דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יעקב שיינין

ראיון / "היום לא משקיעים במשק הישראלי בכלל. זה מצב קטסטרופלי"

בשונה ממשרד האוצר, הכלכלן הוותיק יעקב שיינין מאמין שעל המדינה לנקוט ב"מדיניות של הגברת הוצאות בכדי לעודד צמיחה" וכי הקטנת מיסים היא בזבוז כסף.

בניית גשר מעל עמק הארזים . צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
בניית גשר מעל עמק הארזים . צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יעקב שיינין הוא הבעלים של חברת הייעוץ "מודלים כלכליים". הוא כלכלן ותיק ויועץ השקעות, שעמד בעבר בראש ועדה לכתיבת תכנית רב-שנתית לבטיחות בדרכים, היה חבר בוועדה המייעצת לבנק ישראל ומרצה לכלכלה באוניברסיטת תל אביב.

לעומת גישתו של משרד האוצר, שמקבל החלטות על המציאות בעזרת היצמדות לכללים טכניים כמו הכלל הפיסקלי והנומרטור, שיינין מציע גישה ישירה הרבה יותר – במקום לשעבד את ההחלטות לנוסחאות אוטומטיות שמגבילות את ההוצאות, על המדינה להשקיע בעצמה בתשתיות ולעודד השקעות כדי להוציא את המשק מהמיתון הכלכלי. אין לו דעה מגובשת על טיוטת חוק ההסדרים מפני שהחליט שלא לקרוא אותה.

לא קורא את חוק ההסדרים, שיינין (תמונה באדיבות המצולם).
לא קורא את חוק ההסדרים, שיינין (תמונה באדיבות המצולם).

"זה נראה לי נורא משעמם. מבלבלים את המוח. אין מה ללמוד את זה כי הרוב ממילא מתבטל. אני לא חושב שזה רלוונטי. תוקעים שם כל מיני עזים, אני לא יודע מה יוציאו ומה לא יוציאו. האם יהיה מס על שלוש דירות או לא יהיה מס? מישהו יודע? הדינמיקה הזו קיימת הרבה מאוד שנים וזה כאילו בזאר טורקי, אבל זה הולך ומשתכלל.

אם פעם הייתי יודע ש-80% זה רלוונטי, היום 80% לא קורה בכלל. השיטה זה לבלבל אותך. האוצר בא במכה אחת והחוק הזה נותן להם לעשות שינויי חקיקה אינסטנט. אמנם זה תלוי בקואליציה ו-וועדת הכספים יכולה לא להסכים, ויש משא ומתן, אבל בעיקרון הם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים. כעת הם רוצים לקצץ בהוצאות ובכל זאת להעלות את הגירעון."

מה גודל הגירעון הנכון בעיניך?

"במצב שאנחנו היום – 3% זה נראה לי בסדר גמור. אנחנו במיתון, אז אנחנו צריכים לעשות מדיניות של הגברת הוצאות בכדי לעודד צמיחה. היום המשק צומח בקושי ב-2%. מישהו רוצה שהוא יצמח עוד פחות מכך? סך הכל המשק בהאטה, אז אתה רוצה להגדיל את ההוצאות או להקטין את המסים. אני ככלכלן, חושב שזה נכון אבל יש הבדל בין השניים".

שר האוצר, משה כחלון בחר להוריד את מס הכנסה ומס החברות.

"גם ראש הממשלה בנימין נתניהו חושב שהפחתת מסים זו הדרך. אני הייתי מגדיל הוצאות – על תשתיות ועל עידוד השקעות. אני חושב שזה בזבוז להקטין מסים".

אילו תשתיות?

"הכבישים, הרכבות. הם צריכים בעיקר לעודד השקעות במשק. המכשירים צריכים להיות מענקי השקעות או פטורים אחרים. היום לא משקיעים במשק הישראלי בכלל. זה מצב קטסטרופלי. תסתכל על התחום של הדיור. למה לא בונים 60,000 יחידות דיור בשנה אלא רק 48,000? 8,000 נרשמו להגרלה בראש העין? למה לא לבנות 8,000 יחידות? האוצר גובה 11 מיליארד ש"ח בשנה משיווקי קרקעות של המנהל וזה מקור רווח אצלו, אבל לדעתי צריך לעשות מכרזים בלי מחירי מינימום בתנאי שתוך חצי שנה הקבלן הזוכה בונה. הרי יש מחיר שבו היית מסכים לבנות מהר, אבל הם לא רוצים לעשות כלום, אז אומרים הורדת מסים."

תקציב הפיתוח כאחוז מהתמ"ג במדינות ה-OECD.
תקציב הפיתוח כאחוז מהתמ"ג במדינות ה-OECD.

מה ההבדל בין הגדלת הוצאות להורדת מסים מבחינת הצמיחה במשק?

"המכפיל של המס הרבה יותר אטי לעומת מכפיל הוצאות. אם אתה מגדיל הוצאות אז דבר ראשון הגדלת את הפעילות, באותו רגע הגדלת את הביקושים. אם הגדלתי הוצאות ב-100 אז הגדלתי פעילות ב-100. אם נתתי למישהו 100 בהפחתות מסים, אז חלק הוא חוסך וחלק הוא צורך. ומכאן מתעוררת השאלה בכמה מתוך ה-100 שהוא קיבל הוא יגדיל את הביקושים.

"גם כשעושים הפחתת מסים יש הבדלים בין האזרחים. ככל שאדם עשיר יותר הוא יצרוך פחות ויחסוך יותר. אם תיתן פטור ממס לעשירים, לא תגדיל את הפעילות הכלכלית כמעט. אם תוריד את המע"מ על מזון, אז יהיה לעניים יותר כסף והוא יתגלגל הרבה יותר. בכל מקרה, הרבה יותר אפקטיבי לעבור ישר להוצאות – להשפיע ישר על הפעילות במשק, אבל השאלה היא איך לא לבזבז את הכסף. אם מעודדים בנייה למגורים, שזה חסר לנו, אם מעודדים מפעלים חדשים זו פעילות מצמיחה. אם אתה נותן כסף, אתה תפסיד. בוא נניח שהכסף הזה יחסך, אז לא הרווחת כלום. רק החלק שלא נחסך דוחף את המשק, במקום שכל הכסף ילך ישר על הגדלת הפעילות במשק.

׳משק כנפי הפרפר׳ של תוספת השכרכל סכום של כסף שמתגלגל עובד במכפיל מסוים – מי שקיבל כסף וקונה בו משהו מעביר לאחרים, שיקנו משהו אחר, אבל בסיבוב הראשון, במכה הראשונה, הגדלת הוצאות היא מידית והורדת מסים לא עושה כלום עד המחזור השני. הגדלת הוצאות מעניקה מחזור ראשון גדול, שממשיך ומתגלגל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!