני ₪). גרפיקה: דבר ראשון.

בהצעה המוגשת ישנן הסטת התחייבויות תשלום של הממשלה דווקא לשנה זו (2016) כדי למנוע אותן ב2017 כמו קרן הפיצויים של מס רכוש. נראה כי מכיוון שחוק מגבלת ההוצאה כורך את ההוצאות בשנים הבאות להוצאות בשנה זו, סיבת הקיצוץ, שעלול בעצמו לפגוע בצמיחה במשק, היא לגרום לריסון ההוצאות בשנתיים הבאות. בשנת 2019 מתוכנן קיצוץ נוסף של 2% באותו האופן ולפי אותו הגיון. בעוד שבאוצר מצהירים על התחייבויות הממשלה בהסכמים הקואליציוניים כ"עול" תקציבי המחייב קיצוצים מקבילים, בוחרים באוצר להציע הפחתה במס החברות ובמס ההכנסה בשנה הבאה בהיקף גבוה ממה שמוצע לקצץ השנה.

בנק ישראל פרסם אתמול ניתוח להצעה התקציב, המבקר את העובדה שבורות תקציביים כביכול מכוסים על ידי העברת כספים משנה לשנה וכן את השימוש בהכנסות חד פעמיות מגופים חוץ תקציביים, כמו מפעל הפיס, קק"ל ורשות שדות התעופה, לצורך איזון מלאכותי של התקציב. בנק ישראל גם ביקר את ההחלטה להפחית מיסים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!