דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

המזרח התיכון / הנשים היזידיות ששוחררו מידי דאע"ש חוזרות כדי להילחם בשוביהן

2,000 מהנשים היזידיות שנחטפו על ידי דאע"ש ועברו התעללות פיזית ונפשית - שוחררו. חלקן מצטרפות לכוחות הנאבקים בדאע"ש. נשות השמש הן הסיוט החדש של דאע"ש, והתקווה של העם הנרדף, היזידים

לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
אוריאל לוי

נשים יזידיות, שסבלו מהתעללות לאחר שנסחרו כשפחות מין בין לוחמי דאע"ש, התארגנו ביחידות צבאיות וכעת הן יוצאות להלחם בשובים שלהן.

כ-2,000 מהנשים שנחטפו באוגוסט 2014, נסחרו והועברו מיד ליד בעיראק ובסוריה, שוחררו או נמלטו עד כה. בעוד חלקן שוחררו בכוח הנשק על ידי לוחמות כורדיות, אחרות יצאו לחופשי בעבור סכומי כסף שהועברו לנוגשיהן. מאות יזידיות ששוחררו משבי דאע"ש הצטרפו למאמצי המלחמה נגד ארגון המדינה האיסלמית.

הפגנה של נשים כורדיות ויזידיות כנגד מתקפת דאע״ש בסינג׳ר. צילום ארכיון: סוכנות AP.
הפגנה של נשים כורדיות ויזידיות כנגד מתקפת דאע״ש בסינג׳ר. צילום ארכיון: סוכנות AP.

היזידיות הצעירות התאגדו בשני כוחות צבאיים שונים, הראשון בחסות תנועת הפועלים הכורדית (YPG) השולטת ברוג'בה שבצפון סוריה ודומיננטית בחבלים הכורדים בטורקיה (PKK), והשני בחסות מפלגת השלטון בכורדיסטאן העירקית (KRG).

יחידות הנשים היזידיות (YPJ-Sinjar) התארגנו לראשונה בינואר 2015, ככוח צבאי המורכב מנשים יזידיות בלבד, חלקן שוחררו משבי דאע"ש וחלקן נמלטו טרם דאע"ש כבש את ביתן. הנשים אומנו על ידי לוחמות כורדיות מה-PKK וה-YPJ והתחייבו לשחרר את מולדתן מכיבוש דאע"ש ולהקים בה מחוז אוטונומי של יזידים. יחידה זו השתתפה במערכה לשחרור העיר סינג'אר וחדה רסיד, המפקדת של היחידה נפלה במערכה זו.

https://twitter.com/info_Rojava/status/619106984072249344

"נשות השמש" שאורגנו ואומנו בחסות הפשמרגה, צבא כורדיסטאן העירקית, היא יחידה חדשה בה משרתות 123 יזידיות. מפקדת היחידה חאטון חידר אמרה לרשת פוקס-ניוז כי 500 יזידיות נוספות הגיעו למחנה האימונים וביקשו להצטרף למאמץ המלחמתי. חלק מהלוחמות שימשו ככוח עזר במערכה לשחרור סינג'אר, וכעת הן מאורגנות כיחידה עצמאית. "נשות השמש" מתכוננות לשחרור מוסול, העיר השניה בגודלה בעירק שנפלה לידי דאע"ש ביוני 2014.
"הרבה מהנשים שלנו במוסול, מוחזקות שם כשפחות מין" אמרה חידר, והוסיפה כי "המשפחות שלהן מחכות להן. אנחנו מחכות להן. שחרור העיר יעזור להשיב אותן אלינו". הכוח הנשי, שמרבית הלוחמות בו שוחררו משבי דאע"ש נחשב כיום ליחידת עילית מאומנת. "כעת אנו מגנות על עצמנו מהרוע; אנחנו מגנות על כל בני המיעוטים באזור" הוסיפה חידר, "נעשה כל מה שיידרש מאיתנו".

https://twitter.com/ChristiBalling/status/749402199705415680

לפי נתונים שפרסם האו"ם כ-3,200 נשים וילדות יזידיות עדיין מצויות בשבי דאע"ש. ערוץ התקשורת Yezidipress העריך כי מספר החטופות עומד על כ-3,800 נשים וילדות. הצבאות ששחררו את מרבית השבויות ששוחררו בכוח הם ה-YPG וה-PKK. שחרור הנשים באמצעים כלכליים, נעשה היום על ידי עמותות פרטיות בלבד, וללא מעורבות של אף גורם ממשלתי או בינלאומי.

לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!