דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

תאונות עבודה / עלייה במספר ההרוגים בתאונות עבודה במחצית הראשונה של 2016

כך עולה מדוח שפרסם היום מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה. מתחילת השנה נהרגו בתאונות עבודה 28 עובדים, זאת לעומת 17 עובדים בתקופה המקבילה ב-2015. חיים כץ: "מחויב להפסיק את ההזנחה הפושעת באתרי הבנייה".

אתר בנייה (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי \ פלאש 90).
אתר בנייה (צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי \ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה, פרסם היום (שני) את דוח חצי שנתי על תאונות עבודה קטלניות במחצית הראשונה של 2016. על פי הנתונים,  עד סוף יוני נהרגו 28 עובדים, לעומת 17 עובדים בתקופה המקבילה ב-2015, ו-40 בשנת 2014.  16 מהעובדים שנהרגו מתחילת השנה הועסקו בענף הבנייה, חמישה עובדים עבדו בענפי התעשייה, חמישה עובדים הועסקו בענף השירותים והמסחר ושניים בחקלאות.

מתחילה השנה ביצע המנהל 6,758 ביקורות פיקוח ואכיפה, בהן הוטלו 660 צווי בטיחות ו-1,194 צווי שיפור. הדוח לא ציין את מספר החקירות הפליליות שנפתחו בגין תאונות קטלניות, גם מספר כתבי האישום שהוגשו בגינן לא נכלל בדוח.

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ אמר בעת הצגת הדוח כי "עם כניסתי לתפקיד שר העבודה, אני מחויב להפסיק את ההזנחה הפושעת באתרי הבנייה. חיי אדם אינם הפקר ובקרוב אקבע שורה של נהלים חדשים לטובת מיגור התופעה".

חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90
חיים כץ. צילום ארכיון: פלאש 90

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), אמר כי נתוני הדוח, המצביעים על עלייה של 100% במניין העובדים שנהרגו באתרי בנייה בהשוואה למחצית הראשונה של 2015, מעידים על "ההפקרות המוחלטת ששוררת באתרי הבנייה".  עוד הוסיף כי "זה מה שקורה כשממשלת ישראל מזניחה את נושא הבטיחות בענף הבניין ומפקירה את חיי העובדים. אנחנו פועלים במרץ בגזרה הפרלמנטרית. החוק שהובלנו לסגירת אתרים בהם התרחשו תאונות כבר יצא לדרך. חוק נוסף להקמת רשות לאומית לבטיחות בענף הבנייה מונח על שולחן הכנסת. לא נפסיק לפעול עד לתוצאה מעשית בתקווה לשיתוף פעולה מצד ממשלת ישראל".

בקואליציה למאבק בתאונות בניין, מנו שלושה אירועים קטלניים נוספים בענף הבניין, החשודים כתאונות עבודה ולא הופיעו בדוח שפרסם היום המנהל.

ח'אלד ביארי, פועל בניין, נהרג בחודש מאי האחרון, בנפילה מפיגום באתר בנייה פתוח בחצר גינה ציבורית ביפו. לא ברור האם ביארי הועסק באתר הבנייה עצמו או באתר בנייה אחר. הפיגומים שהוצבו בצמוד לקיר אבן במקום, שלא היה תחום כאתר בניה,לקו בליקויי בטיחות, כגון מעקות לא תקניים (בלא אזניים). במקום אף לא היה שלט הנושא את שם הקבלן המבצע את העבודות באתר.

עבד אלנאסר, נהרג אף הוא בחודש מאי, כשלקה באירוע לבבי ונפל מסולם (לא ברור האם האירוע הלבבי קדם לנפילה או להפך) בעת שעבד בעבודות בניין בעכו. על פי הקואליציה תנאי מזג האוויר בהם עבד אלנאסר היו חמים מאוד.

הפועל הסיני רן שיאדונג, נהרג בחודש מרץ  שנהרג בנפילה בספינת עבודה, זאת במהלך עבודות הבניה של הנמל החדש באשדוד.

על פי מניין הקואליציה למאבק בתאונות בניין, נהרגו בענף בניין 26 עובדים מאז תחילת השנה.

בתשובה לשאלה על מספר החקירות הפליליות וכתבי האישום שהוגשו בעקבות תאונות עבודה קטלניות, מסרו ממשרד הכלכלה כי "מנהל הבטיחות אינו מנהל, בדרך כלל, חקירות פליליות בעקבות תאונות מוות או תאונות קשות, חקירות אלה מנוהלות על ידי משטרת ישראל, ומפקחי מנהל הבטיחות מסייעים בהן .חוקרי המנהל מתמקדים כיום בביצוע חקירות של הפרות חוקים, וזאת לצורך מניעת תאונות בטרם קרות התאונות. בחציון הראשון של 2016 נפתחו 24 חקירות פליליות רובן נגד קבלני בנייה שהפרו הוראות חוק".

בתגובה לשאלה בדבר תאונות העבודה שלטענת הקואליציה למאבק בתאונות בניין לא נכללו בדו"ח, מסרו במשרד כי תאונות אלו "דווחו למנהל על ידי משטרת ישראל ופרטיהן נבדקו על ידי המשטרה ועל  ידינו. נמצא כי בכל המקרים הללו אין המדובר בתאונות עבודה כהגדרתן במנהל הבטיחות".

בעניין התאונה בה נהרג ח'אלד ביארי, טענו במשרד כי  "באירוע בת"א טיפס העובד, במהלך הפסקת הצהריים, על עץ פאפיה במטרה לקטוף לעצמו פרי. נפל שלא במהלך עבודה ושלא לצורך עבודה". על התאונה בה נהרג עבד אלנאסר טענו כי "מדובר באירוע לבבי, שקרה בעת הפסקת הצהרים". בעניין מותו של רן שיאדונג מסרו כי "האירוע התרחש שלא בזמן עבודה (שעה מוקדמת של הבוקר טרם התחלתן של העבודות) ושלא לצורך עבודה. לא ברור אם לא מדובר באירוע אובדני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!