דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / בקייטנת 'המפץ הגדול' משלבים מדע, ערכים וזהות ישראלית-רוסית

מאה ילדים וילדות בגילאי 9-15 עברו עשרה ימים אינטנסיביים של חקר, התמודדות חברתית ושאלות זהות פילוסופיות. "בבית ספר צריך לשנות את שיטת הלימוד, שיהיה כמו במחנה" אמרה אחת המשתתפות במחנה.

איך משלבים מדע ערכים וקהילה? בקייטנת 'המפץ הגדול' פיצחו את הקוד צילום: אלכס איזמקאוב
איך משלבים מדע ערכים וקהילה? בקייטנת 'המפץ הגדול' פיצחו את הקוד צילום: אלכס איזמקאוב
דוד טברסקי

"בבית ספר צריך לשנות את שיטת הלימוד, ומהר. כדאי שיהיה כמו במחנה" מספרות אלכסיס ניסנוב (11), ואמילי דבאק (9) מאשקלון ששילבו במהלך המחנה חוג תאטרון ומעבדות פיזיקה. "המפץ הגדול" הוא מחנה מאתגר המשלב תחומי למידה שונים מהמדעים המדויקים כגון מתמטיקה, פיזיקה, פסיכולוגיה ועוד. כאשר ברקע של הלמידה מבררים החניכים והחניכות שאלות ערכיות מעולם הערכים היהודי.

במרכז הרצליה במשך עשרה ימים נפגשו 100 ילדות וילדים מגיל 9 עד 15 במחנה מיוחד מסוגו המשלב ערכים ומדעים, המתקיים בעזרתה של קרן הפדרציה היהודית של העיר ניו יורק.

קייטנת 'המפץ הגדול' צילום: אלכס איזמקאוב
קייטנת 'המפץ הגדול' צילום: אלכס איזמקאוב

"זה לא מוזר בכלל, צריך לשלב. נותנים לנו פה אפשרויות שזה לא רק לימודים מול תאטרון ומשחקים. ילדים יכולים להיות פה גם וגם. אנחנו מתנסים בניסויים ושאלות וגם משחקים כל הזמן, שזה מאוד שונה מלשבת כל היום מול שולחן להקשיב ולהעתיק" אומרות אמילי ואלכסיס.

אלון ליבינובסקי בן 13 מרמת גן מנפנף במדליה שבה זכה בטקס הסיום של המחנה "זכיתי במדליה במדליית כסף. מאוד כיף כאן והכל בשיתוף פעולה ויצירה. יש משחקי אתגרים שגם לומדים שם נושאים שונים, אני למשל הייתי בפסיכולוגיה ועסקים, ובמקביל התחריתי בתחרויות השחמט"

לב ברמן: "הדבר המרכזי בעיניי שהילדים יוצאים איתו מהמחנה, הוא להצליח לבחון דברים מעבר לפריזמה של 'האם מה שאני עושה הוא טוב או לא טוב?' הם יוצאים עם סימני שאלה.

מיכל צורילנקוב, מצוות המדריכות של המחנה מספרת על הייחודיות שבלהדריך פיזיקה דרך שאלות על האדם "העניין פה הוא לקחת נושא ייחודי ומאוד רציונאלי כמו פיזיקה ומדעי המוח, ולחבר אותם עם ערכים יהודיים".

מיכל מספרת על לוח זמנים אינטנסיבי, ב-7 וחצי בבוקר הילדים כבר מתעמלים ומשחקים משחקי ספורט מול חדר האוכל. אחרי ארוחת הבוקר מתכנסים כולם ביחד ומקבלים משימת חקר יומית שכולם עובדים עליה, "מתעסקים בשאלות שעוסקות בקהילה- מה המקום והאחריות של הפרט מול הכלל, רעיון תיקון עולם וכד'. עם השאלות האלו הילדים הולכים לחוג פיזיקה, או חקר המוח ודרך לימודים משחקיים וניסויים  מנסים לברר את השאלות הערכיות. כל מעבדה ומחקר פרויקטים אורך בין 4 ל 5 שעות. אחר-כך הילדים נחים ומשחקים משחקים ובהמשך יש חוגים, תחרויות ספורט (כולל שחמט, כמובן) וחוגי יצירה וקולנוע. בערב יש ערב תרבות שנסוב סביב שאלת המחקר הערכית של היום."

הילדים מצליחים להתחבר לזה?
"לחלוטין. את רוב השאלות בכלל מביאים הילדים ולא המדריכים. בסוף המחנה יצרנו עץ ערכים מאוד גדול שהילדים כתבו".

מיכל, מדריכה בקייטנה "מתעסקים בשאלות שעוסקות בקהילה- מה המקום והאחריות של הפרט מול הכלל, רעיון תיקון עולם וכד'. עם השאלות האלו הילדים הולכים לחוג פיזיקה, או חקר המוח ודרך לימודים משחקיים וניסויים  מנסים לברר את השאלות הערכיות.

מיכל מספרת שדרך חוג הפיזיקה שהדריכה, הילדים למדו על אנרגיות מתחדשות ותכנון בר קיימא, "הילדים בנו כל מיני פרוייקטים, למשל תכננו מזגן שפועל בשטח. אנחנו מכוונים את הילדים כמובן, אבל הרעיונות כולם שלהם. הילדים יוצאים עם הרבה מאוד שאלות על איך המדע יכול לפגוש רעיונות ערכיים, דרך כל התחומים. הם גם לומדים על הקהילה היהודית בארץ, ושואלים את עצמם שאלות על מה זה אומר להיות יהודים בישראל היום, שזה נושא מאוד מופשט כמובן, אבל מתמודדים עם זה".

יזמות, ערכים וזהות ישראלית-רוסית

רוב המשתתפים והמשתתפות במחנה הם ילדים ליוצאי ארצות חבר עמים לשעבר, והמחנה מתקיים במתכונת דו לשונית רוסית-עברית. מאחורי המחנה עומד לב ברמן, מחנך מזה עשרים שנה, שעוסק רבות בחינוך לבירור זהות יהודית בקרב יוצאי ברה"מ. במהלך השנה הוא המנהל של המרכז ליזמות של בית הספר שבח מופת בתל-אביב, שמרבית תלמידיו הם יוצאי חבר העמים, כולל הרבה עולים חדשים.

"רוב הילדים במחנה הם יוצאי משפחות דוברות רוסית, דור ראשון ושני, חלקם מדברים רוסית שוטפת וחלקם כבר אינם מדברים רוסית כלל. בתכני המחנה אנחנו נוגעים בשאלות היהדות והישראליות בכללי, ואני לא יכול להגיד שהזהות דוברת הרוסית היא מרכזית בו, אבל היא כן משהו שמאגד את רוב המשתתפים".

"אנחנו יוצרים כאן קהילה מדעית חוקרת של בני נוער שמבררת את הערכים המכוננים של הקהילה" צילום: אלכס איזמקאוב
"אנחנו יוצרים כאן קהילה מדעית חוקרת של בני נוער שמבררת את הערכים המכוננים של הקהילה" צילום: אלכס איזמקאוב

"הרעיון שעומד בבסיס המחנה הוא ליצור מודל שיצליח לחזק ולברר את הזהות היהודית של החניכים. אנחנו יוצרים כאן קהילה מדעית חוקרת של בני נוער שמבררת את הערכים המכוננים של הקהילה. אנחנו לא הראשונים שעושים את זה, אבל הצלחנו למצוא דרך ביניים לשלב רעיונות של יזמות, חדשנות ומדעים ודרך הדלת הזאת להגיע לעיסוק בשאלות ערכיות".

ברמן מקווה שדרך הדלת המדעית, שמבררת איך בנוי העולם, החניכים יגלו סקרנות להבין את המשמעויות הערכיות שמאחורי האיך. בקייטנה עושים את זה דרך מעבר בשלושה אשכולות לימוד: פרט מול קהילה, תיקון עולם וחופש הבחירה. "בתרבות היהודית יש רובד שלם שמחפש את המשמעויות של הדברים. אם מדעי המוח יכולים להסביר איך המוח עובד, ביהדות אפשר למצוא את המפתחות למשמעויות של איך החיים עצמם יכולים להיות ולעבוד".

למה לדעתך מלכתחילה מתקיימת בעולם היום הפרדה בין ערכים למדעים?
"זו שאלה גדולה, אני חושב שהעיסוק בתחומים שונים מגיעים ממקומות שונים באדם. המדע הוא משהו מאוד רציונאלי, אך משמעויות, פילוסופיה והרוח מגיעים ממקום אחר. זה נתפס כדבר נפרד, וזו שאלה טובה למה זה. צריך לברר את זה" עונה ברמן בצחוק.

"אני אישית פחות דוגל במימד התחרותי", אומר ברמן "הדבר המרכזי בעיניי שהילדים יוצאים איתו מהמחנה, הוא להצליח לבחון דברים מעבר לפריזמה של 'האם מה שאני עושה הוא טוב או לא טוב?' הם יוצאים עם סימני שאלה. הם לא יודעים מה זה קהילה עדיין, אבל הם מבינים שהמקום הזה שלהם. זה קורה דרך חלוקת מתנות אחד לשני, שיחות בקבוצה, חברויות שנוצרות, והחלוקה המשותפת בחוויות של הצלחה וההתרגשות שמתלווה לזה. יש כאן מרחב משותף וגדול של חופש וחוויית יצירה אישית ומשותפת".

איך משלבים מדע ערכים וקהילה? בקייטנת 'המפץ הגדול' פיצחו את הקוד צילום: אלכס איזמקאוב
איך משלבים מדע ערכים וקהילה? בקייטנת 'המפץ הגדול' פיצחו את הקוד צילום: אלכס איזמקאוב

מחוץ לאולם האירועים בו התקיים טקס סיום המחנה, הצטופפו עשרות הורים ביחד עם ילדיהם שלא ראו מזה עשרה ימים. עשרה ימים הם זמן ארוך לילדים להיות מחוץ לבית, במיוחד בגילאים צעירים כל כך, אך ההורים נראים ונשמעים מאוד מרוצים. הילדים יוצאים מעוטרי מדליות משלל התחרויות ותעודות רבות.

"זו בכלל לא שאלה, אמן והלימודים היו ככה כל השנה" עונים רוב רובם של הילדים על השאלה אם יחזרו בשנה הבאה, "ואפילו האוכל מאוד טעים!" מוסיף אלון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!