דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיזבאללה

חיזבאללה / מזכ"ל חיזבאללה שב ומצהיר ממקום מחבואו כי החברה הישראלית חלשה

חסן נסראללה טוען כי ההנהגה הישראלית איבדה את אמון העם. "המאבק נגד ישראל הוא מאבק תודעתי, ונסראללה עושה זאת תוך הצגת הכשלים שלה," אומר החוקר עופר ישראלי

חסן נסראללה, ארכיון (צילום ארכיון: AP)
חסן נסראללה, ארכיון (צילום ארכיון: AP)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ביום שבת האחרון נאם מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה  ממקןם מחבואו, נאום לציון עשור למלחמת לבנון השנייה. בנאומו, התייחס נסראללה לדברים שנשא בנאום המפורסם במאי 2000 יום לאחר יציאת ישראל מלבנון, נאום אשר כונה "נאום קורי העכביש".

לדברי נסראללה "בעקבות מלחמת יולי (כך מכונה מלחמת לבנון השנייה אצל הלבנונים) הישראלים איבדו אמון בהנהגה הפוליטית ובצבא שלהם. זעזענו את המוסדות הביטחוניים הישראליים". בדבריו פנה מזכ"ל החיזבאללה לנתניהו ואמר כי "אתם חלשים יותר מקורי עכביש, עייפים מההרג ומההגנה על עצמכם, בקרב חבריה של ישראל ובקרב אויביה החלה לעלות השאלה בנוגע להמשך קיומה של הישות הציונית".

חוסן חברתי בישראל, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יהונתן סינדל.
חוסן חברתי בישראל, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יהונתן סינדל.

בנאומו בשבת שב והזכיר נסראללה את מטרת המאבק של חיזבאללה, "שבירת רוחו של העם היהודי". נסראללה תקף את מדינת ישראל ואמר, כפי שטען לפני 16 שנים, כי היא מעצמה צבאית חזקה בעלת יכולות טכנולוגיות ומודיעיניות משמעותיות. לעומת העוצמה הצבאית של ישראל, לטענתו החברה הישראלית היא חברה חלשה, מפונקת וחסרת יכולת עמידה, שעייפה ממלחמות ועתידה להישבר.

עופר ישראלי, מומחה למדיניות ביטחון בינלאומי והמזרח התיכון, ועמית מחקר במרכז לחקר הביטחון הלאומי (NSSC), שבאוניברסיטת חיפה, מסביר את משמעות הנאום. "נסראללה מנסה לעבוד כל הזמן מבחינה תודעתית. המאבק נגד ישראל הוא מאבק תודעתי, ונסראללה עושה זאת תוך הצגת הכשלים שלה. המטרה של מזכ"ל חיזבאללה היא לצייר תמונה בה ישראל נכשלת בפעולותיה הצבאיות והמדיניות, ובכך לגרום לקהלים בעולם להפוך אותה למדינה מוקצית, בגלל ההתנהלות שלה."

עופר ישראלי: "חיזבאללה נימצא בסד כלכלי קשה. פחות כספים מוזרמים אליו. יש עליו מערכת סנקציות קשה, שפועלת כבר כמה שנים."

ישראלי מדגיש כי "זה חלק מההתנהלות, מהלוחמה של חיזבאללה, ניתן לראות את נאום "קורי העכביש" כחלק מהמערכה התודעתית לצד המערכה הצבאית."

ישראלי מתאר "תהליך אבולוציוני" אותו עובר חיזבאללה. בתחילה, המאבק היה צבאי. לאחר מכן הפעיל חיזבאללה גם טרור פנימי, ובשלב השלישי שאנחנו נמצאים בו כבר שני עשורים, נוסף המימד התודעתי. "השלב הבא שחיזבאללה יפעיל בשנים הקרובות, הוא הפן המשפטי", מוסיף ישראלי.

ישראלי מסתייג מדבריו של נסראללה כי "כי חיזבאללה הצליחה ליצור איום משמעותי על ישראל תודות למלחמה בסוריה", ומציע בחינה יותר מורכבת על המציאות.

"מצד אחד" אומר ישראלי "חיזבאללה נחלש במלחמה בסוריה ויש לו אבדות רבות. אנחנו מדברים על אלפים, שזה לאבד הרבה לוחמים ביחס לעובדה שחיזבאללה מונה כמה עשרות אלפים". ישראלי גורס כי בשל העובדה שחיזבאללה לא נלחם על אדמת לבנון, הוא "מאבד את הביטחון העצמי שלו".

חסן נסראללה: "בעקבות מלחמת יולי, הישראלים איבדו אמון בהנהגה הפוליטית ובצבא שלהם. זעזענו את המוסדות הביטחוניים הישראליים"

ישראלי מונה הישגים למלחמה של חיזבאללה בסוריה, ובהם העובדה כי חיזבאללה נכנס "למשחק של הגדולים" לצד יועצים איראנים ותחת המטריה הרוסית. לא פחות חשוב מכך, היא צבירת הניסיון בקרבות של צבא מסודר עם מערכת פקודות, היכולת לעבוד עם חיפוי אווירי, רוסי במקרה של סוריה.

מלבד הפן הביטחוני-צבאי של חיזבאללה, ישראלי מצביע גם על הצד הכלכלי "חיזבאללה נימצא בסד כלכלי קשה. פחות כספים מוזרמים אליו. יש עליו מערכת סנקציות קשה, שפועלת כבר כמה שנים. מהבחינה הזאת אני נוטה לחשוב שמצבו טוב פחות ממה שהוא חושב, ממה שהיה לפני המלחמה".

"נסראללה נואם בנקודות שהוא ממש מרגיש ביטחון או במצבים שמצבו פחות טוב וצריך לבסס את מעמדו", אומר ישראלי.  "אני חושב שבגלל שהוא חש שמצבו לא טוב הוא יצא באמירות האלה".

"ישראל לא צריכה להתעלם מאמירות כאלה. אם נסראללה חושב שהוא יכול להתחבא או לקבל הגנה כי ישראל לא תפעל נגדו, זה לא נכון. המסר שצריך לצאת מירושלים שבמידה ונסראללה יעבור מדיבורים למעשים, ולא יבין את מקומו, אז הוא לא יכול לצפות שישראל תשב בחיבוק ידיים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!