דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

טבע עולמי / מאמצי חילוץ של פיל הודי שנסחף לביצה בבנגלדש

בסמוך לאירועים לציון יום הפיל הבינלאומי, נקלע פיל הודי בוגר לצרה כשנסחף במי שטפונות גשמי המונסון המשתוללים לביצה ברובע ג'מלפורר. כעת מנסים פקחי טבע משני צדי הגבול להעבירו בבטחה לספארי בבנגלדש.

ילדי בית ספר בניו דלהי עומדים על קו מתאר של ראש של פיל ביום הפיל הבינלאומי. (AP Photo/Altaf Qadri).
ילדי בית ספר בניו דלהי עומדים על קו מתאר של ראש של פיל ביום הפיל הבינלאומי. (AP Photo/Altaf Qadri).

יום הפיל הבינלאומי צויין ביום שישי האחרון (ה-12 באוגוסט) וברחבי הודו עסקו האזרחים, ובהם תלמידי בית ספר רבים, בהעלאת המודעות לשמירה על הפיל, חיה שבאופן מצער נמצאת בסכנת הכחדה.

באופן מקרי וסמלי, הפך פיל הודי בוגר אחד לבעיה רצינית עמה נאלצים להתמודד פקחי טבע משני צדי הגבול בין הודו לבנגלדש, לאחר שנקלע למי שיטפונות משתוללים ונשטף לביצה. מי השיטפונות נשאו את הפיל קילומטרים רבים וסחפו אותו את כל הדרך מהודו, עד שנלכד בביצה ברובע ג'מלפור בבנגלדש לפני כשלושה שבועות.

ילדי בית ספר בניו דלהי נשבעים לשמור על הפילים ביום הפיל הבינלאומי. (AP Photo/Altaf Qadri).
ילדי בית ספר בניו דלהי נשבעים לשמור על הפילים ביום הפיל הבינלאומי. (AP Photo/Altaf Qadri).

טאפן קומאר דיי, איש שימור יערות בגמלאות שפיקח על מאמצי ההצלה, סיפר שהעובדים שעסקו בפעולת החילוץ המורכבת הרגיעו את הפיל וניסו לקרבו לכביש ולהעלותו למשאית שתסיע אותו לספארי מחוץ לדאקה, בירת בנגלדש.

מומחים הודיים לחיות בר ביקרו בזירה והסכימו להצעתה של בנגלדש, להעביר את הפיל לפארק "בנגבנדהו" שנמצא 50 קילומטרים צפונית מבירתה. ההחלטה להעבירו אל הפארק התקבלה לאחר שרשות חיות הבר ההודית ויתרה על תוכניתה לשלוח את הפיל בחזרה להודו, זאת משום שככל הנראה לא יהיה לו סיכוי להתקבל בברכה על ידי העדר שלו שנמצא ביערות ההרריים של המדינה הצפון-מזרחית המרוחקת של אסאם.

גשמים עזים הציפו נתחים עצומים מהודו המזרחית מאז החלו לרדת בחודש יוני גשמי המונסון. האזור הביצתי שבו נמצא הפיל, שגילו לא ברור, נמצא במרחק של כמה קילומטרים מן הכביש. דיי הסביר שמומחים לחיות בר השתמשו בסמי הרגעה כדי להרגיע את הפיל ולהעבירו אל המשאית בצורה חלקה עד כמה שאפשר. שומרי היער ושאר הלוכדים השתמשו במינונים קטנים של סם ההרגעה וברשתות וקרסי ברזל כדי להזיז את הפיל הכבד, תיאר דיי והוסיף כי בכוונתם להשתמש בלפחות שני פילים מבויתים שיובילו את הדרך: "אנחנו מתכוונים להשתמש בכמה פילים כדי לעודד אותו ללכת איתם לעבר הכביש הראשי".

שיטפון בהודו (ארכיון, צילום: Ceekaypee / Wikipedia)
שיטפון בהודו (ארכיון, צילום: Ceekaypee / Wikipedia)

הפיל, שנמצא מיובש לאחר שנתקע בביצה במשך ימים, נראה כעת במצב טוב. "עכשיו האתגר שלנו הוא להביא אותו אל הכביש הראשי, שנמצא במרחק של כמה קילומטרים," אמר דיי, "משם, נוכל לקחת אותו לספארי ביום שני."

בעיה נוספת איתה נאלצו להתמודד העוסקים בפעולת החילוץ של הפיל היא מאות האנשים שהתגודדו מסביב וקיוו להצליח להציץ במבצע ההצלה המורכב. דיי סיפר שהכפריים המקומיים כינו את הפיל בשם "בנגבדור" (Bangabahadur), או "גיבור בנגל". בימי שבת וראשון, נאלצו גורמי ביטחון להתפרס באיזור ולשמור כי ההמון הסקרן לא יצפור ויריע ויפריע בכך למאמצי החילוץ.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!